Παρασκευή, 21 Φεβρουαρίου 2025

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Φιλοζωία στην Εκπαίδευση: Προγράμματα για ευαισθητοποίηση και υπεύθυνη ιδιοκτησία ζώου συντροφιάς

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Φιλοζωία στην Εκπαίδευση: Προγράμματα για προώθηση, ευαισθητοποίηση και υπεύθυνη ιδιοκτησία ζώου συντροφιάς – Κοινή Υπουργική Απόφαση.

Φιλοζωία στην Εκπαίδευση

Κοινή Απόφαση με θέμα “Προγράμματα για την προώθηση, την ευαισθητοποίηση και την ανάπτυξη της φιλοζωίας και της υπεύθυνης ιδιοκτησίας ζώου συντροφιάς στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση“, υπέγραψαν ο Υφυπουργός Εσωτερικών κος Βασίλειος Σπανάκης και η Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κα Ζέττα Μακρή, η οποία δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Β 710/19-2-2025.

Η Απόφαση σκοπό έχει τον καθορισμό και την περαιτέρω εξειδίκευση του περιεχομένου των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της περ. β του άρθρου 31 του ν. 4830/2021 (Α’ 169) που αφορούν στην προώθηση, ευαισθητοποίηση και ανάπτυξη της φιλοζωίας και της υπεύθυνης ιδιοκτησίας ζώου συντροφιάς σε σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Θεματική ενότητα για τα ζώα συντροφιάς

1. Στο Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (Β’ 6048/2024), στο θεματικό πεδίο 15 «Ζωή στη Στεριά», εντάσσονται τα εκπαιδευτικά προγράμματα της περ. β του άρθρου 31 του ν. 4830/2021 (Α’ 169), δεδομένου ότι τα Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα αφορούν μεταξύ άλλων: α) στην έρευνα στο οικείο περιβάλλον των μαθητών/τριών για τις συνθήκες διαβίωσης και ασφάλειας των αδέσποτων ζώων και β) στην υλοποίηση δράσεων ευαισθητοποίησης στα μέλη της σχολικής κοινότητας και στην οικογένειά τους για την προστασία των αδέσποτων ζώων. Για την εφαρμογή του Προγράμματος Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» δημιουργήθηκε από το ΙΕΠ ειδική ψηφιακή πλατφόρμα: https://act.digitalschool.gov.gr/στην οποία περιλαμβάνεται το Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη», ο οδηγός εκπαιδευτικού «Δράσεις Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας», οι Δράσεις Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και οι Σχολικές Ημέρες.

Στον Οδηγό Εκπαιδευτικού «Δράσεις Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας», εκτός των άλλων στα θέματα ενεργού πολιτειότητας στα οποία μπορούν να εμπίπτουν οι δράσεις και τα οποία αντιστοιχίζονται πλήρως με θεματικά πεδία του Προγράμματος Σπουδών Δράσεις Ενεργού Πολίτη, περιλαμβάνονται δράσεις για την υιοθέτηση πρακτικών φιλοζωίας. Συγκεκριμένα, στα ενδεικτικά, πλήρως αναπτυγμένα, παραδείγματα Δράσεων Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας περιλαμβάνονται Δράσεις φιλοζωίας για όλες τις ηλικιακές ομάδες και επιπλέον πρόσθετα παραδείγματα Προγραμμάτων (με σύντομη περιγραφή) Δράσεων Ενεργού Πολίτη αφορούν δράσεις φιλοζωίας σε μία προοπτική βιοποικιλότητας.

2. Στο Πρόγραμμα Σπουδών όλων των τύπων σχολικών μονάδων Νηπιαγωγείων, Δημοτικών Σχολείων, Γυμνασίων και Γενικού Λυκείου και ΕΠΑ.Λ. εντάσσονται Δράσεις Ενεργού Πολίτη διάρκειας τουλάχιστον δέκα (10) διδακτικών ωρών η κάθε μία, οι οποίες δύνανται να έχουν αυτοτελή θεματική ενότητα αφιερωμένη στα ζώα συντροφιάς. Η θεματική ενότητα δεν αποτελεί διακριτό μάθημα που εντάσσεται στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Αναπτύσσεται σε όλο το εύρος των μαθημάτων των ωρολογίων προγραμμάτων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους στο πλαίσιο:

α) των Δράσεων Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας,

β) των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων,

γ) των Γνωστικών Αντικειμένων,

δ) των Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων και

ε) των εκπαιδευτικών επισκέψεων, σχολικών ημερών και ετήσιων εκπαιδευτικών δράσεων. Στο πλαίσιο των παραπάνω εκπαιδευτικών δράσεων, δύναται να λαμβάνουν χώρα εκδηλώσεις, ομιλίες, προβολές, σεμινάρια αντιμετώπισης και χειρισμού αδέσποτων ζώων και να πραγματοποιούνται ημερίδες και διαγωνισμοί συναφούς περιεχομένου, με σκοπό:

– Την απόκτηση γνώσεων και ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών/τριών που συμβάλλουν στη φιλοζωία και στην υπεύθυνη ιδιοκτησία ζώων συντροφιάς,

– τη γνώση όλων των θεμάτων που αναφύονται σχετικά με τα ζώα και ιδίως τα ζώα συντροφιάς και η απαιτούμενη ευθύνη που καλείται να επιδεικνύει ο ενεργός πολίτης έναντι τους, λαμβάνοντας υπόψη τις πέντε διεθνώς αναγνωρισμένες ελευθερίες για την ευζωία τους,

– την ενίσχυση των ηθικών αξιών και την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και του σεβασμού απέναντι στα ζώα και ιδίως στα ζώα συντροφιάς ως οντοτήτων του φυσικού περιβάλλοντος και ως έμβιων όντων,

– την προώθηση υπεύθυνης λήψης αποφάσεων σχετικά με τις διαδικασίες της κοινωνικοποίησης και διάδρασης των ζώων συντροφιάς,

– την υποστήριξη της βιωματικής μάθησης σχετικά με τη φιλοζωία και την υπεύθυνη ιδιοκτησία, – την ενθάρρυνση της ενεργού συμμετοχής σε πάσης φύσεως προγράμματα και δράσεις φιλοζωίας.

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα ανά ηλικιακό επίπεδο

Στην Απόφαση περιέχεται και η εξειδίκευση των γενικών στόχων της φιλοζωίας σε προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα ανά ηλικιακό επίπεδο στο πλαίσιο της υλοποίησης των σχετικών δράσεων.

Δείτε αναλυτικά το ΦΕΚ Β 710/19-2-2025

Δείτε επίσης

Υπηρέτηση οργανικής θα λογίζεται η απόσπαση όλων των νεοδιόριστων ειδ. κατηγοριών από το 2020 και μετά 

Επιστολή ΠΑΣΑΝ στο Υπουργείο Παιδείας για νέες οργανικές και προσχολική εκπαίδευση 

Αιτήσεις απόσπασης στο εξωτερικό σχ. έτους 2025-26 από 18.02 έως 07.03 – Η Πρόκληση

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply