Τετάρτη, 19 Μαρτίου 2025

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Εκπαίδευση εκπαιδευτικών στη χρήση AI και σε νέα ψηφιακά εργαλεία-Ο σχεδιασμός του Υπουργείου Παιδείας

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Εκπαίδευση εκπαιδευτικών στη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) και σε νέα ψηφιακά εργαλεία-Τι σχεδιάζει το Υπουργείο Παιδείας – Ολες οι λεπτομέρειες.

Εκπαίδευση εκπαιδευτικών

Σε εκπαίδευση των εκπαιδευτικών σε νέα ψηφιακά εργαλεία και τη χρήση Tεχνητής Nοημοσύνης (AI) προχωρά το ΥΠΑΙΘΑ.

Ακολούθως το especial.gr παρουσιάζει τον σχεδιασμό του Υπουργείου 

Παραγωγική Τεχνητή Νοημοσύνη (ΠΤΝ) – Generative Artificial Intelligence (GenAI)

Η ραγδαία ανάπτυξη της Παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης (ΠΤΝ) – Generative Artificial Intelligence (GenAI) έχει επηρεάσει σημαντικά όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας, με την εκπαίδευση να αποτελεί έναν από τους πιο κρίσιμους. Σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές της UNESCO και τις πολιτικές ενσωμάτωσης της ΠΤΝ στα μεγαλύτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα του κόσμου, η εκπαιδευτική κοινότητα καλείται να προσαρμοστεί σε ένα νέο περιβάλλον, όπου η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ) μπορεί να λειτουργήσει ως εργαλείο βελτίωσης της μαθησιακής εμπειρίας.

Επιμορφωτικό υλικό

Το επιμορφωτικό υλικό έρχεται να καλύψει την ανάγκη αυτή, εκπαιδεύοντας εκπαιδευτικούς και μαθητές στη χρήση και διαχείριση της ΑΙ με τρόπο υπεύθυνο, δημιουργικό και προσαρμοσμένο στις παιδαγωγικές και ηθικές απαιτήσεις της νέας εποχής. Τα εργαλεία Παραγωγικής ΤΝ, όπως το ChatGPT, μπορούν να αναδιαμορφώσουν τη μάθηση, επιτρέποντας εξατομικευμένες μαθησιακές εμπειρίες, υποστήριξη των εκπαιδευτικών και εκπαίδευση στην ηθική χρήση της τεχνητής νοημοσύνης. Συγκεκριμένα, η χρήση της ΠΤΝ έχει τη δυνατότητα να προσαρμόσει το περιεχόμενο της εκπαίδευσης στις ανάγκες του κάθε μαθητή με σκοπό τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της διδασκαλίας.

Επιπρόσθετα, η ΠΤΝ μπορεί να αυτοματοποιήσει χρονοβόρες διαδικασίες, όπως είναι η δημιουργία υλικού και η αξιολόγηση. Επιπλέον, ηθικά ζητήματα, όπως η λογοκλοπή και η προκατάληψη στα δεδομένα, απαιτούν εξειδικευμένη επιμόρφωση για τη διαχείρισή τους. Αν και η χρήση της Παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαίδευση αυξάνεται, υπάρχει σημαντική έλλειψη επιμόρφωσης για την αποτελεσματική και ηθική αξιοποίησή της στην εκπαίδευση. Ένας μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών και οι μαθητών δεν διαθέτουν επαρκείς γνώσεις και δεξιότητες για να χρησιμοποιήσουν τα εργαλεία της ΑΙ με παιδαγωγικά αποδοτικό τρόπο.

Τι αφορά το εκπαιδευτικό υλικό

Το εκπαιδευτικό υλικό αφορά εκπαίδευση εκπαιδευτικών και θα υιοθετεί σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις με σκοπό να παρέχει στην εκπαιδευτική κοινότητα:

α) ολοκληρωμένη εκπαίδευση σε τεχνολογικές, παιδαγωγικές και ηθικές διαστάσεις της ΠΤΝ,

β) εργαλεία & μεθοδολογίες για εκπαιδευτικούς, ώστε να σχεδιάζουν μαθήματα, να δημιουργούν εκπαιδευτικό υλικό και αξιολογήσεις με χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και

γ) γνώση για εφαρμογή εξατομικευμένης και διαφορικής μάθησης

Το εν λόγω εκπαιδευτικό υλικό θα είναι σε μορφή ώστε:

  • Να λειτουργεί με υπάρχουσα πλατφόρμα Ψηφιακού Αποθετηρίου του ΥΠΑ
  • Να προάγει την εκπαιδευτική καινοτομία ενισχύοντας τη δημιουργία προσαρμοσμένων μαθημάτων και αξιολογήσεων για χρήση AI
  • Να ενσωματώνει στοιχεία gamification και διαδραστικότητας: να παρέχει πρακτικές ασκήσεις, quizzes, εκπαιδευτικά παιχνίδια, δραστηριότητες πρακτικής και εξάσκησης, δραστηριότητες αξιολόγησης, παρουσιάσεις, εκπαιδευτικές δραστηριότητες, πρακτική εφαρμογή με εργαλεία generative AI.

Η δράση αποτελεί μία καινοτόμο, στρατηγική απάντηση στις προκλήσεις της ψηφιακής εκπαίδευσης, δίνοντας στα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας τα εργαλεία να χρησιμοποιήσουν την Παραγωγική Τεχνητή Νοημοσύνη με τρόπο παιδαγωγικά υπεύθυνο και ηθικά αποδεκτό. Η ενσωμάτωσή του εν λόγω εκπαιδευτικού υλικού στο ευρύτερο έργο της Ψηφιοποίησης της Εκπαίδευσης διασφαλίζει ότι οι εκπαιδευτικοί θα αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες για να ενσωματώσουν την Τεχνητή Νοημοσύνη στη διδακτική τους πρακτική.

Στόχοι Επιμορφωτικού Υλικού

Στόχος του επιμορφωτικού υλικού είναι η παροχή ολοκληρωμένης εκπαίδευσης στους εκπαιδευτικούς για την ενσωμάτωση της Παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης (ΠΤΝ) στην εκπαιδευτική διαδικασία, ενισχύοντας την ποιότητα της διδασκαλίας και της μάθησης με σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία.

Πιο συγκεκριμένα, με το εν λόγω επιμορφωτικό υλικό, οι εκπαιδευτικοί θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοούν τις βασικές αρχές της Παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης (ΠΤΝ).
  • Γνωρίζουν τα παιδαγωγικά, τεχνολογικά και ηθικά ζητήματα της ΑΙ στην εκπαίδευση.
  • Αξιοποιούν την ΠΤΝ για τη δημιουργία, οργάνωση και βελτίωση των μαθημάτων τους.
  • Αποκτήσουν δεξιότητες Μηχανικής Προτροπών (Prompt Engineering) για βέλτιστα αποτελέσματα.
  • Σχεδιάζουν εξατομικευμένες μαθησιακές εμπειρίες με βάση τις ανάγκες των μαθητών τους.
  • Χρησιμοποιούν ψηφιακά εργαλεία αξιολόγησης και ανατροφοδότησης βασισμένα στην ΤΝ.
  • Να χρησιμοποιούν στην ΠΤΝ για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής και μαθησιακής διαδικασίας.
  • Να εκπαιδεύουν τους μαθητές για την ορθή, ηθική και αποτελεσματική χρήση της generative AI.

Το υλικό θα συμβάλει:

α) στην εξοικείωση των εκπαιδευτικών με σύγχρονα εργαλεία ΑΙ,

β) στη βελτίωση της μαθησιακής εμπειρίας μέσω διαδραστικών και εξατομικευμένων δραστηριοτήτων,

γ) στην προώθηση της καινοτομίας στην εκπαίδευση μέσω ΠΤΝ και στην ανάπτυξη ψηφιακού γραμματισμού για μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Αναλυτικότερα, με την αξιοποίηση του παραγόμενου υλικού οι βασικοί στόχοι μεταξύ άλλων είναι:

Υποστήριξη Εκπαιδευτικών: Οι εκπαιδευτικοί να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν την ΠΤΝ για να εξοικονομούν χρόνο από χρονοβόρες διοικητικές διαδικασίες, όπως η αξιολόγηση εργασιών, και να επικεντρώνονται στη δημιουργική και ποιοτική διδασκαλία.

Εξατομίκευση Μάθησης: Με τη βοήθεια της ΠΤΝ οι εκπαιδευτικοί θα έχουν τη δυνατότητα να αναγνωρίζουν τις μοναδικές ανάγκες, τα ενδιαφέροντα και τις δυσκολίες κάθε μαθητή, προσφέροντας εξατομικευμένες προτάσεις διδασκαλίας και ασκήσεων.

Δημιουργία Διαδραστικού Περιεχομένου: Τα εργαλεία ΠΤΝ θα βοηθήσουν στη δημιουργία δυναμικού και διαδραστικού περιεχομένου, όπως παιχνίδια μάθησης, διαδραστικές παρουσιάσεις και προσομοιώσεις, που ενισχύουν τη δέσμευση και την κατανόηση.

Προώθηση Κριτικής Σκέψης: Μέσω της αλληλεπίδρασης με έξυπνα συστήματα και αλγορίθμους, οι εκπαιδευτικοί και ιδιαίτερα οι μαθητές θα ενθαρρύνονται να σκεφτούν κριτικά, να επιλύσουν προβλήματα και να κατανοήσουν πώς λειτουργεί η τεχνολογία.

Ενίσχυση Τεχνολογικής Επάρκειας: Η γνωριμία με την ΠΤΝ θα προετοιμάσει τους τους εκπαιδευτικούς και μαθητές για έναν κόσμο όπου οι ψηφιακές δεξιότητες είναι απαραίτητες, ενθαρρύνοντας τη δημιουργικότητα και την εφευρετικότητα.

Ενσωμάτωση της Συνεργασίας: Οι εκπαιδευτικοί θα εξοικειωθούν με εργαλεία που προάγουν τη συνεργασία μεταξύ αυτών και των μαθητών, ακόμη και σε διαδικτυακά ή υβριδικά περιβάλλοντα, ενισχύοντας την ομαδική εργασία και τις επικοινωνιακές δεξιότητες.

Δομή και Περιεχόμενο Εκπαιδευτικού Υλικού

Το υλικό θα αποτελείται κατ’ ελάχιστο από:

Α) Πενήντα (50) εκπαιδευτικές ενότητες.

Η ανάπτυξη του υλικού θα ακολουθεί τις αρχές της μικρομάθησης (microlearning), της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και της προσαρμοσμένης μάθησης μέσω τεχνητής νοημοσύνης. Καθεμία από τις θεματικές ενότητες θα περιλαμβάνει:

1. Εκπαιδευτικό Υλικό

2. Μελέτες Περίπτωσης (Case Studies)

3. Χρήσιμοι Σύνδεσμοι

4. Ψηφιακό (Ηλεκτρονικό) Εκπαιδευτικό Υλικό – Παρουσιάσεις

5. Online tutorials και εκπαιδευτικά βίντεο

6. Quiz – Ασκήσεις αυτοαξιολόγησης

7. Δραστηριότητες Μάθησης

8. Σχέδια Μαθήματος (Lesson plans)

9. Εκπαιδευτικό Υλικό για Εκπαιδευτικά Εργαλεία και Εφαρμογές Λογισμικού ΑΙ

10. Εκπαιδευτικά Παιχνίδια

11. Εγχειρίδιο χρήσης/Workbook

Β) Εγχειρίδιο για την Τεχνητή Νοημοσύνη

Εκτός από το παραπάνω εκπαιδευτικό υλικό, θα γίνει συγγραφή εγχειριδίου, το οποίο θα απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων. Το βιβλίο θα έχει ως στόχο την ενίσχυση των γνώσεων και των δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών στη χρήση εργαλείων Παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης (ΠΤΝ), δίνοντάς τους τα κατάλληλα εργαλεία και τις μεθοδολογικές προσεγγίσεις για την αποτελεσματική αξιοποίηση της AI στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Το περιεχόμενο του εγχειριδίου θα επικεντρώνεται στην πρακτική εφαρμογή της ΠΤΝ στη διδασκαλία και τη μάθηση, παρέχοντας στους εκπαιδευτικούς ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για τον σχεδιασμό μαθημάτων, την εξατομικευμένη διδασκαλία, την αξιολόγηση και την προώθηση της κριτικής σκέψης μέσω των εργαλείων generative AI.

