Δευτέρα, 21 Απριλίου 2025

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Κέντρα Μελέτης μαθημάτων Δημοτικού: Ερώτηση στη Βουλή σχετικά με το πλαίσιο λειτουργίας

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Κέντρα Μελέτης μαθημάτων Δημοτικού: Ερώτηση στη Βουλή σχετικά με νομοθετικές ρυθμίσεις για το πλαίσιο λειτουργίας και για τους διδάσκοντες εκεί.

Κέντρα Μελέτης μαθημάτων Δημοτικού

Σχετικά με τις νομοθετικές ρυθμίσεις για τα Κέντρα Μελέτης μαθημάτων του Δημοτικού Σχολείου κατατέθηκε Ερώτηση στη Βουλή από τη Βουλευτή της Ελληνικής Λύσης κα Σοφία Ασημακοπούλου.

Η Βουλευτής ζητά να πληροφορηθεί τις προθέσεις του ΥΠΑΙΘΑ αναφορικά με τον σκοπεύει να διαμορφώσει άμεσα, το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο με το οποίο θα διασφαλίζονται το καθεστώς και οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες θα ιδρύονται, θα αδειοδοτούνται και θα λειτουργούν τα Κέντρα Μελέτης και αν σκοπεύει να παρέμβει, ώστε να εξασφαλισθεί ότι οι διδάσκοντες στα Κέντρα Μελέτης θα είναι εκπαιδευτικοί και το θεσμικό πλαίσιο της απασχόλησής τους θα είναι απολύτως αντίστοιχο με εκείνο των εκπαιδευτικών, οι οποίοι εργάζονται στα Φροντιστήρια και στα Κέντρα Ξένων Γλωσσών.

Ακολουθεί η Ερώτηση

ΘΕΜΑ: «Σχετικά με τις νομοθετικές ρυθμίσεις για τα Κέντρα Μελέτης μαθημάτων του Δημοτικού Σχολείου»

Κυρία Υπουργέ,

Τα φροντιστήρια σε παιδιά Δημοτικού, τα τελευταία χρόνια, έχουν αυξηθεί. Ταμπέλες Κέντρων Μελέτης για τα μαθήματα του Δημοτικού υπάρχουν σε κάθε γειτονιά των αστικών, κυρίως, κέντρων. Σύμφωνα με έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ), οι δαπάνες των νοικοκυριών για τα φροντιστήρια γενικής εκπαίδευση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, έχουν τετραπλασιαστεί: από 5,9 εκατ. το 2013 έφθασαν σε 26,1 εκατ. το 2023, γεγονός που αποδίδεται στην ανάπτυξη των Κέντρων Μελέτης τα τελευταία χρόνια.

Σύμφωνα με το άρθρο 56, του νόμου 682/1977, ορίζεται ότι τα «φροντιστήρια Δημοτικής Εκπαιδεύσεως» καταργήθηκαν, χωρίς να υπάρξει νεότερη ρύθμιση. Σε σχετική ερώτηση, που έγινε στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, στις 6/11/2017, ο τότε Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, είχε δηλώσει ότι: «Τα Κέντρα Μελέτης, για να το καταλάβει και η κοινωνία μας, είναι ένας όρος που χρησιμοποιούν ορισμένα φροντιστήρια για να δημιουργήσουν εντός των φροντιστηρίων φροντιστήρια για παιδιά του δημοτικού. Αυτά τα φροντιστήρια είναι απολύτως παράνομα. Τελεία, χωρίς αστερίσκους…», ενώ είχε συμπληρώσει ότι: «Σύντομα θα υπάρξει νομοθετική παρέμβαση για το θέμα των Κέντρων Μελέτης». Στις 16/5/2021, η τέως Υφυπουργός Υ.ΠΑΙ.Θ., απευθυνόμενη στους γονείς μέσω εκπαιδευτικής ιστοσελίδας είχε δηλώσει ότι: «.βεβαίως να ξέρουν κι αυτοί (οι γονείς) ότι συμπράττουν σε κάτι που είναι παράνομο».

Η απάντηση του Υπουργείου Παιδείας, στις 8/7/2022, μέσω της αρμόδιας Διεύθυνσης, σε επιστολή της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος (ΟΙΕΛΕ), με την οποία ζητούσε την λήψη των απαιτούμενων μέτρων για την κατάργηση, όπως ο νόμος ορίζει, των μονάδων αυτών, ή για τη νομοθέτηση ενός ρυθμιστικού πλαισίου για τα Κέντρα Μελέτης, άφηνε να εννοηθεί ότι, αν και το πρόβλημα είναι γνωστό, δεν υπάρχει πρόθεση νομοθετικής ρύθμισης. Επιπρόσθετα, σε απάντηση, που λάβαμε από το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. στην ερώτηση με αρ.πρωτ. 110/17-07­2023, αναφέρεται ότι, : «… από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (Ν. 4442/2016/Α’230, όπως τροποποιήθηκε από το Ν. 4849/2021/ΦΕΚΆ’207, Ν. 4093/2012/ΦΕΚΑ’222, όπως ισχύει, Α.Ν. 2545/1940/ΦΕΚ Α’ 287, όπως τροποποιήθηκε με το Ν. 682/1977/ΦΕΚ Α’ 244 και ισχύει), δεν προκύπτει να ορίζεται οποιαδήποτε έννοια ή λειτουργία Κέντρων Μελέτης, ούτε προβλέπεται σχετική αρμοδιότητα ή διαδικασία χορήγησης άδειας κέντρων μελέτης από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.» καθώς και ότι: «Όσον αφορά στη νομοθετική ρύθμιση του εν λόγω ζητήματος, αυτή έγκειται στην αρμοδιότητα περισσότερων Υπουργείων (ΥΠΑΙΘΑ, Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Ανάπτυξης) προκειμένου να ρυθμιστούν από την πολιτεία τα ζητήματα λειτουργίας τους, οι όροι και οι προϋποθέσεις εγγραφής και φοίτησης των μαθητών καθώς και του προσωπικού που θα απασχολείται στις εν λόγω δομές», χωρίς όμως να δίνονται απαντήσεις, στις ερωτήσεις σχετικά με τη διαμόρφωση κατάλληλου θεσμικού πλαισίου, με το οποίο θα διασφαλίζονται το καθεστώς και οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες θα ιδρύονται, θα αδειοδοτούνται και θα λειτουργούν τα Κέντρα Μελέτης και θα ρυθμίζονται τα εργασιακά θέματα του προσωπικού.

Ο Συνήγορος του Πολίτη, με επιστολή του, στις 30/1/2024, προς το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., ζήτησε την άμεση διαμόρφωση κατάλληλου θεσμικού πλαισίου και προδιαγραφών λειτουργίας από την Πολιτεία, προκειμένου να ρυθμιστούν οι όροι φοίτησης των παιδιών στα Κέντρα Μελέτης. Στην απάντησή του, στις 13/6/2024, το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., αναφέρει μεταξύ άλλων ότι: «…η Πολιτική Ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. προσανατολίζεται στο άμεσο μέλλον να ρυθμίσει κανονιστικά/νομοθετικά τα ζητήματα αδειοδότησης και λειτουργίας των Κέντρων Μελέτης, τους όρους και τις προϋποθέσεις του προσωπικού που θα απασχολείται στις εν λόγω δομές καθώς και την εποπτεία επ’αυτών.». Βέβαια, σχετικές δηλώσεις, ως προς τις ρυθμίσεις των Κέντρων Μελέτης, έγιναν και στις 27/8/2024, από την τότε υφυπουργό Παιδείας καθώς από τον υπουργό στις 23/12/2024.

Όμως, μέχρι σήμερα, τα Κέντρα Μελέτης, που είναι υπαρκτά για το Υπουργείο Οικονομικών, και όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, με συνεχώς αυξανόμενα έσοδα, αν και, σύμφωνα με τον Λογιστικό Σύλλογο Αθηνών, «.δεν μπορεί να “διαγνωστεί” το είδος των υπηρεσιών…», φαίνεται να είναι ανύπαρκτα για το Υπουργείο Παιδείας, και η λειτουργία τους παραμένει αρρύθμιστη και ανεξέλεγκτη, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό για την ασφάλεια των παιδιών, καθώς και για την παιδαγωγική επάρκεια και το εργασιακό καθεστώς των εργαζομένων σε αυτά.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω και επειδή οι ρυθμίσεις, που κατά καιρούς εξαγγέλλονται δεν θεσμοθετούνται,

Ερωτάται η κ. Υπουργός:

  1. Προτίθεσθε να διαμορφώσετε άμεσα, το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο με το οποίο θα διασφαλίζονται το καθεστώς και οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες θα ιδρύονται, θα αδειοδοτούνται και θα λειτουργούν τα ως άνω Κέντρα Μελέτης;
  2. Σκοπεύετε να παρέμβετε, ώστε να εξασφαλισθεί ότι οι διδάσκοντες στα Κέντρα Μελέτης θα είναι εκπαιδευτικοί και το θεσμικό πλαίσιο της απασχόλησής τους θα είναι απολύτως αντίστοιχο με εκείνο των εκπαιδευτικών, οι οποίοι εργάζονται στα Φροντιστήρια και στα Κέντρα Ξένων Γλωσσών;

Η ερωτώσα Βουλευτής

ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΣΟΦΙΑ – ΧΑΪΔΩ

Δείτε σχετικά

Σχετικά με τα Κέντρα Μελέτης: Στα σκαριά νομοθετικό πλαίσιο-Απάντηση Καλλιάνου στις καταγγελίες της ΟΙΕΛΕ

Πριν φύγετε

Mεταστέγαση ΕΝΕΕΓΥΛ Λουτρακίου σε νέο σχολικό κτίριο-Η Απάντηση του Δήμου στη Βουλή 

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply