Παρασκευή, 24 Ιανουαρίου 2025

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Οχι στην μοριοδότηση των ιδιωτικών εκπαιδευτικών με 0,90 μόρια ανά μήνα από 13 Συλλόγους εκπαιδευτικών

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Οχι στην μοριοδότηση των ιδιωτικών εκπαιδευτικών με 0,90 μόρια ανά μήνα από 13 Επιστημονικούς Συλλόγους εκπαιδευτικών – Κοινό Δελτίο Τύπου.

Οχι στην μοριοδότηση των ιδιωτικών εκπαιδευτικών

13 Επιστημονικοί Σύλλογοι εκπαιδευτικών, με κοινή τους ανακοίνωση εναντιώνονται στην μοριοδότηση της προϋπηρεσίας των ιδιωτικών εκπαιδευτικών με 0,90 μόρια ανά μήνα, επιθυμούν λύσεις που θα βασίζονται στη δικαιοσύνη, αναγνωρίζοντας τις θυσίες και την προσφορά όλων των εκπαιδευτικών, ζητούν άμεση συνάντηση με το Υπουργείο Παιδείας και καλούν τις Ομοσπονδίες ΔΟΕ και ΟΛΜΕ  να υποστηρίξουν τα δίκαια αιτήματα τους.

ΚΟΙΝΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΚΑΙ ΜΟΝΙΜΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ, ΕΙΔΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΥ ΒΟΗΘΗΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ, ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ ΤΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΠΡΟΫΠΗΡΕΣΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΔΙΑΤΑΞΗ  ΝΟΜΟΥ  5166/2024.

Η απόφαση του ΣτΕ υπ’ αριθ. 1251/2024 και 1252/2024, η οποία αναγνωρίζει την προϋπηρεσία που αποκτήθηκε στα ιδιωτικά σχολεία, προκαλεί νέες ανακατατάξεις στην εκπαιδευτική κοινότητα. Δυστυχώς, ο αναπληρωτής εκπαιδευτικός, που στηρίζει τη δημόσια εκπαίδευση μετακινούμενος συνεχώς εντός της ίδιας του της χώρας, ζημιώνεται και αδικείται, καθώς καλείται, για ακόμη μία φορά, να υποστεί τις επιπτώσεις άδικων και πρόχειρων αποφάσεων.

Ως Έλληνες πολίτες, σεβόμαστε την απόφαση του ΣτΕ, αν και θεωρούμε ότι δεν συνυπολογίστηκαν όλες οι παράμετροι του ζητήματος. Ειδικότερα, δεν ζητήθηκε ποτέ η γνώμη των εκπαιδευτικών των δημόσιων σχολείων, ώστε να εκθέσουν τις απόψεις και τις προτάσεις τους. Αντιθέτως, η απόφαση ανακοινώθηκε αιφνιδιαστικά, χωρίς προηγούμενο διάλογο. Η υφιστάμενη μοριοδότηση της προϋπηρεσίας έχει διαμορφωθεί με τρόπο που αναγνωρίζει τις θυσίες του εκπαιδευτικού της δημόσιας εκπαίδευσης, ο οποίος μοχθεί υπό αντίξοες συνθήκες (χαμηλούς μισθούς, συνεχή μετακίνηση, αποχωρισμό από την οικογένειά του) για να συγκεντρώσει προϋπηρεσία. Το ΣτΕ, λαμβάνοντας υπόψη, έστω και εν μέρει, τις στερήσεις που βιώνει ο εκπαιδευτικός της δημόσιας εκπαίδευσης, αναγνώρισε την ανάγκη διαφοροποίησης της μοριοδότησης της προϋπηρεσίας μεταξύ των δημόσιων και των ιδιωτικών σχολείων. Υποστήριξε ότι δεν πρέπει να υπάρχει εξίσωση, αλλά προβάδισμα για την προϋπηρεσία που αποκτάται στη δημόσια εκπαίδευση έναντι των συναδέλφων του ιδιωτικού τομέα.