Το εγχειρίδιο θα λειτουργεί ως ένας ολοκληρωμένος οδηγός για τους εκπαιδευτικούς, παρέχοντας τις παιδαγωγικές, τεχνολογικές και ηθικές προεκτάσεις της χρήσης της Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαίδευση, καθώς και πρακτικά παραδείγματα εφαρμογής στις σύγχρονες διδακτικές πρακτικές.

Γενικές Προδιαγραφές Εγχειριδίου:

Το εγχειρίδιο θα περιλαμβάνει ασκήσεις, δραστηριότητες, προσχέδια μαθημάτων εκπαιδευτικά σενάρια, quiz, τεστ αξιολόγησης, σταυρόλεξα, αρκτικόλεξα και αντιστοίχιση λέξεων. Το υλικό που θα συνταχθεί θα πρέπει να κατηγοριοποιηθεί ανά βαθμίδα εκπαίδευσης και γνωστικό αντικείμενο, ενώ παράλληλα θα υπάρχει σύνδεση με εξωτερικό σύνδεσμο για να μπορούν οι εκπαιδευτικοί να κατανοούν τη λειτουργία της ΤΝ ώστε να την αξιοποιούν.

Το εκπαιδευτικό περιεχόμενο θα είναι διαδραστικό και θα προωθεί την ενεργητική μάθηση, θα είναι εύκολο σε αναζήτηση (πχ. χρήση κλειδιών, διαδραστικοί χάρτες), ποικιλία περιεχομένου ανάλογα με τους εκπαιδευτικούς στόχους, θα λαμβάνεται υπόψη η δημιουργικότητα και η κριτική σκέψη καθώς και οι ανάγκες των εκπαιδευομένων.

Τεχνολογικές Απαιτήσεις και Υποδομή – Ψηφιακή Πλατφόρμα Εκπαίδευσης

Το εκπαιδευτικό υλικό θα είναι σε μορφή κατάλληλη για εξ αποστάσεως εκπαίδευση και άμεσα διαθέσιμο για να μεταφορτωθεί σε Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πλατφόρμα του ΥΠΑΙΘΑ/ΙΕΠ, ώστε να παρέχει:

Προσαρμοσμένα Μαθήματα (Adaptive Learning): Εξατομίκευση βάσει μαθησιακών αναγκών και ηλικίας.

Προσβασιμότητα: Δυνατότητα πρόσβασης από διάφορες συσκευές (υπολογιστές, tablets, smartphones) με σύνδεση στο διαδίκτυο πληρώντας τις βασικές αρχές προσβασιμότητας.

Δυνατότητα offline πρόσβασης μέσω Android & iOS εφαρμογής.

Διαλειτουργικότητα: Συμβατότητα με άλλα εκπαιδευτικά συστήματα και πλατφόρμες, διευκολύνοντας την ενσωμάτωση σε υπάρχουσες δομές.

Ασφάλεια Δεδομένων: Προστασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών, σύμφωνα με τις ισχύουσες νομοθεσίες και κανονισμούς.

Δείτε επίσης

Ψηφιακός Βοηθός μαθητή με χρήση AI: Ολο το σχέδιο του Υπουργείου-Τα 5 υποσυστήματα του ψηφιακού εργαλείου 

Αυτά είναι τα Αξιολογικά Εργαλεία για όλα τα μέλη των Διεπ/κών Ομάδων των ΚΕΔΑΣΥ που προμηθεύεται το Υπουργείο 

Σε λειτουργία το eVivlio: 20 λογοτεχνικά βιβλία-12 καλλιτέχνες αποδίδουν ήρωες της Οδύσσειας

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply