Σάββατο, 8 Φεβρουαρίου 2025

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Διατάξεις για συστέγαση μονάδων παροχής εκπαίδευσης-Εγκατάσταση Παραρτημάτων ΝΠΠΕ στο νόμο 5176/2025

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Διατάξεις για συστέγαση μονάδων παροχής εκπαίδευσης-Εγκατάσταση Παραρτημάτων ΝΠΠΕ στο νόμο 5176/2025, ο οποίος δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Α 17/7-2-2025.

Διατάξεις για συστέγαση μονάδων παροχής εκπαίδευσης

Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Α 17/7-2-2025 ο νόμος 5176/2025 “Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του ερασιτεχνικού και του επαγγελματικού αθλητισμού και άλλες διατάξεις”, ο οποίος περιέχει διατάξεις του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού στα άρθρα 35, 36 και 37.

Το άρθρο 35 αφορά στο σύνολο των Α.Ε.Ι. της χώρας και ιδίως στα Συμβούλια Διοίκησης και στις Συγκλήτους αυτών.

Τα άρθρα 36 και 37 αφορούν στους Φορείς εκπαίδευσης και ιδίως αυτούς που ενδιαφέρονται για απόκτηση άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας παραρτημάτων – Ν.Π.Π.Ε.

Συγκεκριμένα

Στο άρθρο 35 – Εξειδίκευση προϋποθέσεων ίδρυσης παραρτημάτων Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων – Τροποποίηση παρ. 2, 2Α και 4 και προσθήκη παρ. 5, 6 και 7 στο άρθρο 6 ν. 4957/2022.

Με τη ρύθμιση, σύμφωνα με το ΥΠΑΙΘΑ, επέρχονται οι αναγκαίες τροποποιήσεις και συμπληρώσεις των εξουσιοδοτικών διατάξεων που αφορούν στην ίδρυση παραρτημάτων Α.Ε.Ι., αποσκοπώντας τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας του παραρτήματος σε συμφωνία προς την αρχή του αυτοδιοίκητου των Α.Ε.Ι..

Στο άρθρο 36 – Μεταβατική διάταξη για τις κτιριακές υποδομές και εγκαταστάσεις των παραρτημάτων Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης – Τροποποίηση τίτλου Κεφαλαίου Γ΄ Μέρους Ε΄ και προσθήκη άρθρου 199Α στον ν. 5094/2024.

Σύμφωνα με το ΥΠΑΙΘΑ η ρύθμιση κρίθηκε αναγκαία καθώς ο χωρικός εν γένει σχεδιασμός βρίσκεται σε στάδιο πλήρους αναδιαμόρφωσης και μέχρι σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί το αρχικό στάδιο του πρώτου επιπέδου σχεδιασμού, ήτοι η εκπόνηση των μελετών. Η χωροθέτηση των δραστηριοτήτων των παραρτημάτων Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, κατά παρέκκλιση των χρήσεων γης σε περιοχές, στις οποίες ήδη λειτουργούν ή δύναται να λειτουργήσουν οποιασδήποτε φύσεως εκπαιδευτικές δομές, παρίσταται κατάλληλη και αναγκαία επιλογή προς διασφάλιση τόσο της προστασίας του δομημένου περιβάλλοντος όσο και της προστασίας της παροχής εκπαιδευτικών υπηρεσιών.

Στο άρθρο 37 – Συστέγαση διαφορετικών μονάδων παροχής εκπαίδευσης και κατάρτισης – Τροποποίηση περ. 1 υποπαρ. Θ.6. παρ. Θ. άρθρου πρώτου ν. 4093/2012.

Η ρύθμιση κρίθηκε αναγκαία, προκειμένου να επιλυθεί άμεσα το πρόβλημα στέγασης δομών εκπαίδευσης.

Δείτε σχετικά

Παραστατίδης για διατάξεις Υπουργείου Παιδείας: «Από τα κολέγια του ενός ορόφου, στα Πανεπιστήμια του ενός ορόφου!» 

Ακολουθούν τα άρθρα 35, 36 και 37 του νόμου 

Άρθρο 35

Εξειδίκευση προϋποθέσεων ίδρυσης παραρτημάτων Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων – Τροποποίηση παρ. 2, 2Α και 4 και προσθήκη παρ. 5, 6 και 7 στο άρθρο 6 του ν. 4957/2022

Στο άρθρο 6 του ν. 4957/2022 (Α΄ 141), περί ίδρυσης παραρτημάτων των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 2: αα) στο πρώτο εδάφιο: i) οι λέξεις «κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εσωτερικών» αντικαθίστανται από τις λέξεις «απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης του Α.Ε.Ι.», ii) στην περ. α), μετά από τη λέξη «Τμήματος» διαγράφεται ο σύνδεσμος «και» και στο τέλος της περίπτωσης προστίθενται οι λέξεις «και τον αριθμό των μελών Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.) του Α.Ε.Ι. που πρόκειται να απασχοληθούν σε αυτή», iii) στο τέλος της περ. δ) προστίθενται οι λέξεις «και τον μέγιστο χρόνο άσκησης των καθηκόντων της εν λόγω διοίκησης», iv) στο τέλος της περ. στ) προστίθενται οι λέξεις «καθώς και λειτουργίας βιβλιοθήκης σύμφωνα με το άρθρο 124», αβ) μετά από το τρίτο εδάφιο προστίθενται νέα εδάφια, τέταρτο, πέμπτο και έκτο, αγ) στο όγδοο εδάφιο οι λέξεις «κοινής υπουργικής» διαγράφονται, β) στην παρ. 2Α προστίθενται εδάφια δεύτερο και τρίτο, γ) στην παρ. 4 οι λέξεις «κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εσωτερικών» αντικαθίστανται από τις λέξεις «απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης του Α.Ε.Ι., μετά από πρόταση της Συγκλήτου», δ) προστίθενται παρ. 5, 6 και 7 και το άρθρο 6 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 6

Ίδρυση παραρτημάτων Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων

1. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κατόπιν εισήγησης της Συγκλήτου του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Α.Ε.Ι.), παρέχεται η άδεια για την ίδρυση παραρτήματος του Α.Ε.Ι. με σκοπό την εγκατάσταση ερευνητικού πανεπιστημιακού ινστιτούτου του άρθρου 267 ή πανεπιστημιακού μουσείου του άρθρου 60, σε άλλη πόλη της ημεδαπής από την πόλη, όπου βρίσκεται η έδρα του Α.Ε.Ι. ή τις πόλεις στις οποίες είναι εγκατεστημένες οι επιμέρους ακαδημαϊκές του μονάδες, εφόσον με την ίδρυση του παραρτήματος προάγονται η επιστήμη, η έρευνα, ο πολιτισμός και η τέχνη. Η ίδρυση ερευνητικού πανεπιστημιακού ινστιτούτου ή πανεπιστημιακού μουσείου πραγματοποιείται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος μετά από τη χορήγηση της άδειας του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.

2. Με απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης του Α.Ε.Ι. μετά από εισήγηση της Συγκλήτου του Α.Ε.Ι. ιδρύεται παράρτημα του Α.Ε.Ι. στην αλλοδαπή, εφόσον το επιτρέπει το εθνικό δίκαιο της χώρας όπου πρόκειται να εγκατασταθεί το παράρτημα. Η εισήγηση της Συγκλήτου για την ίδρυση παραρτήματος στην αλλοδαπή περιλαμβάνει τα ακόλουθα στοιχεία: α) το είδος της υπό ίδρυση ακαδημαϊκής μονάδας στην αλλοδαπή, Σχολής ή Τμήματος, την ακαδημαϊκή της διάρθρωση και τον αριθμό των μελών Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.) του Α.Ε.Ι. που πρόκειται να απασχοληθούν σε αυτή, β) το αντικείμενο και τον σκοπό ίδρυσής της, ο οποίος συνάδει με την αποστολή του Α.Ε.Ι., γ) τη δυνατότητα οργάνωσης προγραμμάτων σπουδών και του επιπέδου τους, δ) την προσωρινή διοίκηση της ακαδημαϊκής μονάδας και τον μέγιστο χρόνο άσκησης των καθηκόντων της εν λόγω διοίκησης, ε) τον χρόνο έναρξης λειτουργίας της, στ) τη δυνατότητα ίδρυσης και εγκατάστασης επιμέρους ακαδημαϊκών μονάδων των άρθρων 46 έως 62 εντός αυτής, καθώς και λειτουργίας βιβλιοθήκης σύμφωνα με το άρθρο 124, και ζ) κάθε άλλο θέμα σχετικό με την οργάνωση και λειτουργία της.

Η εισήγηση συνοδεύεται απαραιτήτως από οικονομοτεχνική μελέτη και μελέτη βιωσιμότητας της υπό ίδρυση ακαδημαϊκής μονάδας, στην οποία αναλύονται οι κάθε είδους πόροι που απαιτούνται για την ίδρυση, οργάνωση και λειτουργία της μονάδας σε ανθρώπινο δυναμικό, υποδομές και εξοπλισμό.

Τα προγράμματα σπουδών της περ. γ) του δευτέρου εδαφίου πιστοποιούνται από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.) σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 3, μόνο εφόσον: α) είναι νέα προγράμματα σπουδών, ή β) αποτελούν τροποποιημένα προγράμματα σπουδών σε σχέση με τα υφιστάμενα και ήδη πιστοποιημένα προγράμματα του Α.Ε.Ι.. Οι ενέργειες του τέταρτου εδαφίου ολοκληρώνονται από την ΕΘ.Α.Α.Ε. εντός προθεσμίας ενενήντα (90) ημερών.

Η απασχόληση των μελών Δ.Ε.Π. στο παράρτημα εγκρίνεται με κοινή απόφαση της Συγκλήτου του Α.Ε.Ι. και της διοικήσεως του παραρτήματος, που εκδίδεται κατόπιν υποβολής σχετικής αίτησης από τα ενδιαφερόμενα μέλη Δ.Ε.Π..

Το κόστος ίδρυσης και λειτουργίας του παραρτήματος στην αλλοδαπή καλύπτεται αποκλειστικά από ιδιωτικούς, διεθνείς ή ίδιους πόρους του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας του Α.Ε.Ι. ή πόρους της Εταιρείας Αξιοποίησης και Διαχείρισης της Περιουσίας του Α.Ε.Ι. και δεν δύναται να βαρύνει τον τακτικό προϋπολογισμό του Α.Ε.Ι.. Κατά την έκδοση της απόφασης του πρώτου εδαφίου λαμβάνεται υπόψη η νομοθεσία για την ανώτατη εκπαίδευση του κράτους, όπου πρόκειται να εγκατασταθεί η ακαδημαϊκή μονάδα. Προϋπόθεση για την ίδρυση παραρτήματος στην αλλοδαπή είναι η τήρηση των αρχών της παρ. 5 του άρθρου 3 και των ακαδημαϊκών ελευθεριών του άρθρου 4.

2Α. Τα παραρτήματα της παρ. 2 αποκτούν νομική οντότητα σύμφωνα με τη νομοθεσία της χώρας υποδοχής και δύνανται να προβαίνουν στη σύναψη πάσης φύσεως εκ- παιδευτικών συμφωνιών, οι οποίες έχουν ως σκοπό την ενίσχυση της εξωστρέφειάς τους και της διεθνούς παρουσίας τους, αναφορικά με την παροχή εκπαιδευτικών υπηρεσιών. Το παράρτημα διοικείται από τα όργανα, τα οποία καθορίζονται από το Συμβούλιο Διοίκησης του Α.Ε.Ι.. Το Α.Ε.Ι. δια των αρμοδίων οργάνων του, ασκεί εποπτεία στη λειτουργία των παραρτημάτων, ύστερα από τη διατύπωση γνώμης των αντίστοιχων εκπαιδευτικών μονάδων της κάθε Σχολής.

3. Η οργάνωση και λειτουργία κοινών προγραμμάτων σπουδών σε συνεργασία με ιδρύματα της αλλοδαπής, με επισπεύδον το ίδρυμα της αλλοδαπής, δεν προϋποθέτει την οργάνωση και ίδρυση παραρτήματος του Α.Ε.Ι. στην αλλοδαπή, εκτός και αν αυτό προβλέπεται στο πρωτόκολλο συνεργασίας μεταξύ των Α.Ε.Ι. ή στη νομοθεσία του κράτους όπου εδρεύει το Α.Ε.Ι. της αλλοδαπής, οπό- τε και εφαρμόζεται η παρ. 2.

4. Με απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης του Α.Ε.Ι., μετά από πρόταση της Συγκλήτου, που εκδίδεται κατ’ αναλογική εφαρμογή της παρ. 2, δύναται να ιδρύεται παράρτημα του Α.Ε.Ι. στην αλλοδαπή με σκοπό την εγκατάσταση ερευνητικού πανεπιστημιακού ινστιτούτου του Α.Ε.Ι. για την ανάπτυξη της επιστήμης και της έρευνας.

5. Η λειτουργία του παραρτήματος της παρ. 2, καθώς και η εκπαιδευτική και ερευνητική του δραστηριότητα διέπονται από τις διατάξεις του παρόντος, από την απόφαση ίδρυσης του πρώτου εδαφίου της παρ. 2 και τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας.

6. Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του παραρτήματος θεσπίζεται από τα αρμόδια όργανά του σύμφωνα με την απόφαση ίδρυσης του πρώτου εδαφίου της παρ. 2 και εγκρίνεται από τον Πρύτανη του Α.Ε.Ι..

7. Με τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας ρυθμίζεται κάθε ζήτημα που αφορά στην εσωτερική λειτουργία και οργάνωση του παραρτήματος, όπως οι προϋποθέσεις και η διαδικασία εισαγωγής και εγγραφής των φοιτητών, τα σχετικά με την απασχόληση και την κατάσταση του διδακτικού, ερευνητικού και λοιπού προσωπικού, τα θέματα λειτουργίας των οργάνων διοίκησης και των λοιπών υπηρεσιών και οργάνων του Α.Ε.Ι., και συγκρότησης και λειτουργίας κάθε είδους επιτροπής, καθώς και όσα προβλέπονται στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Α.Ε.Ι. του άρθρου Για ό,τι δεν ρυθμίζεται ειδικά στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του πρώτου εδαφίου ισχύουν τα προβλεπόμενα στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Α.Ε.Ι.. Μέχρι την έκδοση του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του παραρτήματος η λειτουργία του διέπεται από κανονιστικές αποφάσεις της διοίκησης ή της προσωρινής διοίκησης του παραρτήματος, τις διατάξεις του παρόντος που διέπουν την οργάνωση και λειτουργία του Α.Ε.Ι., καθώς και τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Α.Ε.Ι..».

Άρθρο 36

Μεταβατική διάταξη για τις κτιριακές υποδομές και εγκαταστάσεις των παραρτημάτων Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης – Τροποποίηση τίτλου Κεφαλαίου Γ΄ Μέρους Ζ΄ και προσθήκη άρθρου 199Α στον ν. 5094/2024

1. Στο τέλος του τίτλου του Κεφαλαίου Γ΄ του Μέρους Ζ΄ του ν. 5094/2024 (A΄ 39), περί μεταβατικών διατάξεων του Μέρους Γ΄, προστίθενται οι λέξεις «και Μέρους Δ΄» και ο τίτλος του Κεφαλαίου Γ ΄διαμορφώνεται ως εξής:

«ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄- ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΥΣ Γ΄ΚΑΙ ΜΕΡΟΥΣ Δ΄»

  1. Μετά από το άρθρο 199 του Κεφαλαίου Γ΄ του Μέ- ρους Ζ΄ του ν. 5094/2024, προστίθεται άρθρο 199Α ως εξής:

«Άρθρο 199Α

Μεταβατική διάταξη για τις κτιριακές υποδομές και εγκαταστάσεις των παραρτημάτων Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης

Μέχρι την ολοκλήρωση του χωρικού σχεδιασμού πρώτου επιπέδου και την έγκριση των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων, τα παραρτήματα Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης δύνανται να διαθέτουν κτιριακές υποδομές και εγκαταστάσεις σε περιοχές, στις οποίες ήδη λειτουργούν ή δύνανται να λειτουργήσουν πάσης φύσεως εκπαιδευτικές δομές.»

Άρθρο 37

Συστέγαση διαφορετικών μονάδων παροχής εκπαίδευσης και κατάρτισης – Τροποποίηση περ. 1 υποπαρ. Θ.6. παρ. Θ. άρθρου πρώτου ν. 4093/2012

Στο πρώτο εδάφιο της περ. 1 της υποπαρ. Θ.6. της παρ. Θ. του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Α΄ 222), περί δυνατότητας συστέγασης διαφορετικών μονάδων παροχής εκπαίδευσης και κατάρτισης, διαγράφεται η φράση «οι οποίες ανήκουν στο αυτό φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή ένωση προσώπων», και η περ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Η συστέγαση διαφορετικών μονάδων παροχής εκ- παίδευσης και κατάρτισης (τυπικής ή άτυπης) επιτρέπεται. Η ταυτόχρονη συλλειτουργία στους ίδιους διδακτικούς ή εργαστηριακούς χώρους διαφορετικών μονάδων παροχής εκπαίδευσης (τυπικής ή άτυπης) απαγορεύεται.»

Δείτε επίσης

Αποτελέσματα εσωτερικού erasmus για το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025 – Ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας 

AELIA-Erasmus+: Eκπαίδευση για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την πράσινη μετάβαση 

 Επιμόρφωση Β2 επιπέδου ΤΠΕ: Αιτήσεις συμμετοχής από 04.02.2025 για την 3η περίοδο 

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply