Κυριακή, 30 Ιουνίου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών-European Day of Languages: H Πρόσκληση συμμετοχής στον εορτασμό της

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών-European Day of Languages: H Πρόσκληση συμμετοχής στον εορτασμό της – Εγγραφο του Γενικού Γραμματέα ΥΠΑΙΘΑ κου Ιωάννη Κατσαρού.

Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών-European Day of Languages

Στις 26 Σεπτεμβρίου εορτάζεται η Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών και για το 2024 το θέμα του εορτασμού είναι «Γλώσσες για την ειρήνη».

Σύμφωνα με την υπ. αριθ. πρωτ. ΦΣΕ 46/63516/Η1/7-6-2024 Πρόσκληση του Γ.Γ. ΥΠΑΙΘΑ κου Ιωάννη Κατσαρού σκοπός του εορτασμού της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών (European Day of Languages), μεταξύ άλλων είναι:

  • Η προώθηση της εκμάθησης ξένων γλωσσών και της πολυγλωσσίας.
  • Η εκμάθηση και άλλων γλωσσών, εκτός των ευρύτερα γνωστών.
  • Η διατήρηση του γλωσσικού πλούτου της Ευρώπης, η περαιτέρω καλλιέργεια και ανάδειξή του.
  • Η συμπερίληψη των λιγότερο ομιλούμενων γλωσσών στις γλώσσες που μαθαίνουν οι μαθητές.

Οσοι μαθητές/μαθήτριες Π.Ε. και Δ.Ε. ενδιαφέρονται, μπορούν να συμμετάσχουν στον δημοφιλή αυτόν διαγωνισμό προτείνοντας ένα πρωτότυπο σχέδιο με θέμα τις γλώσσες, την πολυγλωσσία και τη γλωσσική επικοινωνία με προθεσμία υποβολής σχεδίων (online): 31.12.2024. Το καλύτερο θα βραβευθεί από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Σύγχρονων Γλωσσών (ECML/CELV) και ο νικητής/νικήτρια θα λάβει δωρεάν 10 T-shirts για τους φίλους/-ες και συμμαθητές/-τριές του.

Ακολουθεί το περιεχόμενο της Πρόσκλησης με το σχετικό Παράρτημα

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ

ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΙΕΘΝΩΝ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ, ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΟΜΟΓΕΝΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ – ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ – ΤΜΗΜΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ

Μαρούσι, 7.6.2024

Αρ. Πρ.: ΦΣΕ 46/63516/Η1

Προς: 1. Τις Δ/νσεις Π.Ε. & Δ.Ε. (Για ενημέρωση όλων των σχολείων) 2. Αμιγή ελληνικά σχολεία εξωτερικού, μέσω των Γραφείων Συντονιστών Εκπ/σης (Για ενημέρωση όλων των σχολείων)

Θέμα: Πρόσκληση συμμετοχής στον εορτασμό της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών για το 2024

Ο εορτασμός της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών (https://edl.ecml.at/), στις 26 Σεπτεμβρίου, καθιερώθηκε στις 6 Δεκεμβρίου 2001, με απόφαση της Επιτροπής Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης (Council of Europe), σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Σύγχρονων Γλωσσών (ECML/CELV) είναι Οργανισμός του Συμβουλίου της Ευρώπης, ο οποίος μελετά, σχεδιάζει και προτείνει μέτρα για την ενίσχυση και τη βελτίωση της διδασκαλίας των γλωσσών στα κράτη μέλη του, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, η οποία είναι ιδρυτικό μέλος του.

Σήμερα, τα κράτη-μέλη του Ευρωπαϊκού Κέντρου Σύγχρονων Γλωσσών ανέρχονται στα τριάντα έξι (36).

Σκοπός του εορτασμού της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών (European Day of Languages), μεταξύ άλλων είναι:

  • Η προώθηση της εκμάθησης ξένων γλωσσών και της πολυγλωσσίας.
  • Η εκμάθηση και άλλων γλωσσών, εκτός των ευρύτερα γνωστών.
  • Η διατήρηση του γλωσσικού πλούτου της Ευρώπης, η περαιτέρω καλλιέργεια και ανάδειξή του.
  • Η συμπερίληψη των λιγότερο ομιλούμενων γλωσσών στις γλώσσες που μαθαίνουν οι μαθητές.

Για το 2024, το θέμα του εορτασμού της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών είναι «Γλώσσες για την ειρήνη».

Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Σύγχρονων Γλωσσών του Συμβουλίου της Ευρώπης και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλούν και εφέτος όσα σχολεία επιθυμούν να λάβουν μέρος στον εορτασμό της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών, με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών και μαθητών/μαθητριών, διοργανώνοντας διάφορες εκδηλώσεις και δράσεις, σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς.

Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Σύγχρονων Γλωσσών (ECML/CELV) προτείνει, όπως κάθε χρόνο, τις εξής δράσεις:

  • Συμμετοχή στον διαγωνισμό σχεδίου για T-shirt με θέμα την Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών (European Day of Languages/ Ε.Η.Γ.), για το έτος 2025.

Όσοι μαθητές/μαθήτριες Π.Ε. και Δ.Ε. ενδιαφέρονται, μπορούν να συμμετάσχουν στον δημοφιλή αυτόν διαγωνισμό προτείνοντας ένα πρωτότυπο σχέδιο με θέμα τις γλώσσες, την πολυγλωσσία και τη γλωσσική επικοινωνία.

Προθεσμία υποβολής σχεδίων (online): 31.12.2024.

Το καλύτερο θα βραβευθεί από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Σύγχρονων Γλωσσών (ECML/CELV) και ο νικητής/νικήτρια θα λάβει δωρεάν 10 T-shirts για τους φίλους/-ες και συμμαθητές/-τριές του.

Για ενημέρωση σχετικά με τους όρους συμμετοχής στον διαγωνισμό, την υποβολή σχεδίων, αλλά και για να πάρουν ιδέες οι ενδιαφερόμενοι/-ες και να σχεδιάσουν τα δικά τους πρωτότυπα σχέδια, μπορούν να επισκεφθούν την ακόλουθη ιστοσελίδα: https://edl.ecml.at/Activities/EDLT-ShirtContest/tabid/3147/Default.aspx

Το 2023 συμμετείχαν στον διαγωνισμό μαθητές και μαθήτριες από 2.000 σχολεία χωρών που συνεργάζονται με το ECML, μεταξύ των οποίων και μαθητές/μαθήτριες ελληνικών σχολείων.

Κάποια από τα σχέδια που υποβλήθηκαν, έχουν αναρτηθεί στη σχετική ιστοσελίδα του ECML (https://edl.ecml.at/Activities/EDLT-ShirtContest/tabid/3147/Default.aspx).

Για το 2024, νικήτρια του διαγωνισμού σχεδίου για T-shirt είναι η Eloise Recio Jarda, από την Ισπανία.

  • Δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού για τον φετινό εορτασμό της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών, το οποίο θα ετοιμάσουν οι εκπαιδευτικοί μαζί με μαθητές/μαθήτριες, παίρνοντας ιδέες και από τις προτάσεις μας, στο παρόν έγγραφο και ανάρτηση δείγματος του υλικού στην ακόλουθη ιστοσελίδα του Ευρωπαϊκού Κέντρου Σύγχρονων Γλωσσών:

https://edl.ecml.at/Activities/EDLT-ShirtContest/tabid/3147/Default.aspx

Δείγμα του υλικού που ετοιμάστηκε μπορούν να αναρτήσουν οι εκπαιδευτικοί πρώτα στον ιστότοπο του σχολείου τους (αφού το μεταφράσουν, περιληπτικά, στα Αγγλικά, Γαλλικά ή Γερμανικά, ώστε οι πληροφορίες που θα καταχωρήσουν να είναι προσιτές και στους μη ελληνομαθείς επισκέπτες της), παραθέτοντας την ηλεκτρονική του δ/νση και στην ανωτέρω ιστοσελίδα του ECML.

Ως τον Σεπτέμβριο 2023 οι επισκέπτες της ιστοσελίδας της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών 2023 είχαν φτάσει τα 2 εκατομμύρια, ενώ ως τότε είχαν πραγματοποιηθεί 1.400 καταχωρήσεις δράσεων από 43 χώρες.

  • Εκτύπωση αφισών και λοιπού υλικού με θέμα την Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών, μέσω της κάτωθι ιστοσελίδας:

https://edl.ecml.at/Teachers/Downloads/tabid/3156/language/el-GR/Default.aspx

  • Τα σχολεία της χώρας που ενδιαφέρονται να τους αποσταλεί υλικό (σε πολύ περιορισμένο αριθμό) για τη συμμετοχή τους στον εορτασμό της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών, μπορούν να υποβάλουν σχετικό αίτημα στην υπηρεσία μας, ηλεκτρονικά (e-mail: EDL@gov.gr), αναφέροντας τα ακόλουθα στοιχεία:

Ονοματεπώνυμο Δ/ντή του σχολείου, ονοματεπώνυμο και ειδικότητα του αποστολέα του ηλ. μηνύματος προς την υπηρεσία μας, πλήρη ονομασία του σχολείου, ταχυδρομική δ/νση (και Τ.Κ.) του σχολείου.

Κάθε σχολείο μπορεί να υποβάλει μέσω του/της Διευθυντή / Διευθύντριας ένα (01) αίτημα για αποστολή υλικού.

Τα ηλεκτρονικά αιτήματα των σχολείων για την αποστολή υλικού πρέπει να αποσταλούν στην υπηρεσία μας, με όλα τα απαιτούμενα στοιχεία, μέχρι την Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου 2024.

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ/ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΤΑΞΕΩΝ Π.Ε., Δ.Ε.

(Δείτε και το σχετικό Παράρτημα του εγγράφου, για περισσότερες προτάσεις

·     Μαθαίνω χρήσιμες πληροφορίες για τις γλώσσες

α. Οι μαθητές/μαθήτριες μπορούν να αναζητήσουν, με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών ξένης γλώσσας, γενικές πληροφορίες σχετικά με :

-Τις γνωστότερες γλώσσες στην Ευρώπη και τον κόσμο.

-Τις μεγαλύτερες «γλωσσικές οικογένειες» στην Ευρώπη.

-Τον αριθμό των ανθρώπων που ομιλούν τις πιο γνωστές γλώσσες στον κόσμο.

-Τις πιο γνωστές γλώσσες από αυτές που ομιλούνται σε άλλες ηπείρους.

-Γλώσσες που είναι άγνωστες στους περισσότερους.

Μπορούν να αντλήσουν τις παραπάνω αλλά και άλλες ενδιαφέρουσες πληροφορίες από διάφορες πηγές (εγκυκλοπαίδειες, ταξιδιωτικούς οδηγούς, το διαδίκτυο, κ.ά.), καθώς και μέσω του ακόλουθου συνδέσμου: https://edl.ecml.at/Facts/LanguageFacts/tabid/1859/language/Default.aspx

β. Μπορούν να μελετήσουν και να εκτυπώσουν το «δέντρο» με τις γλώσσες της Ευρώπης και του κόσμου, μέσω του συνδέσμου:

https://cdn.ecml.at/EDL/language-journey/pdf/language-tree-EL.pdf

γ. Ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τις γλώσσες μπορούν να βρουν και μέσω των ακόλουθων συνδέσμων: https://edl.ecml.at/Portals/33/documents/poster/EDL-infogr;aphic-languages-EN.pdf https://edl.ecml.at/Portals/33/documents/poster/EDL-infographic-languages-2022-EN.pdf https://edl.ecml.at/Portals/33/documents/poster/EDL-infographic-languages-2023-EN.pdf

·     Συμμετέχω σε ένα ενδιαφέρον παιχνίδι γνώσεων για τις γλώσσες

Οι μαθητές/μαθήτριες, αφού πάρουν τις παραπάνω ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τις γλώσσες, είναι πλέον έτοιμοι/- ες να παίξουν ένα παιχνίδι γνώσεων, στο οποίο καλούνται να απαντήσουν σε διάφορες ερωτήσεις γνώσεων, πολλαπλής επιλογής,              μέσω                                                  του                                    ακόλουθου                   συνδέσμου: https://edl.ecml.at/Games/LanguageQuiz/tabid/1873/language/Default.aspx

Μέσω του παιχνιδιού, οι μαθητές/μαθήτριες αποκτούν με ευχάριστο τρόπο χρήσιμες εγκυκλοπαιδικές γνώσεις για τις γλώσσες, τις «γλωσσικές οικογένειες», παρατηρούν ομοιότητες μεταξύ λέξεων από διάφορες γλώσσες, κ.λπ.

Νικητής/νικήτρια είναι όποιος/-α απαντήσει σωστά στις περισσότερες ερωτήσεις.

·     Αναζητώ τη λέξη/έκφραση της χρονιάς

Οι εκπαιδευτικοί, μαζί με τους μαθητές/μαθήτριες, μπορούν να αναζητήσουν μια λέξη ή έκφραση που αντικατοπτρίζει τις πιο χαρακτηριστικές κοινωνικές, πολιτικές, πολιτιστικές ή άλλες τάσεις της τρέχουσας χρονικής περιόδου στη χώρα μας και εκφράζει κοινές εμπειρίες, ανησυχίες, προσδοκίες των ανθρώπων.

Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να καταχωρήσουν την ελληνική λέξη ή έκφραση που επέλεξαν (με μετάφραση στα Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά), στην ιστοσελίδα του ECML, μέσω του συνδέσμου: https://edl.ecml.at/Facts/Wordoftheyear/tabid/3278/Default.aspx

·     Γλωσσικές προκλήσεις – Παίζω 50+1 γλωσσικά παιχνίδια

α. Οι μαθητές/μαθήτριες μπορούν να παίξουν στην τάξη 50+1 γλωσσικά παιχνίδια.

Πρόκειται για παιχνίδια-προκλήσεις, διαφορετικού βαθμού δυσκολίας, τα οποία είναι διαθέσιμα μέσω του ακόλουθου ηλεκτρονικού συνδέσμου του Ευρωπαϊκού Κέντρου Σύγχρονων Γλωσσών: https://edl.ecml.at/Activities/Languagechallenge/tabid/3207/Default.aspx

Όταν οι μαθητές/μαθήτριες φθάσουν στο 51ο παιχνίδι, μπορούν να δημιουργήσουν, με τη βοήθεια εκπαιδευτικού, ένα μικρής διάρκειας βίντεο 30’’ με θέμα: «Τι τολμώ να κάνω σε μια ξένη γλώσσα».

Πρέπει να δείξουν μέσα σε 30’’ «τι τολμούν» να κάνουν σε μια ξένη γλώσσα που διδάσκονται στο σχολείο, καταγράφοντάς το σε βίντεο (π.χ. μπορούν να τραγουδήσουν τη στροφή ενός τραγουδιού, να απαγγείλουν απόσπασμα ενός ποιήματος, να μετρήσουν ως το δέκα, να κάνουν έναν σύντομο διάλογο, κ.λπ.).

β. Μπορούν ακόμα, με τη βοήθεια εκπαιδευτικού, να μεταφράσουν σε μια άλλη ξένη γλώσσα τη στροφή ενός τραγουδιού, το απόσπασμα ενός ποιήματος και να το βιντεοσκοπήσουν.

Οι πιο τολμηροί/-ές μπορούν να παίξουν το παιχνίδι αυτό ακόμα και σε μια γλώσσα με την οποία έχουν μικρή ή καθόλου

(!) εξοικείωση και να το βιντεοσκοπήσουν.

Τα τρία (03) καλύτερα βίντεο του σχολείου μπορεί να τα αναρτήσει ο/η εκπαιδευτικός στη σελίδα του ECML: https://edl.ecml.at/Activities/Languagechallenge/tabid/3207/Default.aspx

Όσοι μαθητές/μαθήτριες καταφέρουν να φέρουν εις πέρας δέκα (10) από τις προκλήσεις, αξίζουν ένα «μπράβο» αλλά και ένα πιστοποιητικό για την επιτυχία τους, το οποίο μπορεί να αναζητήσει ο/η εκπαιδευτικός, μέσω του συνδέσμου: https://edl.ecml.at/Activities/Languagechallenge/Certificate/tabid/3217/Default.aspx

γ. Τέλος, ο/η εκπαιδευτικός και οι μαθητές/μαθήτριες, μπορούν να προτείνουν μία νέα γλωσσική πρόκληση, την οποία θα καταχωρήσουν στην ακόλουθη ιστοσελίδα: https://edl.ecml.at/Activities/Languagechallenge/tabid/3207/Default.aspx

Αν εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Σύγχρονων Γλωσσών, θα συμπεριληφθεί στο σχετικό εγχειρίδιο, μαζί με τις υπόλοιπες!

Το εγχειρίδιο με τις γλωσσικές προκλήσεις είναι διαθέσιμο μέσω του συνδέσμου: https://edl.ecml.at/Portals/33/documents/language-challenge/EDL-language-challenge-handbook-EL.pdf?ver=2019-05- 14-111112-403

Καλή Επιτυχία και Καλή διασκέδαση!

Το παρόν έγγραφο αναρτάται και στην ιστοσελίδα του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.: https://www.minedu.gov.gr/ypapegan/anakoinoseis

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ Π.Ε., Δ.Ε. ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΤΣΑΡΟΣ

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Για τον εορτασμό της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών το έτος 2024-2025, προτείνονται, ενδεικτικά, οι ακόλουθες επιπλέον δράσεις, κατά βαθμίδα εκπαίδευσης:

Για μαθητές/μαθήτριες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης:

·     «Γλώσσες για την ειρήνη» / “Languages for peace”

α. Οι μαθητές/μαθήτριες, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς τους, μπορούν να δημιουργήσουν μια αφίσα με θέμα την ειρήνη και τη συμβολή των γλωσσών σε αυτήν. Μπορούν να χρησιμοποιήσουν γνωστά σύμβολα (π.χ. το περιστέρι, ένα κλαδί ελιάς, κ.ά.) για να μεταφέρουν το μήνυμα της συμβολής της γλώσσας και της επικοινωνίας στην προώθηση της προσέγγισης, της αλληλοκατανόησης, της ειρηνικής συνύπαρξης και της συνεργασίας.

Η αφίσα μπορεί να περιέχει λέξεις και εκφράσεις για την ειρήνη (στα Ελληνικά και άλλες γλώσσες), καθώς και χαρακτηριστικά σύμβολα, εικόνες, κ.λπ.

β. Οι μαθητές/μαθήτριες, με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού, μπορούν να αναζητήσουν έργα Ελλήνων ή ξένων λογοτεχνών με θέμα την ειρήνη (π.χ. την «Ειρήνη» του Αριστοφάνη – σε παραμύθι, για τους μικρότερους μαθητές), έργα ζωγράφων, κ.ά. και να συζητήσουν σχετικά με τα αγαθά της ειρήνης και τα δεινά του πολέμου.

Ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να υποβάλει φωτογραφία της αφίσας (ή αρχείο pdf) στην ιστοσελίδα του ECML, μέσω του συνδέσμου: https://edl.ecml.at/languagesforpeace

Οι πέντε (05) πιο δημιουργικές και πρωτότυπες αφίσες θα βραβευτούν από το ECML, ενώ τριάντα (30) από αυτές θα τοποθετηθούν σε αίθουσες του ECML, στο Graz της Αυστρίας.

·     Το γράμμα / η λέξη που δυσκολεύομαι να προφέρω

α. Πρόκειται για μια δραστηριότητα στην οποία οι μαθητές/μαθήτριες αναζητούν γράμματα ή/και λέξεις μιας γλώσσας που μαθαίνουν στο σχολείο, τα οποία δυσκολεύονται να προφέρουν σωστά (π.χ. το γράμμα R στα Γαλλικά).

Ο/η εκπαιδευτικός καταγράφει κάποια από τα γράμματα και τις λέξεις που δυσκολεύουν τους/τις περισσότερους/-ες. β. Στη συνέχεια, οι μαθητές/μαθήτριες μπορούν να αναζητήσουν γράμματα / λέξεις της ελληνικής γλώσσας που δυσκολεύονται να προφέρουν όσοι/όσες συμμαθητές/συμμαθήτριές τους δεν έχουν τα Ελληνικά ως μητρική γλώσσα (π.χ. αρκετοί δυσκολεύονται να προφέρουν τα ελληνικά γράμματα Χ και Ψ).

γ. Ο/η εκπαιδευτικός και οι μαθητές/μαθήτριες μπορούν να ετοιμάσουν ένα βίντεο με μαθητές/μαθήτριες που προσπαθούν να εκφέρουν σωστά τις δύσκολες λέξεις και ο/η εκπαιδευτικός να το υποβάλει στο ECML, μέσω του ακόλουθου συνδέσμου: https://edl.ecml.at/difficulttopronounce

Το ECML θα αναρτήσει το καλύτερο βίντεο στην ιστοσελίδα του.

 Ποιες γλώσσες μιλούν οι μαθητές και οι μαθήτριες στην τάξη σας / στο σχολείο σας; α. Η αρχή της σχολικής χρονιάς είναι μια καλή ευκαιρία να γνωριστούν όλοι μεταξύ τους.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της τάξης μπορούν να παρουσιαστούν λέγοντας το όνομά τους, λίγα λόγια για τον εαυτό τους, καθώς και ποιες γλώσσες μιλούν.

Ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να καταγράψει τις γλώσσες που μιλούν οι μαθητές/μαθήτριες της τάξης / του σχολείου και να δημιουργήσουν μαζί μια όμορφη αφίσα με τις γλώσσες αυτές.

β. Ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να φωτογραφίσει την αφίσα και να στείλει τη φωτογραφία (ή ένα αρχείο pdf) στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Σύγχρονων Γλωσσών, μέσω του συνδέσμου: https://edl.ecml.at/Activities/Languagesinmyclassroom/tabid/4280/Default.aspx

Οι πέντε (05) πιο δημιουργικές αφίσες θα βραβευθούν από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Σύγχρονων Γλωσσών!

Για μαθητές/μαθήτριες της δευτεροβάθμιας  εκπαίδευσης:

·     «Γλώσσες για την ειρήνη» / “Languages for peace”

α. Οι μαθητές/μαθήτριες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς τους, μπορούν να δημιουργήσουν μια πρωτότυπη αφίσα με θέμα την ειρήνη και τη συμβολή των γλωσσών σε αυτήν.

Μπορούν να χρησιμοποιήσουν γνωστά σύμβολα (π.χ. το περιστέρι, ένα κλαδί ελιάς, κ.ά.) για να μεταφέρουν το μήνυμα της συμβολής της γλώσσας και της επικοινωνίας στην προώθηση της προσέγγισης, της αλληλοκατανόησης, της ειρηνικής συνύπαρξης και της συνεργασίας.

Η αφίσα μπορεί να περιέχει λέξεις και εκφράσεις για την ειρήνη (στα Ελληνικά και άλλες γλώσσες), καθώς και χαρακτηριστικά σύμβολα, εικόνες, κ.λπ.

β. Οι μαθητές/μαθήτριες μπορούν να αναζητήσουν έργα Ελλήνων ή ξένων λογοτεχνών, με θέμα την ειρήνη (π.χ. από την «Ειρήνη» του Αριστοφάνη, «Πόλεμος και ειρήνη» του Τολστόι), έργα ζωγράφων (π.χ. τους πίνακες «Ειρήνη»,

«Γκουέρνικα» (ή Γκερνίκα) και «Ειρήνη και Ελευθερία» του Ισπανού Πάμπλο Πικάσο), κ.ά.

Η πληροφόρηση των μαθητών/μαθητριών σχετικά με την ιστορία που αποτέλεσε την έμπνευση για κάθε έργο μπορεί να είναι μια ακόμα ενδιαφέρουσα δραστηριότητα.

γ. Μπορεί να ακολουθήσει συζήτηση για τα αγαθά της ειρήνης και τα δεινά του πολέμου, με αναφορά σχετικών παραδειγμάτων από την ελληνική και την παγκόσμια Ιστορία.

Ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να υποβάλει φωτογραφία της αφίσας (ή αρχείο pdf), για να αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του

ECML, μέσω του συνδέσμου: https://edl.ecml.at/languagesforpeace

Οι πέντε (05) πιο δημιουργικές και πρωτότυπες αφίσες θα βραβευτούν από το ECML, ενώ τριάντα (30) από αυτές θα τοποθετηθούν σε αίθουσες του ECML, στο Graz της Αυστρίας.

·     H χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης για την εκμάθηση γλωσσών – Διαδικτυακή δημοσκόπηση

α. Ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να συζητήσει το θέμα αυτό στην τάξη με τους μαθητές/μαθήτριες, αρχίζοντας από τον ορισμό της Τεχνητής Νοημοσύνης / Artificial Intelligence και τον τρόπο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην εκπαίδευση. Οι μαθητές/μαθήτριες μπορούν να αναζητήσουν κάποια από τα οφέλη της χρήσης της στην εκπαίδευση και ειδικότερα στη διδασκαλία και εκμάθηση γλωσσών (π.χ.: η προσιτή και οικονομικότερη εκμάθηση μιας γλώσσας, εφόσον υπάρχει πρόσβαση σε Η/Υ και Internet (!).

Παράλληλα, μπορούν να εκφράσουν και προβληματισμό σχετικά με τις συνέπειες της χωρίς περιορισμούς χρήσης της (π.χ. η εκμάθηση γλωσσών χωρίς ανατροφοδότηση από εκπαιδευτικό και αλληλεπίδραση με άλλους μαθητές/μαθήτριες, η έμμεση προώθηση (?) των «κυρίαρχων» γλωσσών (κυρίως της Αγγλικής), κ.ά.

β. Μπορεί να ακολουθήσει διάλογος μεταξύ δύο ομάδων μαθητών/μαθητριών, από τις οποίες, η μεν πρώτη θα επιχειρηματολογήσει υπέρ της χρήσης της Τεχνητής Νοημοσύνης για την εκμάθηση γλωσσών, ενώ η δεύτερη θα εκφράσει προβληματισμό.

Ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να συνοψίσει στο τέλος τα κύρια οφέλη αλλά και ανησυχίες σχετικά με το θέμα, τονίζοντας τη σημασία της διά ζώσης διδασκαλίας από εκπαιδευτικό και της παρουσίας και άλλων μαθητών/μαθητριών, προσθέτοντας, ενδεχομένως, τη δυνατότητα χρήσης της Τεχνητής Νοημοσύνης, ως εργαλείου διευκόλυνσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

γ. Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Σύγχρονων Γλωσσών πραγματοποιεί διαδικτυακή δημοσκόπηση με θέμα “Impact of Artificial Intelligence (AI) on the future of language learning”.

Η συμμετοχή σε αυτήν είναι δυνατή μέσω του συνδέσμου: https://edl.ecml.at/Activities/Poll/tabid/3229/Default.aspx

·     Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης

α. Ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να συζητήσει και εφέτος με τους μαθητές/μαθήτριες σχετικά με τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (Social Media), ρωτώντας τους αν ασχολούνται με αυτά και με ποια συγκεκριμένα, αν γνωρίζουν γιατί ονομάζονται έτσι, κ.λπ.

β. Μπορεί να ακολουθήσει διάλογος σχετικά με τα οφέλη της ορθής χρήσης τους.

Κατά τη συζήτηση, ιδιαίτερη έμφαση συνιστάται να δοθεί στην αρνητική πλευρά που ενδέχεται να κρύβει η χωρίς όρια χρήση τους, ειδικά εντός του σχολείου (π.χ. η χρήση τους κατά τη διάρκεια και εις βάρος της εκπαίδευσης, η χρήση τους για «επίδειξη» αρνητικών και βίαιων πράξεων, για εκφοβισμό και εκβιασμό συμμαθητών/συμμαθητριών τους, κ.ά.).

γ. Μπορούν να οργανωθούν στο σχολείο εκδηλώσεις για την Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών, να βιντεοσκοπηθούν και το σχετικό βίντεο να αναρτηθεί από τον/την εκπαιδευτικό στην ιστοσελίδα του σχολείου και σε ένα ή περισσότερα αγαπημένα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης των μαθητών/μαθητριών.

·     Aξιολογώ τις γνώσεις μου σε μια γλώσσα

Οι μαθητές/μαθήτριες, με την καθοδήγηση εκπαιδευτικού, μπορούν να αξιολογήσουν online τις γνώσεις τους σε μια γλώσσα, μέσω του συνδέσμου:

https://edl.ecml.at/LanguageFun/Self-evaluateyourlanguageskills!/tabid/2194/Default.aspx

Η εν λόγω αυτό-αξιολόγηση έχει σχεδιαστεί με βάση τα επίπεδα γλωσσομάθειας του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Αναφοράς για τις Γλώσσες (Common European Framework for Languages/ΚΕΠΑγ)2, του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Ανάμεσα στις γλώσσες στις οποίες μπορεί κάποιος να αξιολογήσει τις γνώσεις του περιλαμβάνονται και τα Ελληνικά.

Σημείωση: Η συμμετοχή των μαθητών και μαθητριών στις προτεινόμενες δράσεις είναι προαιρετική και πραγματοποιείται με τη σύμφωνη γνώμη των γονέων / κηδεμόνων τους, οι οποίοι θα δηλώσουν υπεύθυνα προς τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας στην οποία φοιτούν τα φυσικά ή τα τελούνται υπό την μέριμνά τους τέκνα ότι «δέχονται την δημοσίευση της εργασίας των μαθητών σε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο Ν. 2121/1993 «Πνευματική ιδιοκτησία, συγγενικά δικαιώματα και πολιτιστικά θέματα» και τον Ν. 4624/2019 «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 και άλλες διατάξεις», καθώς και το Ν. 2690/1999 (Φ.Ε.Κ. Α΄45/9.3.1999) «Κύρωση του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις».

Δείτε επίσης

Ο Λεωνίδας και οι 300 Σπαρτιάτες: Video με Τεχνητή Νοημοσύνη και φύλλα εργασίας από To Sakidio 

Χρονοδιαγράμματα τοποθέτησης αναπληρωτών: Αλλαγές προανήγγειλε ο Υπ. Παιδείας Κ. Πιερρακάκης 

Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση