Σάββατο, 29 Ιουνίου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

52.500 οι αναπληρωτές το 2023-24: Η Ζ. Μακρή για Παράλληλη-Τ.Ε-Διορισμούς-Ενταξ. Εκπ/ση | Παράθεση στοιχείων

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

52.500 οι αναπληρωτές το 2023-24: Η Ζ. Μακρή για Παράλληλη Στήριξη-Τμήματα Ενταξης-Διορισμούς-Ενταξιακή Εκπαίδευση – Παράθεση στοιχείων.

52.500 οι αναπληρωτές το 2023-24

52.500 προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών και μελών ΕΕΠ και ΕΒΠ για το 2023-34 είχαμε σύμφωνα με την Υφυπουργό ΠΑΙΘΑ κα Ζ. Μακρή, η οποία απαντώντας σε Κοινοβουλευτική Ερώτηση παρέθεσε στοιχεία αναφορικά με τις Ενταξιακές πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί και αφορούν στα Τμήματα Ενταξης, στην Παράλληλη Στήριξη και στις ΕΔΥ, τις διαδικασίες ίδρυσης νέων σχολικών μονάδων και Τμημάτων Ενταξης, το που και το πως παρέχεται η Παράλληλη στήριξη, τους αριθμούς μόνιμων διορισμών και τις προσλήψεις αναπληρωτών για το 2023-24, τα ΚΕΔΑΣΥ αλλά και για τον προγραμματισμό προσλήψεων αναπληρωτών για το 2024-25.

Τέλος η κα Μακρή παρέθεσε Πίνακες με τα δεδομένα των δομών της ΑΧΑΪΑΣ και τις προσλήψεις μελών ΕΕΠ και ΕΒΠ που διενεργήθηκαν στην περιοχή της Αχαΐας συνολικά ανά κλάδο και πρόγραμμα.

Ενταξιακές πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί:

(Σύμφωνα με τη σύγχρονη επικρατούσα διεθνώς τάση για εκπαιδευτική ένταξη των μαθητών με αναπηρία ή/ και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο τυπικό σχολείο).

– Τα Τμήματα Ένταξης

Τα Τμήματα Ένταξης, τα οποία ιδρύθηκαν και λειτουργούν στην επικράτεια με σκοπό την πλήρη ένταξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία στο περιβάλλον της τάξης, στο σχολικό περιβάλλον με απώτερο στόχο την ένταξη και ενσωμάτωσή του στο στενό και ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Οι στόχοι αυτοί επιτυγχάνονται, μέσα από ειδικές εκπαιδευτικές παρεμβάσεις εντός του περιβάλλοντος της τάξης και την ανάπτυξη συνεργασίας του εκπαιδευτικού του Τμήματος Ένταξης με τον εκπαιδευτικό της τάξης. Γίνεται διαφοροποίηση των εκπαιδευτικών πρακτικών και των δραστηριοτήτων καθώς και κατάλληλη προσαρμογή του εκπαιδευτικού υλικού και του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος. Η υποστήριξη σε ιδιαίτερο χώρο υλοποιείται εφόσον το επιβάλλουν οι ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, με απώτερο στόχο τη δυνατότητα μελλοντικής υποστήριξης αυτών εντός του περιβάλλοντος της τάξης τους, όπως ορίζεται και στις διατάξεις του άρθ. 6 του ν. 3699/2008 (Α΄199).

– Ο θεσμός της Παράλληλης Στήριξης-Συνεκπαίδευσης

Ο θεσμός της Παράλληλης Στήριξης-Συνεκπαίδευσης που αφορά σε μαθητές που με κατάλληλη ατομική υποστήριξη μπορούν να παρακολουθήσουν το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης (άρθ. 6 του ν. 3699/2008) και

 – Ο θεσμός των EΔΥ

Ο θεσμός των EΔΥ (Επιτροπές Διεπιστημονικής Υποστήριξης) που έχουν ως σκοπό την ανάπτυξη συνεργατικών δράσεων για την ένταξη των μαθητών στη σχολική μονάδα φοίτησής τους και την υποστήριξη των Τμημάτων Ένταξης και της Παράλληλης Στήριξης Συνεκπαίδευσης (άρθ. 17 ν . 4823/2021 (Α΄136).

Τα δεδομένα των δομών της ΑΧΑΪΑΣ επί των παραπάνω, είναι τα παρακάτω:

Διαδικασίες ίδρυσης νέων σχολικών μονάδων και Τμημάτων Ενταξης

Προκειμένου να εξεταστεί η ίδρυση νέων σχολικών μονάδων τυπικής και ειδικής εκπ/σης, η προαγωγή τους, η ίδρυση Τομέων και Ειδικοτήτων στα Επαγγελματικά Λύκεια τυπικής και ειδικής Εκπ/σης, όπως επίσης και η ίδρυση Τμημάτων Ένταξης, εφαρμόζονται τα προβλεπόμενα των διατάξεων των παρ. 1, 2 και 5 του άρθρου 11 του ν.1966/1991(Α΄/147), όπως ισχύουν, της παρ. 15 του άρθ. 59 του ν.3966/2011 (Α΄/118), σύμφωνα με τα οποία προτού προβεί το Υπουργείο Παιδείας στην ίδρυση σχολικών μονάδων εξασφαλίζει από τους οικείους Δήμους δια των θεσμοθετημένων τους οργάνων (Δημοτικό Συμβούλιο, Ενιαία Σχολική Επιτροπή Α/θμιας ή Β/θμιας Εκπ/σης, Οικονομική Υπηρεσία) βεβαίωση για την ύπαρξη κατάλληλου χώρου στέγασης αυτών, όπως επίσης και τη δυνατότητα χρηματοδότησης τους μέσω του προϋπολογισμού του Δήμου για το σκοπό αυτό.

Επίσης στην με αρ. πρωτ. 48132/Δ3/27-04-2021 (ΑΔΑ: 6ΩΨΦ46ΜΤΛΗ-923) Πρόσκληση για την υποβολή αιτημάτων για την ίδρυση Τμημάτων Ένταξης αναφέρεται ότι: «Για την πρόταση για ίδρυση Τμήματος Ένταξης σε σχολική μονάδα, πρέπει να ληφθούν υπόψη: α. η πλήρης αξιοποίηση των ήδη ιδρυμένων τμημάτων ένταξης που λειτουργούν σε σχολικές μονάδες της περιοχής εξαντλώντας τις δυνατότητες που έλκονται από την παρ. 1 του άρθρου 28 του ν.4638/2019 (Α΄181), β. οι υφιστάμενες κτιριακές υποδομές των σχολικών μονάδων και οι μεταξύ τους χιλιομετρικές αποστάσεις, γ…».

Που και πως παρέχεται η Παράλληλη στήριξη 

Στις διατάξεις της παρ. β του άρθ. 1 του ν. 3699/2008 (Α΄199) προσδιορίζεται ότι η Παράλληλη στήριξη παρέχεται σε:

α. μαθητές που μπορούν με κατάλληλη ατομική υποστήριξη να παρακολουθήσουν το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης,

β. σε μαθητές με σοβαρότερες εκπαιδευτικές ανάγκες όταν στην περιοχή τους δεν υπάρχει άλλο πλαίσιο ΕΑΕ (ειδικό σχολείο, τμήμα ένταξης) ή

γ. όταν η παράλληλη στήριξη καθίσταται απαραίτητη – βάσει της γνωμάτευσης του ΚΕΔΑΣΥ – εξαιτίας των ειδικών εκπαιδευτικών τους αναγκών.

δ. Την παράλληλη στήριξη εισηγείται αποκλειστικά το οικείο ΚΕΔΑΣΥ εφόσον διαπιστώσει την αναγκαιότητα κατόπιν ανάλογης αξιολόγησης από την διεπιστημονική ομάδα και συνεκτιμώντας τα όποια ιατρικά πορίσματα.

Σε όλα τα ευρωπαϊκά κράτη που εφαρμόζονται οι σύγχρονες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις βασισμένες στις αρχές της ενταξιακής εκπαίδευσης και της φιλοσοφίας για την διασφάλιση των ίσων ευκαιριών εκπαίδευσης για όλους τους μαθητές, συμπεριλαμβανομένων αυτών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, δεν εφαρμόζεται η διδασκαλία σε συνθήκη 1:1, παρά μόνο σε πολύ ειδικές περιπτώσεις και όπου αυτό ειδικά τεκμηριώνεται. Αυτό που εφαρμόζεται είναι η συνεργασία εκπ/κού τάξης και εκπ/κού της παράλληλης στήριξης, που λειτουργούν συμπληρωματικά μεταξύ τους, δημιουργώντας από κοινού , κοινή εκπαιδευτική ενταξιακή πρακτική και κοινό εκπαιδευτικό πρότυπο/μοντέλο προς όλους τους μαθητές της τάξης. Άλλωστε, σκοπός της Παράλληλης Στήριξης είναι η ενδυνάμωση της μαθησιακής ικανότητας των μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μέσα στην τάξη, η κοινωνικοποίησή τους και η ενίσχυση της αυτονομίας τους.

Διευκρινιστικές οδηγίες ΥΠΑΙΘΑ για την Παράλληλη Στήριξη

Με το αρ. 93506/Δ3/25-08-2023 έγγραφο του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. με θέμα: «Διευκρινιστικές οδηγίες του ν. 3699/2008 (Α΄199) σχετικά με την παράλληλη στήριξη συνεκπαίδευση» προσδιορίστηκε, ανάμεσα στα άλλα, ότι:

«β) Ο/Η εκπαιδευτικός ΕΑΕ του θεσμού της παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης τοποθετείται σε σχολείο/α, όχι ως «ατομικός εκπαιδευτικός» μαθητών/τριών, αλλά με σκοπό την ένταξή τους στο σχολικό γίγνεσθαι, σε γνωστικό, κοινωνικό και ψυχοσυναισθηματικό επίπεδο. Ως εκ τούτου, η παρέμβασή του έχει δυνατότητα, σε σταθερή συνεργασία με τον/τους εκπαιδευτικούς γενικής εκπαίδευσης, να αναφέρεται στον/στη μαθητή/τρια της παράλληλης στήριξης, στις μικροομάδες της τάξης, καθώς και στο σύνολο της τάξης και του σχολείου, όπως και οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί.

Σε τμήμα σχολείου στο οποίο υπάρχει απόφαση έγκρισης παράλληλης στήριξηςσυνεκπαίδευσης για περισσότερους από έναν/μια μαθητή /τρια, αναλαμβάνει ένας/μία εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης συνολικά την υποστήριξή τους. Σε εξαιρετικές μόνο περιπτώσεις το ΚΕΔΑΣΥ, κατά την εισήγησή του προς τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης (παρ. 9β του άρθρου 5 της Υ.Α.104627/ΓΔ5/20 (ΦΕΚ 3344 Β/10-08-2020), θα τεκμηριώνει με ειδική μνεία την αναγκαιότητα της ταυτόχρονης παρουσίας δύο (2) εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης στο ίδιο τμήμα σχολείου.

γ) Ο/Η εκπαιδευτικός ο/η οποίος/α διδάσκει στο τμήμα και ο/η εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης συνεργάζονται συνεχώς υποχρεωτικά για την ολόπλευρη υποστήριξη των μαθητών/μαθητριών με έγκριση παράλληλης στήριξηςσυνεκπαίδευσης, καθώς και του συνόλου των μαθητών του τμήματος.

δ) Για όλους/όλες τους/τις μαθητές/μαθήτριες που υποστηρίζονται από τον θεσμό της παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης υποχρεωτικά τηρείται ατομικός φάκελος και υλοποιείται Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης. Το ΕΠΕ αποτελεί παιδαγωγικό κείμενο δυναμικού και εξελίξιμου χαρακτήρα, το οποίο σχεδιάζεται και υλοποιείται με συνεργατικές διαδικασίες. Η εφαρμογή του ΕΠΕ και η «εξατομικευμένη υποστήριξη» δεν σημαίνει αποκλειστική διδασκαλία με τη μορφή ένας προς έναν. Η υποστήριξη με τη μορφή 1:1 υπάρχει δυνατότητα να αποτελεί μόνο μέρος της εφαρμογής του ΕΠΕ, όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο από την ομάδα σχεδιασμού του.

Επίσης, ο δυναμικός και εξελίξιμος χαρακτήρας του προγράμματος σημαίνει ότι υπάρχει δυνατότητα να τροποποιούνται, ανάλογα, και οι απαιτούμενες ώρες υποστήριξης, με εισήγηση του ΚΕΔΑΣΥ. Στην υλοποίηση του ΕΠΕ δύναται να συμμετέχει όλο το εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου. Για την εφαρμογή του ΕΠΕ, τους στόχους και την πορεία υλοποίησής του ενημερώνεται σε τακτική βάση, η οποία ορίζεται από την ομάδα σχεδιασμού, ο/η γονέας/κηδεμόνας του/της μαθητή/μαθήτριας.

ε) Η εκπαίδευση και υποστήριξη των μαθητών/μαθητριών συνολικά, συμπεριλαμβανομένων και όσων έχουν έγκριση παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης, αποτελεί ευθύνη του σχολείου ως φορέα και σε καμία περίπτωση η διατύπωση του εδαφίου 3 του υποκεφαλαίου «Εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης» του κεφαλαίου Α΄ «ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ» της υπό στοιχεία 27922/Γ6/2007 Υ.Α (Β΄449), δεν σημαίνει ότι ο/η εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης έχει ατομικά το σύνολο αυτής της ευθύνης».

Μόνιμοι διορισμοί – Αριθμοί

Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού καταβάλλει εντατική προσπάθεια για την περαιτέρω ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού της εκπαίδευσης με μόνιμους διορισμούς, προκειμένου να αποκατασταθεί η χρόνια στρέβλωση του θεσμού του αναπληρωτή και να επιτευχθεί σταδιακά καθεστώς αναπλήρωσης που θα εστιάζει στις πραγματικά έκτακτες ανάγκες.

Ως εκ τούτου, διενεργήθηκαν διορισμοί σχεδόν 28.700 εκπαιδευτικών και μελών ΕΕΠ και ΕΒΠ στη Γενική Εκπαίδευση και στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση κατά τα έτη 2020-2023.

Ειδικότερα, στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση πραγματοποιήθηκαν διορισμοί 4.739 εκπαιδευτικών και 1590 μελών ΕΕΠ και ΕΒΠ.

Σημειώνεται ότι τα τελευταία τέσσερα έτη ο αριθμός των μόνιμων μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση έχει αυξηθεί από 708 (Μάρτιος 2020) σε 2232 (Μάρτιος 2024), ποσοστό αύξησης 215,25%. Πιο συγκεκριμένα, στην περιοχή της Αχαΐας ΠΕ και ΔΕ τα μόνιμα μέλη ΕΕΠ-ΕΒΠ με οργανική τοποθέτηση στις ΣΜΕΑΕ είναι 66 και 25 στα δύο ΚΕΔΑΣΥ της Αχαΐας και στα ΣΔΕΥ των ΚΕΔΑΣΥ. Επίσης, στην περιοχή της Αχαΐας ΠΕ και ΔΕ, έχουν διοριστεί συνολικά στην Ειδική Αγωγή 160 εκπαιδευτικοί, εκ των οποίων 83 στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και 57 στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Προσλήψεις αναπληρωτών – 52.500 προσλήψεις εκπαιδευτικών και μελών ΕΕΠ και ΕΒΠ για το 2023-34

Οι προσλήψεις των αναπληρωτών γίνονται με βάση τα αρμοδίως δηλωθέντα λειτουργικά κενά, σύμφωνα με τις παρ. 1, 2 και 3 του άρθρου 4 «της υπ’ αριθμ. 104627/ΓΔ5/7.8.2020 (3344 Β΄) Υ.Α., με θέμα «Ρύθμιση θεμάτων πρόσληψης και τοποθέτησης αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών, μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.)».

Σύμφωνα με την παρ. 9 α του άρθρου 5 της ως άνω Y.A., η τοποθέτηση των προσληφθέντων αναπληρωτών σε σχολικές μονάδες της περιοχής πρόσληψής τους γίνεται με απόφαση του οικείου Διευθυντή Εκπαίδευσης.

Για σχολικό έτος 2023-2024, έχουν πραγματοποιηθεί έως σήμερα στη Γενική Εκπαίδευση και στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση προσλήψεις 52.500 εκπαιδευτικών και μελών ΕΕΠ και ΕΒΠ.

Πιο συγκεκριμένα έχουν πραγματοποιηθεί προσλήψεις 14.190 εκπαιδευτικών στη Πρωτοβάθμια Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση και 4.146 στην Δευτεροβάθμια Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση αντίστοιχα. Επίσης, προσελήφθησαν πανελλαδικά 9.129 μέλη ΕΕΠ και ΕΒΠ για τη στελέχωση των σχολείων ειδικής αγωγής και γενικής εκπαίδευσης καθώς και των δομών ειδικής αγωγής. Ειδικότερα, στη περιοχή της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης Αχαΐας, προσελήφθησαν συνολικά 580 εκπαιδευτικοί εκ των οποίων 365 στη Γενική Εκπ/ση και 215 στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Επίσης στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης Αχαΐας, προσελήφθησαν συνολικά 319 εκπαιδευτικοί εκ των οποίων 249 στη Γενική Εκπ/ση και 70 στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση.

Προσλήψεις μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ στην Αχαΐα

Επίσης, οι προσλήψεις μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ που διενεργήθηκαν στην περιοχή της Αχαΐας συνολικά αποτυπώνονται αναλυτικά ανά κλάδο και πρόγραμμα παρακάτω:

Σχετικά με τα ΚΕΔΑΣΥ

Σχετικά με τα ΚΕΔΑΣΥ, με τα άρθρα 165 και 215 του νεοψηφισθέντος νόμου 5094/2024 (Α΄39) τροποποιήθηκε η παρ. 3 του άρθρου 15 του ν. 4823/2021 (Α΄136) περί στελέχωσης των ΚΕΔΑΣΥ και πλέον καταργείται από 1-9-2024 η προϋπόθεση της συμπλήρωσης διδακτικής υπηρεσίας οκτώ (8) τουλάχιστον ετών από τα οποία τρία (3) τουλάχιστον έτη σε ΣΜΕΑΕ ή ΚΕΔΑΣΥ προκειμένου να καλυφθούν οι οργανικές θέσεις στα ΚΕΔΑΣΥ με μετάθεση, μετάταξη, απόσπαση και διάθεση, ενώ προστίθεται και η δυνατότητα διορισμού απευθείας σε αυτά.

Προγραμματισμός προσλήψεων αναπληρωτών για το 2024-25

Οσον αφορά στον προγραμματισμό προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών για το σχολικό έτος 2024-2025 σημειώνεται ότι βρίσκονται σε εξέλιξη οι σχετικές διαδικασίες.

Δείτε επίσης

Υπουργός Εργασίας Δόμνα Μιχαηλίδου: Επιδόματα αναπληρωτριών-Αδειες ανατροφής-μητρότητας-αναρρωτικές 

Τι ισχύει για μεταβολές σχολικών μονάδων-οργανικότητα-ελάχιστο αριθμό μαθητών ανά Τμήμα 

Πίνακες ΑΣΕΠ ειδικής και γενικής αγωγής: Εως πότε ισχύουν σύμφωνα με την Υφυπουργό ΠΑΙΘΑ Ζ. Μακρή 

Πριν φύγετε

Ενημέρωση για Μετατάξεις και Αποσπάσεις ΕΕΠ και ΕΒΠ-Νέες οργανικές-Διορισμούς-Αλλαγές στην Ειδική Αγωγή

Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση