Σάββατο, 23 Νοεμβρίου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Η βία απέναντι στους εκπαιδευτικούς | Αρθρο

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Η βία απέναντι στους εκπαιδευτικούς – Αρθρο του εκπαιδευτικού Αθανάσιου Γρίβα, Διευθυντή του 18ου Δημοτικού Σχολείου Αμαρουσίου.

Η βία απέναντι στους εκπαιδευτικούς

Ακολουθεί άρθρο του εκπαιδευτικού Αθανάσιου Γρίβα, Διευθυντή του 18ου Δημοτικού Σχολείου Αμαρουσίου.

“Η ΒΙΑ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ”

Θα ήθελα να αναφερθώ σήμερα σε ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα, αντιμετωπίζουμε στην εκπαίδευση τα τελευταία χρόνια και το οποίο έχει μεγεθυνθεί και κορυφωθεί κατά τη φετινή χρονιά και είναι το πρόβλημα της βίας στα σχολεία.

Ένα θέμα ,με το οποίο έχω ασχοληθεί και πριν ενάμιση χρόνο, με αφορμή την επίθεση μαθητών σε εκπαιδευτικό τσε ΕΠΑΛ και την καταγραφή τους σε βίντεο .(Ο εκπαιδευτικός απολύθηκε πριν καν πει την άποψή του ),

Όλοι όσοι είμαστε μάχιμοι εκπαιδευτικοί, καταλαβαίνουμε ότι τα τελευταία χρόνια η βία που ασκείται στους εκπαιδευτικούς έχει τη μορφή ,τόσο της λεκτικής βίας από την μεριά των γονέων των μαθητών, όσο και από την αύξηση των παραβατικών συμπεριφορών των μαθητών μας, με πάρα πολλά καθημερινά παραδείγματα σε όλα τα σχολεία.

Η προσπάθεια για την εξήγηση του φαινομένου αυτού θα μπορούσε να περιλαμβάνει τόσο τις οικονομικές συνθήκες της κρίσης, που ξεκίνησε το 2009, όσο και τις κοινωνικές συνθήκες (με την απομόνωση των ανθρώπων) που δημιουργήθηκαν λόγω της πανδημίας την τελευταία πενταετία.

Η αλήθεια είναι ότι σε οποιοδήποτε περιστατικό ,εμπλέκονται εκπαιδευτικοί και μαθητές πριν καν το περιστατικό διερευνηθεί τόσο τα μέσα μαζικής ενημέρωσης αποδίδουν το δίκαιο στη μεριά του μαθητή και καταδικάζουν ,κατηγορούν τους εκπαιδευτικούς . Όταν βέβαια μετά από καιρό αποδοθεί δικαιοσύνη, τότε είναι αργά ,γιατί από τη μια οι εκπαιδευτικοί αυτοί έχουν στιγματιστεί αλλά και γιατί κανείς δεν προτίθεται να ζητήσει από αυτούς συγγνώμη για όλα όσα τους έχουν κατηγορήσει.

Έτσι λοιπόν ,αυτοί οι οποίοι δέχονται τη βία στα ελληνικά σχολεία είναι περισσότερο οι εκπαιδευτικοί ,οι οποίοι έρχονται άδικες επιθέσεις τόσο από τη μεριά των γονέων, οι οποίοι πανεύκολα πλέον προσφεύγουν σε καταγγελίες στους προϊσταμένους των εκπαιδευτικών έτσι ώστε να τους εκφοβίσουν και άνετα κοινοποιούν τις οποίες απόψεις έχουν για αυτούς στον ευρύτερο κύκλο του σχολείου με αποτέλεσμα ένα πρόβλημα απλό, το οποίο θα μπορούσε να είχε λυθεί ,να διαιωνίζεται και να εμπλέκονται σχολικές μονάδες στο θέμα αυτό.

Η έλλειψη οριοθέτησης της συμπεριφοράς των μαθητών, η μη αποδοχή των παραβατικών συμπεριφορών και για το νομοθετικό Πλαίσιο το οποίο είναι ομιχλώδης και αόριστο και μπορεί να εμπλέξει οποιονδήποτε εκπαιδευτικό ανά πάσα στιγμή, κι αν τον εμπλέξει θα πρέπει αυτός να αποδείξει ότι δεν είναι ελέφαντας όπως χαρακτηριστικά λέμε.

Δεν είναι τα περιστατικά βίας μόνο αυξανόμενα με γεωμετρική πρόοδο,αλλά πλέον στοχοποιούνται η σωματική ακεραιότητα εκπαιδευτικών, είτε με πυροβολισμούς από αεροβόλα, είτε γρονθοκοπήματα γονέων εναντίων τους, είτε με μικρές πυρκαγιές στους σχολικούς χώρους, οι οποίες αυτές ενέργειες όλες αποδίδονται σε αστερισμούς των μικρών μαθητών, γνωστή σε όλους μας είναι η φράση Τι να κάνουμε παιδιά είναι έκαναν και ένα λάθος .

Δεν θέλω με όλα αυτά να γενικεύσω για όλους τους εκπαιδευτικούς , αφού σίγουρα υπάρχουν εκπαιδευτικοί των οποίων η συμπεριφορά μπορείς να μην ταιριάζει ,με ότι θεωρούμε πως θα ήταν παιδαγωγικό ορθό.

Δεν μπορεί όμως μία μικρή ελάχιστη μειοψηφία,να ονοματίζεται πλειοψηφία του κλάδου και να χαρακτηρίζονται ,με αυτό τον τρόπο συλλήβδην όλοι.

Αυτό το οποίο νομίζω θα πρέπει να γίνει είναι

Καταρχήν η ενημέρωση Γονέων και Κηδεμόνων ,σχετικά με τους κανονισμούς λειτουργίας που πρέπει να εφαρμόζονται σε κάθε σχολική μονάδα .

Σημαντικό βέβαια, ίσως περισσότερο από όλα, είναι η καλλιέργεια σχέση εμπιστοσύνης εκπαιδευτικού και γονέα ,έτσι ώστε οι ίδιοι οι γονείς να καταλάβουν ούτε οποιαδήποτε παρατήρηση παράπονο γίνεται στα πλαίσια βελτιώσεις και καλυτέρευσης της συμπεριφοράς των μαθητών μας και όχι σαν μία αντιπαράθεση -αντιπαλότητα με μαθητές και με γονείς

Θα πρέπει ακόμη, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να θωρακίσει το νομικό πλαίσιο και να μην αφήνει ατιμώρητους κάθε έναν του οποίου η καταγγελία αποδεικνύεται ανυπόστατη και συκοφαντική για τους εκπαιδευτικούς.

Δυστυχώς αντί να γίνει αυτό ,τελευταία έχουμε και το φαινόμενο μιας πλατφόρμας ανώνυμων καταγγελιών ,όπου θα πρέπει όλες να διερευνώνται και το αποτέλεσμα θα είναι να ξοδεύεται απίστευτα μεγάλος χρόνος, ο οποίος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την επίλυση των προβλημάτων, στο να πρέπει να απαντηθούν οι καταγγελίες αυτές

Τα σχολεία είναι αντανάκλαση της κοινωνίας , άρα όλοι καταλαβαίνουμε ότι η κοινωνία μας, μετά από μία δεκαπενταετή κρίση οικονομική και κοινωνική βρίσκεται σε ένα σημείο βρασμού είναι έτοιμη να ξεσπάσει απέναντι σε οποιονδήποτε και σε οτιδήποτε.

Θα πρέπει να δώσουμε τις κατάλληλες διαφυγές – εποικοδομητικές λύσεις και όχι  συγκρούσεις οι οποίες και μόνο κακό κάνουν στο ελληνικό σχολείο.

Θα πρέπει τόσο τα μέσα μαζικής επικοινωνίας όσο και οι ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας να αποδώσουν στους εκπαιδευτικούς το ρόλο του που τους αξίζει,

το ρόλο ενός επιστήμονα ο όποιος γνωρίζει το αντικείμενο του, και οι παρεμβάσεις των γονέων ή άλλων εξωγενών παραγόντων να είναι μόνο συμπληρωματικές και όχι αντιπαραθέσεις, αντιπαλότητες και συγκρούσεις

θα πρέπει οι γονείς να σέβονται το έργο του εκπαιδευτικού

θα πρέπει τα παιδιά να σέβονται την εργασία των εκπαιδευτικών και να καταλάβουν ότι ο σκοπός τους είναι να βελτιώσουν τις κοινωνικές ανισότητες που υπάρχουν αφού τα σχολεία είναι μία μικρογραφία της κοινωνίας

να δοθεί περισσότερος χρόνος στους εκπαιδευτικούς να ασχοληθούν με τα προβλήματα που οι μαθητές αντιμετωπίζουν

να δοθεί ελευθερία στην παρέμβαση των εκπαιδευτικών στις οικογένειες των μαθητών μας που χρειάζονται βοήθεια

Να διοριστούν οι κοινωνικοί λειτουργοί και ψυχολόγοι σε κάθε σχολείο έτσι ώστε να δημιουργηθεί μία ισχυρή ομάδα εκπαιδευτικών, ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών οι οποίοι σε συνδυασμό και συνεργασία με την έξω από το σχολείο κοινωνία, να προσφέρουν το καλύτερο δυνατό σε όσους το χρειάζονται.

Τα πράγματα, δυστυχώς, χρόνο με το χρόνο αντί να καλυτερεύουν γίνονται χειρότερα και θα γίνουν ακόμη περισσότερο χειρότερα ,όταν κάποιες συμπεριφορές που πριν από δέκα περίπου χρόνια της θεωρούσαμε παραβατικές τώρα θεωρούνται ότι είναι νόμιμες και τα όρια της παραβατικότητας τα διευρύνουμε , προς ακραίες συμπεριφορές.

Ας κάνουμε όλοι κάτι πριν είναι πολύ αργά, πριν θρηνήσουμε θύματα και ισχυριστούμε ότι πέφτουμε από τα σύννεφα.

Τώρα πρέπει.

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΓΡΙΒΑΣ Δ/ΝΤΗΣ 18 Δ.Σ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ

Δείτε επίσης

Μαθητής ΕΠΑΛ φέρεται να πυροβόλησε καθηγητή του με αεροβόλο όπλο 

ΔΟΕ για ταινία από την πλατφόρμα Cinedu: Η παιδαγωγική ελευθερία στην πυρά 

Οδηγίες για ενδοσχολικές και προαγωγικές εξετάσεις μαθητών με αναπηρία ή και Ειδικές Eκπ/κές Aνάγκες/Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

1 Σχόλιο

  1. Αναστασία on

    Έλα ρε φίλε. Διευθυντής σχολείου είναι αυτός; Δεν ξέρει να γράφει; Τι τον βάζεις. Τουλάχιστον μην τον ξεφτελίζεις, Ήμαρτον

Leave A Reply