Διακρίσεις στις μαθητικές παρελάσεις-Αναχρονιστικό πλαίσιο επιλογής μαθητών – Ερώτηση στη Βουλή από την ανεξάρτητη Βουλευτή, μέλος του Κινήματος Δημοκρατίας, κα Κυριακή Μάλαμα.
Διακρίσεις στις μαθητικές παρελάσεις
Η ανεξάρτητη Βουλευτής, μέλος του Κινήματος Δημοκρατίας, κα Κυριακή Μάλαμα, κατέθεσε Ερώτηση στη Βουλή προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού σχετικά με το, όπως αναφέρει, αναχρονιστικό και διακριτικό πλαίσιο επιλογής μαθητών για συμμετοχή στις μαθητικές παρελάσεις, το οποίο εξακολουθεί να βρίσκεται σε ισχύ.
Η πρωτοβουλία της αυτή έρχεται μετά από δημοσιεύματα για ένα πρόσφατο περιστατικό σε Γυμνάσιο της Πάτρας, σύμφωνα με τα οποία Γυμναστής φέρεται να έθεσε σεξιστικά και προσβλητικά κριτήρια για την επιλογή μαθητριών στην παρέλαση της 25ης Μαρτίου, ζητώντας να είναι ΄΄ψηλές, αδύνατες και κατά προτίμηση καστανές΄΄.
Περιστατικά σαν και αυτό δεν είναι τυχαία, καθώς βασίζονται σε μια παρωχημένη Υπουργική Απόφαση (Γ4/150/2000, ΦΕΚ 246/Β/2-3-2000), η οποία ορίζει ότι οι μαθητές που θα συμμετέχουν στις παρελάσεις επιλέγονται με βάση την ΄΄άρτια εμφάνιση, το παράστημα και το ήθος΄΄.
Η ασαφής αυτή διατύπωση ανοίγει τον δρόμο για αυθαίρετες και μεροληπτικές επιλογές, δίνοντας τη δυνατότητα σε εκπαιδευτικούς να αποκλείουν μαθητές με βάση εξωτερικά χαρακτηριστικά ή ακόμα και προσωπικές απόψεις.
Επιπλέον, η ίδια Υπουργική Απόφαση επιτρέπει διακρίσεις σε βάρος μαθητών με αναπηρία, καθώς απαιτεί – πέρα από τη σύμφωνη γνώμη των γονέων τους – και την έγκριση του συλλόγου διδασκόντων για τη συμμετοχή τους στην παρέλαση. Δηλαδή, το ίδιο το κράτος θέτει σε διαβούλευση το αυτονόητο δικαίωμα ενός παιδιού να συμμετέχει ισότιμα σε μια σχολική δραστηριότητα.
Η ερωτούσα Βουλευτής ζητά από την Υπουργό Παιδείας να απαντήσει στα εξής κρίσιμα ερωτήματα:
Για ποιο λόγο διατηρείται ακόμα σε ισχύ η Υπουργική Απόφαση Γ4/150/2000, που επιτρέπει τέτοιου είδους διακρίσεις στις μαθητικές παρελάσεις;
Πώς διασφαλίζει το Υπουργείο ότι τέτοια φαινόμενα αποκλεισμού μαθητών με βάση το φύλο, την εξωτερική εμφάνιση ή άλλα χαρακτηριστικά δεν επαναλαμβάνονται;
Σε ποιες ενέργειες θα προχωρήσει το Υπουργείο ώστε να καταργηθεί ο όρος της “άρτιας εμφάνισης” και άλλες διατυπώσεις που επιτρέπουν την αυθαίρετη και μεροληπτική επιλογή μαθητών;
Με ποια λογική το Υπουργείο απαιτεί από τον σύλλογο διδασκόντων να εγκρίνει τη συμμετοχή μαθητών με αναπηρία στις παρελάσεις; Θεωρείτε ότι είναι νόμιμο και ηθικό να τίθεται υπό διαβούλευση το δικαίωμα ενός μαθητή να συμμετέχει ισότιμα σε μια σχολική εκδήλωση;
Υπάρχει πρόθεση από το Υπουργείο να προχωρήσει άμεσα στην αναθεώρηση ή πλήρη κατάργηση αυτής της Υπουργικής Απόφασης, που εκθέτει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα διεθνώς και νομιμοποιεί απαράδεκτες διακρίσεις μέσα στο σχολικό περιβάλλον;
Τέλος οι μαθητικές παρελάσεις δεν μπορούν να είναι πεδίο διαχωρισμού, σωματικής και κοινωνικής απαξίωσης ή εφαρμογής αυθαίρετων “κριτηρίων επιλογής”, τα οποία προσβάλλουν την εκπαιδευτική κοινότητα και διαιωνίζουν ανισότητες.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης
Αθήνα, 20 Μαρτίου 2025
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς την κυρία Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Θέμα: Διακρίσεις στις μαθητικές παρελάσεις και η ευθύνη του Υπουργείου για τη διατήρηση ενός αναχρονιστικού πλαισίου επιλογής μαθητών
Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα, σε Γυμνάσιο της Πάτρας γυμναστής έθεσε σεξιστικά και προσβλητικά κριτήρια για την επιλογή μαθητριών στην παρέλαση της 25ης Μαρτίου. Το γεγονός φέρνει στην επιφάνεια την επικίνδυνη και ντροπιαστική πραγματικότητα που έχει διατηρηθεί από το Υπουργείο Παιδείας εδώ και δεκαετίες: την ύπαρξη μιας αναχρονιστικής Υπουργικής Απόφασης που επιτρέπει διακρίσεις, αποκλεισμούς και υποκειμενικές επιλογές με βάση εξωτερικά χαρακτηριστικά.
Η Υπουργική Απόφαση Γ4/150/2000 (ΦΕΚ 246/Β/2-3-2000) προβλέπει ότι οι μαθητές που θα συμμετέχουν στις παρελάσεις επιλέγονται με βάση την «άρτια εμφάνιση, το παράστημα και το ήθος». Αυτή η ασαφής και επικίνδυνη διατύπωση αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο για αυθαίρετες κρίσεις, αποκλεισμούς μαθητών με βάση εξωτερικά ή άλλα προσωπικά χαρακτηριστικά και, όπως αποδεικνύεται, δίνει έδαφος ακόμη και για σεξιστικές συμπεριφορές από εκπαιδευτικούς.
Η συγκεκριμένη απόφαση, επιπλέον, διαχωρίζει και τους μαθητές με αναπηρία, καθώς απαιτεί πέρα από τη σύμφωνη γνώμη των γονέων τους, και την έγκριση του συλλόγου διδασκόντων για να συμμετέχουν στις παρελάσεις. Δηλαδή, το Υπουργείο Παιδείας έχει νομιμοποιήσει μια διαδικασία όπου εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να αποφασίζουν αν ένας μαθητής με αναπηρία θα έχει το δικαίωμα να παρελάσει ή όχι!
Επειδή είναι αδιανόητο το 2024 το ελληνικό κράτος να συντηρεί ένα κανονιστικό πλαίσιο που προάγει διακρίσεις, σωματική και κοινωνική απαξίωση, καθώς και έμμεσο αποκλεισμό μαθητών.
Επειδή το γεγονός ότι το συγκεκριμένο περιστατικό ήρθε στο φως μόνο λόγω των αντιδράσεων γονέων, αποδεικνύει ότι πιθανώς τέτοιες πρακτικές εφαρμόζονται και αλλού, χωρίς να γνωστοποιούνται.
Επειδή το σχολείο δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι χώρος διάκρισης, αποκλεισμού ή επιβολής αυθαίρετων κοινωνικών προτύπων.
Επειδή το Υπουργείο Παιδείας έχει ευθύνη να εξαλείψει κάθε αναχρονιστική ρύθμιση που νομιμοποιεί διακρίσεις και να διασφαλίσει ότι κανένας μαθητής δεν θα υποστεί ξανά προσβλητική και άνιση μεταχείριση σε οποιοδήποτε πλαίσιο του δημόσιου σχολείου.
Ερωτάται η κυρία Υπουργός:
Για ποιο λόγο διατηρείται ακόμα σε ισχύ η Υπουργική Απόφαση Γ4/150/2000, που επιτρέπει τέτοιου είδους διακρίσεις στις μαθητικές παρελάσεις;
Πώς διασφαλίζει το Υπουργείο ότι τέτοια φαινόμενα αποκλεισμού μαθητών με βάση το φύλο, την εξωτερική εμφάνιση ή άλλα χαρακτηριστικά δεν επαναλαμβάνονται;
Σε ποιες ενέργειες θα προχωρήσει το Υπουργείο ώστε να καταργηθεί ο όρος της “άρτιας εμφάνισης” και άλλες διατυπώσεις που επιτρέπουν την αυθαίρετη και μεροληπτική επιλογή μαθητών;
Με ποια λογική το Υπουργείο απαιτεί από τον σύλλογο διδασκόντων να εγκρίνει τη συμμετοχή μαθητών με αναπηρία στις παρελάσεις; Θεωρείτε ότι είναι νόμιμο και ηθικό να τίθεται υπό διαβούλευση το δικαίωμα ενός μαθητή να συμμετέχει ισότιμα σε μια σχολική εκδήλωση;
Υπάρχει πρόθεση από το Υπουργείο να προχωρήσει άμεσα στην αναθεώρηση ή πλήρη κατάργηση αυτής της Υπουργικής Απόφασης, που εκθέτει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα διεθνώς και νομιμοποιεί απαράδεκτες διακρίσεις μέσα στο σχολικό περιβάλλον;
Η ερωτούσα βουλευτής
Μάλαμα Κυριακή
Δείτε σχετικά
Παρελάσεις στις Εθνικές Επετείους – Τρόπος επιλογής Σημαιοφόρου και Παραστατών
Τι ισχύει για μαθητικές παρελάσεις-τρόπο επιλογής σημαιοφόρου και παραστατών-Το νομοθετικό πλαίσιο
Δείτε επίσης
Συνάντηση ΑΔΕΔΥ με Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων: Αίτημα για στεγαστικά με χαμηλό επιτόκιο
Παρακαλούμε μην παραλείπετε να αναφέρετε το especial.gr ως πηγή, με ενεργό link προς τη διεύθυνση https://www.especial.gr/diakriseis-stiw-mathitikes-parelaseis-kai-anachronistiko-to-plaisio-epilogis-mathiton-erotisi-sti-vouli/ όταν αναδημοσιεύετε το περιεχόμενό μας.