Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Εξετάζονται ειδικότερες ρυθμίσεις για Μετατάξεις εκπαιδευτικών για λόγους υγείας σε άλλες υπηρεσίες

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Εξετάζονται ειδικότερες ρυθμίσεις για Μετατάξεις εκπαιδευτικών για λόγους υγείας σε άλλες υπηρεσίες – Η Απάντηση της Υφυπουργού ΠΑΙΘΑ σε κοινοβουλευτική Ερώτηση.

Εξετάζονται ειδικότερες ρυθμίσεις για Μετατάξεις εκπαιδευτικών για λόγους υγείας

“Μετά τη ρητή εξαίρεση των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από την παρ. 4 του άρθρου 3 του ν. 4440/2016 (Α’ 224), δεν εξετάζονται αιτήματα Μετάταξης/Απόσπασης εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες για λόγους υγείας“, ανέφερε εγγράφως η Υφυπουργός ΠΑΙΘΑ κα Ζ. Μακρή στη Βουλή σε Απάντηση Επερώτησης από την Ελληνική Λύση, σχετικά με το θέμα «Αναγκαία κρίνεται η εξαίρεση για λόγους υγείας από το νομοσχέδιο που προβλέπει την απαγόρευση Μετάταξης εκπαιδευτικών σε άλλες υπηρεσίες»

Ωστόσο όμως συμπληρώνει η κα Μακρή, το Γραφείο Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού εξετάζει για το συγκεκριμένο θέμα τα περιθώρια εισαγωγής ειδικότερων ρυθμίσεων.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει στην Απάντησή της η Υφυπουργός ΠΑΙΘΑ:

Τι ίσχυε πριν την ψήφιση του ν. 5143/2024 (161 Α΄)

Μέχρι και την ψήφιση του ν. 5143/2024 (161 Α΄), μετατάξεις και αποσπάσεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε άλλες δημόσιες Υπηρεσίες για ιδιαίτερα σοβαρούς λόγους υγείας διενεργούντο σύμφωνα με τις ακόλουθες διατάξεις:

Άρθρο 3, παρ.6 του Ν.4440/16 (224 Α’)

«Ειδικό επιστημονικό προσωπικό δύναται να μεταταγεί ή να αποσπαστεί σε φορείς της παραγράφου 1 μόνο μέσω του ΕΣΚ. Οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δύναται να μεταταγούν ή να αποσπαστούν σε φορείς της παραγράφου 1 μόνο μέσω του ΕΣΚ, τηρουμένων των ισχυουσών διατάξεων για την αποδέσμευσή τους από την άσκηση εκπαιδευτικών καθηκόντων.».

Άρθρο 5, παρ.1 του ν.4440/2016 (Α΄224), όπως διαμορφώθηκε με το άρθρο 70 του ν.5003/2022 (230Α΄):

«Στο Υπουργείο Εσωτερικών συστήνεται Κεντρική Επιτροπή Κινητικότητας, η οποία, λαμβάνοντας υπόψη το ψηφιακό Οργανόγραμμα του άρθρου 16, συντονίζει και επιβλέπει την εφαρμογή του Ε.Σ.Κ. και αξιολογεί τα αιτήματα των φορέων για την κάλυψη κενών οργανικών θέσεων με μετάταξη, καθώς και την αναγκαιότητα διενέργειας αποσπάσεων λόγω σοβαρών και επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών. Επίσης, γνωμοδοτεί για αιτήματα υπαλλήλων για συνυπηρέτηση, για αιτήματα υπαλλήλων για απόσπαση ή μετάταξη για αποδεδειγμένα ιδιαίτερα σοβαρούς λόγους υγείας, για την ανακατανομή του προσωπικού σε υπηρεσίες του Δημοσίου μετά από αναδιάρθρωση υπηρεσιών, συγχώνευση φορέων ή μεταβολή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των φορέων και εν γένει για ζητήματα σχετικά με την πολιτική κινητικότητας και τη στελέχωση του Δημοσίου. Επιπλέον, η Κεντρική Επιτροπή Κινητικότητας γνωμοδοτεί για τη μετάταξη υπαλλήλων στον κλάδο ΠΕ Επιτελικών Στελεχών της Διοίκησης. Ειδικά για τη μετάταξη στον κλάδο ΠΕ Επιτελικών Στελεχών δεν εφαρμόζονται οι προϋποθέσεις του άρθρου 4 και λαμβάνονται υπόψη, ιδίως, η βαθμολογία και η σειρά κατάταξης του υποψηφίου κατά την επιτυχή αποφοίτηση από το σχετικό πρόγραμμα επιμόρφωσης, καθώς και η εμπειρία που έχει σε συνδυασμό με τις αιτήσεις προτίμησής του. Οι αιτήσεις προτίμησης λαμβάνονται υπόψη αλλά δεν δεσμεύουν τα αρμόδια όργανα ως προς τη γνωμοδότηση και την τελική απόφασή τους. Κατά την εφαρμογή του πρώτου εδαφίου, για την αξιολόγηση των αιτημάτων των φορέων, καθώς και την τεκμηρίωση σοβαρών και επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών, συνεκτιμάται η προσκόμιση από τον φορέα πιστοποιητικού ορθής και ολοκληρωμένης εφαρμογής του Κοινού Πλαισίου Αξιολόγησης.»

Άρθρο 7, παρ.5 του ν.4440/2016 (Α΄224), όπως διαμορφώθηκε με την παρ.2 του άρθρου 71 του ν.5003/2022 (230Α΄): 

«Η πράξη απόσπασης ή μετάταξης υπαλλήλου για αποδεδειγμένα ιδιαίτερους σοβαρούς λόγους υγείας του ιδίου, συζύγου ή συμβιούντος ή προσώπου με α΄ βαθμό συγγένειας προς τον αιτούντα ή προσώπου του οποίου ο αιτών μετά τον διορισμό ή την πρόσληψή του, διορίζεται δικαστικός συμπαραστάτης και του ανατίθεται δικαστικώς και η επιμέλεια, εφόσον η καθημερινή φροντίδα του προσώπου αυτού δεν παρέχεται από αρμόδια ιδρύματα και φορείς κοινωνικής προστασίας, εκδίδεται από το αρμόδιο για διορισμό όργανο της υπηρεσίας υποδοχής, μετά από σύμφωνη γνώμη της Κεντρικής Επιτροπής Κινητικότητας. Για την απόδειξη των λόγων υγείας απαιτούνται έγγραφα από δημόσια αρχή. Σε περίπτωση που οι λόγοι υγείας αφορούν σε γονέα, απαιτείται βεβαίωση από το αρμόδιο Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) που να πιστοποιεί ποσοστό αναπηρίας εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω. Σε κάθε περίπτωση, η αίτηση πρέπει να είναι ειδικώς αιτιολογημένη και να προκύπτει αιτιώδης σύνδεσμος της αναγκαιότητας για απόσπαση ή μετάταξη και των λόγων υγείας. Ειδικά κατά την εξέταση του αιτήματος δόκιμου υπαλλήλου λαμβάνεται υποχρεωτικά υπόψη από την Κεντρική Επιτροπή Κινητικότητας αν οι λόγοι υγείας, των οποίων γίνεται επίκληση, είναι επιγενόμενοι του διορισμού του ή προϋπήρχαν ή έχουν ληφθεί υπόψη για τον διορισμό του υπαλλήλου. Αν οι επικαλούμενοι λόγοι υγείας προϋπήρχαν του διορισμού του υπαλλήλου ή έχουν ληφθεί υπόψη για τον διορισμό του, η αίτηση απορρίπτεται ως απαράδεκτη. Στην περίπτωση υπαλλήλων με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου, εφόσον δεν υφίσταται κενή θέση προσωπικού Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου, ο υπάλληλος δύναται να μεταταχθεί/μεταφερθεί σε συνιστώμενη προσωποπαγή θέση με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, με παράλληλη δέσμευση κενής οργανικής θέσης μόνιμου προσωπικού, για όσο χρόνο υφίσταται η προσωποπαγής θέση. Το προσωπικό, που ανήκει οργανικά σε υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού δύναται να αιτηθεί απόσπαση ή μετάταξη για λόγους υγείας μόνο σε υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα άλλων Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού. Αποσπάσεις, οι οποίες διενεργούνται για λόγους υγείας ανανεώνονται με απόφαση του αρμόδιου για διορισμό οργάνου του φορέα υποδοχής για μια ή και περισσότερες φορές και για όσο χρόνο εξακολουθούν να υφίστανται οι λόγοι υγείας για τους οποίους έγιναν, οι οποίοι αποδεικνύονται, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρούσα παράγραφο».