Αντίθετα, το Υπουργείο Παιδείας, με τη διάταξη του νόμου 5166/2024, σχεδόν εξισώνει την προϋπηρεσία των ιδιωτικών με εκείνη των δημόσιων σχολείων. Επί της ουσίας, απαξιώνει τον αγώνα των εκπαιδευτικών που εργάζονται στη δημόσια εκπαίδευση, στερούμενοι το σπίτι και την οικογένειά τους. Συχνά αφήνουν πίσω παιδιά και ηλικιωμένους γονείς και περιπλανώνται με έναν σάκο στον ώμο, αναγκασμένοι να διαμένουν σε σκηνές ή αυτοκίνητα, καθώς σε πολλές περιοχές δεν υπάρχουν διαθέσιμα καταλύματα. Με πενιχρούς μισθούς πασχίζουν να ανταποκριθούν στις διαρκώς αυξανόμενες απαιτήσεις της εποχής, ενώ οι οικονομικές θυσίες για την κατάρτισή τους παραμένουν δυσανάλογες των αποδοχών τους.

Επιπλέον, οι υποδομές συχνά βρίσκονται σε άθλια κατάσταση, με σχολικές αίθουσες όπου «πέφτουν» σοβάδες, ενώ ο αναπληρωτής συχνά έρχεται αντιμέτωπος με ζητήματα προσβασιμότητας. Πολλές φορές αναγκαζόμαστε να καλύπτουμε οι ίδιοι τα έξοδα των σχολείων, τη στιγμή που τα επιδόματά μας είναι συρρικνωμένα ή και ανύπαρκτα. Δεν υπάρχει καμία ουσιαστική μέριμνα για τη μεγαλύτερη εσωτερική μετανάστευση που συντελείται με την έναρξη κάθε σχολικού έτους (ιατρική περίθαλψη, ενοίκια, διατροφή, σχολικά υλικά, ανάγκες των παιδιών μας).

Δυστυχώς, παραμένουμε οι «φτωχοί συγγενείς» των εκπαιδευτικών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ακόμη και χώρες με ανάλογες οικονομίες και χαμηλότερους δείκτες ανάπτυξης από την Ελλάδα προσφέρουν συνολικά καλύτερες παροχές στους εκπαιδευτικούς τους.

Με τη νέα διάταξη περί αναγνώρισης της ιδιωτικής προϋπηρεσίας άνευ όρων, απαξιώνονται οι προσπάθειες των αναπληρωτών εκπαιδευτικών.

 Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, γιατί δεν διεξήχθη διάλογος με την εκπαιδευτική κοινότητα για το συγκεκριμένο ζήτημα; Θέλει το Υπουργείο τους εκπαιδευτικούς συνοδοιπόρους του ή μας αντιμετωπίζει ως τον τελευταίο τροχό της αμάξης; Επιπλέον, γιατί ούτε η ΔΟΕ ούτε η ΟΛΜΕ είχαν ενημερωθεί για το ζήτημα και δεν κλήθηκαν ποτέ να συμμετάσχουν σε συνάντηση, ώστε να υπερασπιστούν τις θέσεις των δημόσιων εκπαιδευτικών και να προκύψει ένας γόνιμος διάλογος;

Γιατί τέτοια βιασύνη να αναγνωριστεί άμεσα η προϋπηρεσία των ιδιωτικών εκπαιδευτικών και να μοριοδοτηθεί, όταν σε άλλα φλέγοντα ζητήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας δεν επιδεικνύεται η ίδια θέρμη;

Θέλει το Υπουργείο να συμμορφώνεται με τις δικαστικές αποφάσεις; Τότε γιατί δεν μονιμοποιούνται όλοι οι νεοδιόριστοι συνάδελφοι που δεν έχουν αξιολογηθεί, εφόσον, σύμφωνα με τη σχετική απόφαση του δικαστηρίου, η μονιμότητα δεν εξαρτάται από την αξιολόγηση;

Γιατί δεν εξισώνονται οι άδειες των αναπληρωτών με εκείνες των μονίμων; Γιατί μια αναπληρώτρια μητέρα δικαιούται μόνο 3,5 μήνες άδεια ανατροφής, ενώ η μόνιμη συνάδελφός της δικαιούται 9 μήνες; Είναι λιγότερο άνθρωποι οι αναπληρωτές ή έχουν λιγότερες υποχρεώσεις συγκριτικά με τους μόνιμους συναδέλφους τους; Έχουν λιγότερα δικαιώματα και, αν ναι, για ποιον λόγο;

Στο δια ταύτα:

Με τη μοριοδότηση 0,9 ανά μήνα για προϋπηρεσία που αποκτήθηκε σε ιδιωτικό εκπαιδευτήριο (με αναδρομική ισχύ, άραγε;) και με τη μοριοδότηση του 1 ανά μήνα για προϋπηρεσία σε δημόσια σχολική μονάδα, δημιουργείται πληθώρα αδικιών, μερικές εκ των οποίων είναι οι εξής:

Οι συνάδελφοι που εργάζονται σε ιδιωτικά σχολεία δεν αναγκάστηκαν ποτέ να φύγουν από τα σπίτια τους ούτε να αποχωριστούν τις οικογένειές τους και τα παιδιά τους.

Δεν βρέθηκαν ποτέ στη δύσκολη θέση να υπηρετήσουν σε μια περιφέρεια, έχοντας μαζί τους ένα βρέφος, χωρίς να υπάρχει διαθέσιμη θέση για το παιδί τους σε βρεφικό ή παιδικό σταθμό, καθώς οι εγγραφές είχαν ολοκληρωθεί.

Δεν χρειάστηκε να νοικιάσουν και να συντηρούν δύο σπίτια (σε περίπτωση που ήταν ζευγάρι εκπαιδευτικών) ή και τρία, αν υπήρχε παιδί που σπούδαζε σε άλλη πόλη.

Οι συνάδελφοι αυτοί δεν προσλήφθηκαν με τις ίδιες διαδικασίες με τους εκπαιδευτικούς της δημόσιας εκπαίδευσης. Με ποια κριτήρια προσλήφθηκαν; Ήταν τα ακαδημαϊκά τους προσόντα ισότιμα; Επιλέχθηκαν οι καλύτεροι και πιο καταρτισμένοι, όπως υποστηρίζει το Υπουργείο; Ήταν διαφανείς οι συνθήκες πρόσληψής τους;

Δεν χρειάστηκε να αλλάζουν 2, 3 ή 4 σχολεία μέσα στην εβδομάδα ή ακόμη και καθημερινά, για να συμπληρώσουν το ωράριό τους.

Δεν εργάστηκαν ποτέ ως ωρομίσθιοι και λάμβαναν κανονικά το δώρο Χριστουγέννων και Πάσχα, παροχές που στερούνται εδώ και χρόνια οι εκπαιδευτικοί της δημόσιας εκπαίδευσης.

Δεν προσλήφθηκαν ποτέ στη Β’, Γ’, Δ’, Ε’ ή ΣΤ’ φάση, ούτε σε κάποια ειδική πρόσκληση. Αντίθετα, προσλαμβάνονται όλοι τον Σεπτέμβρη και λαμβάνουν όλα τα μόρια του σχολικού έτους, χωρίς να ξενιτεύονται για να συγκεντρώσουν 2-4 μόρια.

Δεν βρέθηκαν ποτέ αντιμέτωποι με ασφυκτικά γεμάτες τάξεις, κάτι που θα ήταν απαράδεκτο για τους γονείς που πληρώνουν τα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων.

Αυτές οι αδικίες δεν μπορούν να συνεχιστούν χωρίς σοβαρό προβληματισμό και άμεσες διορθωτικές κινήσεις.

 Ας δούμε, όμως, και μεταξύ των συναδέλφων στον ιδιωτικό τομέα τα προβλήματα που δημιουργούνται.

Αρχικά, δεν έχουν όλοι οι συνάδελφοι ίσες ευκαιρίες πρόσβασης στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, καθώς τα περισσότερα βρίσκονται στις μεγάλες πόλεις. Αυτό σημαίνει ότι, ακόμη κι αν κάποιος εκπαιδευτικός επιθυμεί να εργαστεί στην ιδιωτική εκπαίδευση, η πρόσβαση σε αυτήν δεν είναι εξίσου εύκολη για όλους. Επιπλέον, δεν δηλώνονται όλοι οι εκπαιδευτικοί των ιδιωτικών σχολείων στο Υπουργείο, αλλά μόνο όσοι είναι ασφαλισμένοι στο ΙΚΑ, με αποτέλεσμα να αδικούνται όλοι οι υπόλοιποι που προσφέρουν τις ίδιες υπηρεσίες και έχουν τις ίδιες υποχρεώσεις. Η απλή συνένωση δύο διαφορετικών μοντέλων (κοινώς, ένα “μπάλωμα”) θα φέρει μόνο προβλήματα, αντί να δώσει δίκαιες λύσεις.

Επιπρόσθετα, η διάταξη αυτή θα δημιουργήσει ένα ακόμη πρόβλημα στα πολλά που ήδη υπάρχουν στην εκπαίδευση. Θα επιφέρει μεγάλο πλήγμα στην κάλυψη των κενών στα σχολεία της χώρας, ειδικά στην περιφέρεια και τη νησιωτική Ελλάδα. Οι εκπαιδευτικοί θα προτιμούν να παραμένουν στις περιοχές τους, εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα, αντί να υπηρετούν στα νησιά που, αν και βρίσκονται μακριά από την ηπειρωτική χώρα, δεν χαρακτηρίζονται δυσπρόσιτα. Γιατί να περιμένει ο εκπαιδευτικός την εκάστοτε “φάση”; Γιατί να εργαστεί μειωμένου ωραρίου μακριά από τον τόπο του, όταν μπορεί να επιλέξει ένα ιδιωτικό σχολείο στην περιοχή του, να προσληφθεί από την αρχή της σχολικής χρονιάς, να δουλέψει πλήρες ωράριο και να επωφεληθεί οικονομικά, αποκτώντας ταυτόχρονα μόρια; Πώς θα καλύπτονται τα κενά που προκύπτουν στη μέση της σχολικής χρονιάς; Πώς θα εξασφαλιστεί το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό στα νησιά και τα απομακρυσμένα μέρη, ώστε να λειτουργούν ομαλά; Δεν θα δημιουργηθούν επιπλέον ανισότητες μεταξύ των παιδιών που ζουν στον αστικό ιστό και εκείνων που ζουν σε νησιωτικές περιοχές ή απομακρυσμένους δήμους;

Επιπλέον, οι συνθήκες εργασίας στον ιδιωτικό τομέα ενδέχεται να δυσκολέψουν ακόμη περισσότερο για τους συναδέλφους που θα εργάζονται εκεί, καθώς θα αυξηθεί ο αριθμός των εκπαιδευτικών που θα αναζητούν εργασία στον συγκεκριμένο κλάδο. Αυτό θα οδηγήσει σε φαινόμενα όπου το εργασιακό ωράριο δεν θα τηρείται, ενώ η εργασιακή εκμετάλλευση και οι μισθοί πείνας θα γίνουν συχνότερα φαινόμενα. Δεν θα πρέπει να μας εκπλήξει αν εμφανιστούν σύγχρονοι είλωτες, που θα πληρώνονται, ουσιαστικά, μόνο με μόρια.

Κύριε Υπουργέ, έχετε αποδείξει ότι αναγνωρίζετε τα προβλήματα των εκπαιδευτικών και προσπαθείτε να βρείτε λύσεις. Μετά από πολλά χρόνια, το 2024, υλοποιήθηκαν 10.000 μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση, κάτι που αποτελεί και δική σας προσωπική επιτυχία. Επιπλέον, ανταποκριθήκατε άμεσα στην κρίση των πλημμυρών στη Θεσσαλία, δίνοντας στους εκπαιδευτικούς τον απαραίτητο χρόνο για να φτάσουν στα σχολεία τους. Θεωρούμε, λοιπόν, ότι η συγκεκριμένη διάταξη είναι κατάφωρα άδικη, καθώς δεν αναγνωρίζει ουσιαστικά όσα αναπτύξαμε παραπάνω. Μας προσβάλλει και, αντί να επιλύει το πρόβλημα, το εντείνει.

Τονίζουμε προς όλους ότι επιθυμούμε μόνο την εξεύρεση μιας δίκαιης λύσης για όλους τους συναδέλφους. Είμαστε όλοι συνάδελφοι, ο καθένας με τις δικές του επιλογές, και αναζητούμε μια λύση που θα σέβεται τους κόπους και την προσπάθεια όλων. Δεν υπάρχει δικαιοσύνη όταν λησμονούμε το παρελθόν, κύριε Υπουργέ!

Οι λύσεις που προτείνουμε είναι δύο:

Α) Η μοριοδότηση να είναι σημαντικά χαμηλότερη από αυτή που ανακοινώθηκε, ώστε να μην αδικούνται οι εκπαιδευτικοί των δημόσιων σχολείων που προσλαμβάνονται σε μεταγενέστερες φάσεις ή εργάζονται ως Αναπληρωτές Μειωμένου Ωραρίου και ωρομίσθιοι.

Β) Η προϋπηρεσία των 20 μηνών σε δημόσιο σχολείο, που αποτελεί προϋπόθεση για μόνιμο διορισμό των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, να υπολογίζεται έως την τελευταία ημερομηνία υποβολής αιτήσεων για τους πίνακες του ΑΣΕΠ και όχι έως την προκήρυξη για μόνιμο διορισμό.

Για τους παραπάνω λόγους ζητούμε άμεση συνάντηση με το Υπουργείο Παιδείας και καλούμε τις Ομοσπονδίες ΔΟΕ και ΟΛΜΕ  να υποστηρίξουν τα δίκαια αιτήματά μας. Επιθυμούμε λύσεις, που θα βασίζονται στη δικαιοσύνη, αναγνωρίζοντας τις θυσίες και την προσφορά όλων των εκπαιδευτικών.

ΟΙ ΣΎΛΛΟΓΟΙ

  • Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Δασκάλων – ΠΑ.ΣΑ.Δ
  • Πανελλήνια Ένωση Αναπληρωτών Δευτεροβάθμιας – Π.Ε.Α.Δ
  • Πανελλήνιος Σύλλογος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ειδικής Αγωγής – ΠΑ.ΣΥ.Δ.Ε.Ε.Α
  • Σύλλογος Αποφοίτων Τμημάτων Ειδικής Αγωγής – Σ.Α.Τ.Ε.Α
  • Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Νηπιαγωγών – ΠΑ.ΣΑ.Ν
  • Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων – Σ.Α.Φ
  • Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Μαθηματικών Ειδικής Αγωγής – Π.Ε.Σ.Μ.Ε.Α
  • Πανελλήνια Ένωση Αναπληρωτών Φυσικής Αγωγής – Π.ΕΝ.Α.Φ.Α
  • Σύλλογος Καθηγητών Αγγλικής Γενικής Ειδικής – ΣΥ.Κ.Α.Γ.Ε
  • Σύλλογος Γεωπόνων Εκπαιδευτικών Ελλάδας – ΣΥ.Γ.ΕΚ.Ε
  • Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτικών Οικονομίας -ΠΑ.Σ.Ε.ΟΙΚ
  • Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Κοινωνικών Επιστημών – Π.Ε.Ε.Κ.Ε
  • Εκπαιδευτικοί Διατροφής Διαιτολογίας Τροφίμων -ΠΕ 88.04

Δείτε σχετικά

Η προϋπηρεσία ιδιωτικών εκπαιδευτικών στο άρθρο 70 του νόμου 5166/2024 | ΦΕΚ 

Διευκρινίσεις ΟΙΕΛΕ για την προϋπηρεσία ιδιωτικών εκπαιδευτικών και τη διάταξη του νόμου 5166/2024 

Να προσμετράται η προϋπηρεσία στην ιδιωτική εκπαίδευση έκρινε το ΣτΕ, για προσλήψεις σε δημόσια σχολεία

Πριν φύγετε

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply