Ειδικά σχολεία: Οι θέσεις του ΣΑΚΕΑ για την οργάνωση και τον τρόπο λειτουργίας των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ).
Σύλλογος Αναπληρωτών Καθηγητών Ειδικής Αγωγής (ΣΑΚΕΑ)
Η προσπάθεια εφαρμογής της ενταξιακής εκπαίδευσης που ακολουθεί η Ελλάδα (Ν. 4823/2021, αρ. 4) προϋποθέτει επανασχεδιασμό του ρόλου και της δομής των ειδικών σχολείων. Γι’ αυτό αναγνωρίζουμε το δικαίωμα της κατάλληλης εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά και τις περιπτώσεις παιδιών που τα ίδια και οι οικογένειές τους επιθυμούν να φοιτήσουν σε ειδικά σχολεία, καθώς τα γενικά σχολεία δεν έχουν ακόμη αναδιοργανωθεί κατάλληλα, ώστε να μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες όλων των μαθητών/μαθητριών. Τα ειδικά σχολεία, όμως, στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν σημαντικά ζητήματα κτιριακών υποδομών, με αποτέλεσμα ορισμένα εξ αυτών να κλείνουν και τα παιδιά απλώς να «μοιράζονται» σε άλλες δομές ή ακόμη και να διακόπτουν τη φοίτησή τους από την εκπαίδευση (πχ. η περίπτωση του ΕΕΕΕΚ Πυλαίας στη Θεσσαλονίκη).
Παράλληλα, σημαντικές είναι οι ελλείψεις ή και οι στρεβλώσεις που παρατηρούνται στον διαμοιρασμό του προσωπικού. Συγκεκριμένα, ενώ τα ΕΕΕΕΚ και τα ΕΝΕΕΓΥΛ αποτελούν δομές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, συχνά αυτά στελεχώνονται, από εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Επίσης, η απουσία επαρκούς ειδικού βοηθητικού προσωπικού δημιουργεί σημαντικά κενά στον τρόπο λειτουργίας των ειδικών σχολείων, τα οποία δεν μπορούν να καλυφθούν πάντοτε από τους λίγους/τις λίγες εκπαιδευτικούς που εργάζονται στις ειδικές αυτές δομές.
Κάτι εξίσου σημαντικό είναι ότι τα ειδικά σχολεία λειτουργούν αμιγώς σε πλαίσιο διαχωρισμού σε σχέση με το σύστημα της γενικής εκπαίδευσης, με αποτέλεσμα τα παιδιά να απομονώνονται από τους συνομήλικούς τους και έτσι να ελαχιστοποιούνται οι ευκαιρίες για κοινωνική τους ένταξη, τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα, μετά από τη φοίτησή τους. Αυτό συμβαίνει, διότι δεν ενθαρρύνονται συνεργασίες με άλλα σχολεία ή για το ότι οι επισκέψεις που κατά καιρούς γίνονται από τα γενικά σχολεία σε κάποια δομή ειδικής εκπαίδευσης δεν οργανώνονται σε πλαίσιο διαλεκτικών αλληλεπιδράσεων, αλλά προσεγγίζονται περισσότερο με την οπτική της ενίσχυσης της διαφορετικότητας ή και του οίκτου.
Ένα ακόμη σημαντικό πρόβλημα είναι το ότι οι απολυτήριοι τίτλοι των ΕΕΕΕΚ δεν θεωρούνται ισοδύναμοι με τα απολυτήρια Γενικής ή Επαγγελματικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Ο τίτλος που αποδίδουν αναγνωρίζεται ως τυπικό πιστοποιητικό ειδικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, ενώ δεν προσφέρει πρόσβαση σε ανώτερη εκπαίδευση, ούτε παρέχει τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με τα απολυτήρια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Έτσι, οι απόφοιτοι έχουν περιορισμένα επαγγελματικά δικαιώματα και, επίσης, δεν έχουν δικαίωμα μετεκπαίδευσης, για παράδειγμα στα ΙΕΚ, γεγονός που δημιουργεί αφενός περιορισμούς στην προσωπική ανέλιξη των ατόμων με αναπηρία και αφετέρου κοινωνικό αποκλεισμό. Ας σημειωθεί ακόμη πως για τα παιδιά που παρακολουθούν τα ΕΕΕΕΚ δεν υπάρχουν αντίστοιχα σχολικά εγχειρίδια και τα αντίστοιχα αναλυτικά προγράμματα είναι πάνω από είκοσι (20) ετών, γεγονός που καθιστά ακόμη πιο δύσκολο το έργο των εκπαιδευτικών. Εξίσου μεγάλες δυσκολίες εντοπίζονται και για τους/τις εκπαιδευτικούς και τα παιδιά των ΕΝΕΕΓΥΛ όπου η παρουσία της τράπεζας θεμάτων φαίνεται να δημιουργεί δυσκολίες στην ανάγκη της διαφοροποίησης της διδασκαλίας.
Γι’ αυτούς τους λόγους ο ΣΑΚΕΑ εισηγείται τα εξής:
– Κανένα κλείσιμο ειδικού σχολείου που δημιουργεί διαμοιρασμό των παιδιών σε περιοχές μακριά από τον τόπο κατοικίας τους.
– «Πρωτόκολλα συνεργασίας» μεταξύ γενικών και ειδικών σχολείων, με σκοπό την ανταλλαγή της εμπειρογνωμοσύνης τους.
– Πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος της «διπλής εγγραφής των παιδιών με αναπηρία», η οποία θα επιτρέπει να περάσουν χρόνο τόσο στα γενικά όσο και στα ειδικά σχολεία, πρόταση που υιοθετείται και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την Ειδική Αγωγή και την Ενταξιακή Εκπαίδευση (European Agency).
– Αναβάθμιση των απολυτηρίων των ΕΕΕΕΚ, ώστε να εξασφαλίζουν πλήρη επαγγελματικά και εκπαιδευτικά δικαιώματα, με αντιστοίχιση στα επίπεδα πιστοποίησης του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Επαγγελματικών Προσόντων (EQF), όπως αυτά ορίζονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
– Τοποθέτηση ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ (μόνιμων) εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στα ΕΕΕΕΚ, δεδομένου ότι αποτελούν δομή δευτεροβάθμιας και όχι πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
– Δημιουργία οργανικών θέσεων σε ειδικά σχολεία, ώστε να μπορούν να οργανώνονται σε σταθερή βάση εξατομικευμένες παρεμβάσεις για τους μαθητές και τις μαθήτριες με αυξημένες ανάγκες υποστήριξης. Επαναφορά επιδόματος για όσους και όσες εκπαιδευτικούς εργάζονται σε ειδικά σχολεία.
– Δημιουργία παιδαγωγικού υλικού από το ΙΕΠ για τα άτομα με αναπηρία.
– Δημιουργία σχολικών εγχειριδίων για τα ΕΕΕΕΚ στη βάση των αρχών της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και για όλα τα γνωστικά αντικείμενα.
– Επικαιροποίηση του πλαισίου αναλυτικών προγραμμάτων ειδικής αγωγής (Π.Α.Π.Ε.Α), με παράλληλη επιμόρφωση του εκπαιδευτικού προσωπικού από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
– Κατάργηση της τράπεζας θεμάτων για τα ΕΝΕΕΓΥΛ.
– Ανέγερση καινούργιων κτιριακών υποδομών με τον απαραίτητο υλικοτεχνικό εξοπλισμό.
Με εκτίμηση,
για το Δ.Σ. του Σ.Α.Κ.Ε.Α.
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Πουλπούλογλου Νικόλαος Ναζίρης Ιωάννης
Δείτε επίσης
Ποινές για μη ανάληψη υπηρεσίας ή παραίτηση αναπληρωτών: Οι 4 περιπτώσεις και το νομοθετικό πλαίσιο
Τροποποίηση απόφασης συνάφειας Μεταπτυχιακών με την Ειδική Αγωγή και Σχολική Ψυχολογία
Παρακαλούμε μην παραλείπετε να αναφέρετε το especial.gr ως πηγή, με ενεργό link προς τη διεύθυνση https://www.especial.gr/eidika-scholeia-oi-theseis-tou-sakea-gia-tin-organosi-kai-ton-tropo-leitourgias-ton-smeae/ όταν αναδημοσιεύετε το περιεχόμενό μας.