Βάσει του ανωτέρω νομοθετικού πλαισίου και σύμφωνα με το αριθμ.96784/Ε2/22-7-2020 έγγραφο του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α «Διαδικασία μετατάξεων εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες για λόγους υγείας» (ΑΔΑ:ΩΝΙΦ46ΜΤΛΗ-Ι33), όπως αυτό συμπληρώθηκε με το αριθμ.5808/Ε2/19-1-2023 έγγραφο (ΑΔΑ:96ΟΑ46ΜΤΛΗ-Ω5Β), εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης υπέβαλαν αίτηση προκειμένου να μεταταχθούν / αποσπασθούν σε άλλους φορείς για σοβαρούς λόγους υγείας.

Τι ισχύει μετά την ψήφιση του ν. 5143/2024 (161Α΄) 

Μετά την ισχύ του ν. 5143/2024 (161Α΄) και τις τροποποιήσεις που επήλθαν με την παρ. 1 του άρθρου 57 του νόμου αυτού στην παρ. 4 του άρθρου 3 του ν. 4440/2016 (Α’ 224), η παρ. 4 διαμορφώνεται ως εξής:

«4. Από τις διατάξεις του παρόντος εξαιρούνται οι υπάλληλοι της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (Ε.Α.Β. Α.Ε.), οι δικαστικοί υπάλληλοι, οι υπάλληλοι όλων των κλάδων και ειδικοτήτων των Σωφρονιστικών Καταστημάτων και του Ιδρύματος Αγωγής Ανηλίκων Αρρένων Βόλου, οι υπάλληλοι όλων των κλάδων, εκτός από τους διοικητικούς υπαλλήλους, των νοσηλευτικών ιδρυμάτων του Ε.Σ.Υ., των νοσηλευτικών ιδρυμάτων εποπτείας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, καθώς και των στρατιωτικών νοσοκομείων, οι υπάλληλοι του Ε.Κ.Α.Β. και οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.»

Ως εκ τούτου μετά την ανωτέρω τροποποίηση περί έκτασης εφαρμογής του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας και την εξαίρεση των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η αρμόδια υπηρεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. δεν δύναται πλέον να εκκινήσει τη διαδικασία μετάταξης / απόσπασης των εκπαιδευτικών, αρχικώς με την αποδέσμευσή τους από τα εκπαιδευτικά τους καθήκοντα, προκειμένου η Κεντρική Επιτροπή Κινητικότητας να γνωμοδοτήσει αρμοδίως, ώστε, ακολούθως, ο φορέας υποδοχής να αποφασίσει σχετικά με τη μετάταξη / απόσπαση.

Συνεπώς…

Εν κατακλείδι, μετά τη ρητή εξαίρεση των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από την παρ. 4 του άρθρου 3 του ν. 4440/2016 (Α’ 224), δεν εξετάζονται αιτήματα μετάταξης/απόσπασης εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες για λόγους υγείας.

Ωστόσο εξετάζονται ειδικότερες ρυθμίσεις

Ωστόσο, το Γραφείο Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού εξετάζει για το συγκεκριμένο θέμα τα περιθώρια εισαγωγής ειδικότερων ρυθμίσεων.

Δείτε σχετικά

Απαγόρευση κινητικότητας εκπαιδευτικών στον νόμο 5143/2024 

Εξαίρεση εκπαιδευτικών από κινητικότητα: Ποιους λόγους επικαλέστηκε η Υφυπ. Εσωτερικών Βιβή Χαραλαμπογιάννη

Δείτε ακόμη

Διευκρινίσεις για το Πολλαπλό Βιβλίο: Για την ενιαία και ορθή εφαρμογή του νόμου 

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply