Οργανικές θέσεις στην Παράλληλη Στήριξη με σκοπό την ενίσχυση του θεσμού: Ερώτηση στη Βουλή προς τον Υπουργό Παιδείας από την Ελληνική Λύση.
Οργανικές θέσεις στην Παράλληλη Στήριξη
Ερώτηση κατατέθηκε στη Βουλή από τη Βουλευτή της Ελληνικής Λύσης κα Σοφία Ασημακοπούλου, σχετικά με το θέμα «Απαραίτητη η θεσμοθέτηση οργανικών θέσεων με σκοπό την ενίσχυση του θεσμού της Παράλληλης Στήριξης».
Η Βουλευτής ρωτά μεταξύ άλλων τον Υπουργό Παιδείας αν είναι στις προθέσεις του η δημιουργία οργανικών θέσεων στην Παράλληλη Στήριξη, ώστε να υπάρξει σταθερό και μόνιμο προσωπικό που υποστηρίζει τις μαθήτριες και τους μαθητές από την αρχή και καθ΄ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης
ΕΡΩΤΗΣΗ
Αθήνα, 15/11/2024
Της: Ασημακοπούλου Σοφίας – Χάιδως, Βουλευτού Β΄ Πειραιά
ΠΡΟΣ: Τον κ. Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
ΘΕΜΑ: «Απαραίτητη η θεσμοθέτηση οργανικών θέσεων με σκοπό την ενίσχυση του θεσμού της Παράλληλης Στήριξης»
Κύριε Υπουργέ,
Σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας (15/4/2024), οι εγκρίσεις παράλληλης στήριξης στις σχολικές μονάδες, σε σχέση με το σχολικό έτος 2019 – 20 υπερδιπλασιάστηκαν, ενώ σύμφωνα με άλλες έρευνες, ο αριθμός των προσλήψεων στην παράλληλη στήριξη έχει τριπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια. Οι ίδιες όμως έρευνες, εντοπίζουν ότι οι εκπαιδευτικοί που στελεχώνουν το θεσμό είναι αποκλειστικά αναπληρωτές, οι οποίοι προσλαμβάνονται στα μέσα της σχολικής χρονιάς και κάθε χρόνο υποστηρίζουν διαφορετικά παιδιά. Ειδικότερα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τα παιδιά με αναπηρία υποστηρίζονται για περιορισμένες ώρες και σε συγκεκριμένα μαθήματα, καθώς ένας ή μια εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης, συχνά εξυπηρετεί πολλά παιδιά και έχει παρουσία σε πολλά σχολεία ταυτόχρονα. Ως εκ τούτου, γίνεται κατανοητό ότι οι συγκεκριμένοι μαθητές αδυνατούν να εμπιστευτούν τον εκάστοτε εκπαιδευτικό. Έτσι, όταν γνωρίζουν κάθε χρόνο έναν καινούργιο εκπαιδευτικό, διακατέχονται από άγχος, αντίδραση και σε αρκετές περιπτώσεις αρνούνται να συνεργαστούν.
Αφετέρου σύμφωνα με την εισήγηση που έλαβε χώρα στο πλαίσιο του επιμορφωτικού σεμιναρίου της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών, επισημάνθηκε ότι: «…η ένταξη των παιδιών με αναπηρία στα κοινά σχολεία προβλέπεται στο πλαίσιο υλοποίησης της δέσμευσης που ανέλαβε η πολιτεία, υιοθετώντας με το άρθρο 3 παρ. 1 του ν. 2430/1996 (Α’ 156) τους πρότυπους κανόνες για την προώθηση των ίσων ευκαιριών για τα άτομα με αναπηρία, που εγκρίθηκαν με την Απόφαση 48/96 της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών στις 20.12.1993, από τους οποίους ο υπ’ αριθμόν 6 κανόνας προβλέπει ότι τα κράτη μέλη του Ο.Η.Ε. πρέπει να αναγνωρίζουν την αρχή των ίσων ευκαιριών εκπαίδευσης των ατόμων με αναπηρία και να φροντίζουν ώστε η εκπαίδευσή τους να είναι αναπόσπαστο μέρος του όλου εκπαιδευτικού συστήματος, ενώ, μόνον όταν λόγω ιδιαίτερων αναγκών ή έλλειψης κατάλληλων συνθηκών δεν είναι δυνατή η συνεκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία μαζί με τα άλλα άτομα, είναι δυνατό και σκόπιμο η εκπαίδευσή τους να γίνεται σε σχολεία ειδικής αγωγής ή σε τμήματα ειδικής αγωγής μέσα στα κοινά σχολεία». Επίσης, ότι: «…η παράλληλη στήριξη παρέχεται κατά τις διατάξεις των άρθρων 6 παρ. 1 περ. β’ και 16 παρ. 1 του ν. 3699/2008 από εκπαιδευτικούς ΕΑΕ (Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης), οι οποίοι έχουν την επιστημονική κατάρτιση που απαιτείται προκειμένου να συντάξουν και να εφαρμόσουν το προαναφερόμενο Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης. Συνεπώς, έχει ήδη κριθεί από τα διοικητικά δικαστήρια ότι, σε περίπτωση καθ’ όλα παράλειψης χορήγησης παράλληλης στήριξής ή τοποθέτησης εκπαιδευτικού γενικής και όχι ειδικής αγωγής, που δεν είχε λάβει σχετική εξειδίκευση ή επιμόρφωση και, συνεπώς, δεν είχε την απαραίτητη επιστημονική κατάρτιση προκειμένου να ανταποκριθεί επιτυχώς στο έργο της, στοιχειοθετείται παράνομη παράλειψη που επέφερε ηθική βλάβη του παιδιού λόγω προσβολής της προσωπικότητάς του, εφόσον προκύπτει ότι συνέβαλε στη διαρκή επιδείνωση των προβλημάτων προσαρμογής του παιδιού στη μαθητική κοινότητα και τη μαθησιακή διαδικασία, στην αδυναμία ελέγχου των προβλημάτων της συμπεριφοράς του, στην περιθωριοποίησή του, σε πολυάριθμες αναφορές σε βάρος του από εκπαιδευτικούς και, γενικώς, στην αδυναμία ομαλής ένταξής του στο σχολικό περιβάλλον. Τυχόν δε αδυναμία της Διοίκησης να καλύψει τις αιτήσεις των ενδιαφερομένων για παροχή ειδικής εκπαίδευσης λόγω εξάντλησης του πίνακα αναπληρωτών δασκάλων Ειδικής Αγωγής δεν αίρει τον παράνομο χαρακτήρα της εν λόγω πράξης, ο οποίος πηγάζει ευθέως από τις ως άνω διατάξεις των άρθρων 6 παρ. 1 περ. β’ και 16 παρ. 1 του ν. 3699/2008».
Στην εν λόγω εισήγηση, υπογραμμίζεται επίσης ότι : «…η νομοθετική πρόβλεψη ότι η κάλυψη τυχόν προκυπτόντων κατά το οικείο σχολικό έτος οργανικών κενών των ΣΜΕΑΕ, των ΤΕ, των ΚΕΔΔΥ (ΚΕ.ΔΑ.Σ.Υ.) των προγραμμάτων πρώιµης παρέµβασης, των προγραμμάτων παράλληλης στήριξης και παροχής διδασκαλίας στο σπίτι γίνεται, σύµφωνα µε την παρ. 1 του άρθρου 16 του ν.3699/2008, όπως αντικαταστάθηκε, κατόπιν πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την κάλυψη, μεταξύ άλλων των θέσεων Τμημάτων Ένταξης με διορισµό, µετάθεση, απόσπαση, κλπ. σε συνδυασμό με την καταληκτική προθεσμία υποβολής της σχετικής αίτησης για χορήγηση παράλληλης στήριξης (Οκτώβριο κάθε σχολικού έτους), συνεπάγεται σοβαρή καθυστέρηση στην ομαλή έναρξη του σχολικού έτους και την ένταξη των μαθητών με αναπηρία στο σχολικό περιβάλλον. Επιπλέον, προβλέπεται ότι, σε περίπτωση αδυναμίας πλήρωσης των κενών, διατίθενται εκπαιδευτικοί, χωρίς να διαθέτουν τα απαραίτητα τυπικά προσόντα στην ειδική αγωγή, με αποτέλεσμα να καθίσταται άνευ νοήματος ο ίδιος ο θεσμός… Τέλος, υπάρχει ισχυρή πιθανότητα, όπως άλλωστε διαπιστώνεται και στη πράξη, ο διορισθείς εκπαιδευτικός είτε να έχει λάβει άδεια … και να υπάρξει έτι περαιτέρω καθυστέρηση έως τον διορισμό νέου, είτε να υποχρεούται σε παράλληλη στήριξη δύο ή και τριών παιδιών σε σχολεία που απέχουν σε ικανή χιλιομετρική απόσταση μεταξύ τους, οπότε εκ των πραγμάτων να δυσχεραίνεται ουσιαστικά η πιθανότητα επίτευξης του σκοπού της παράλληλης στήριξης”» . Να σημειωθεί ότι πέρυσι οι Υπηρεσίες του ΥΠΑΙΘΑ ζήτησαν και παρέλαβαν πίνακες αιτημάτων για Παράλληλη Στήριξη προς έγκριση, που υποβλήθηκαν μέχρι και την Παρασκευή 08.09.2023, επισημαίνοντας πως μεμονωμένα αιτήματα που θα προωθηθούν εκτός της προθεσμίας αυτής, δεν θα ληφθούν υπόψη. Που σημαίνει ότι όσες μαθήτριες και όσοι μαθητές διαγνώστηκαν από τα αρμόδια όργανα ότι χρήζουν παράλληλης στήριξης και υπέβαλαν αίτημα μετά από αυτή την ημερομηνία, δεν θα είχαν την απαιτούμενη υποστήριξη.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Είναι στις προθέσεις σας η δημιουργία οργανικών θέσεων στην παράλληλη στήριξη, ώστε να υπάρξει σταθερό και μόνιμο προσωπικό που υποστηρίζει τις μαθήτριες και τους μαθητές από την αρχή και καθ΄ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς;
- Είναι στις προθέσεις σας να παρέμβετε, ώστε η υποστήριξη των παιδιών με αναπηρία από εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης, να παρέχεται όλες τις διδακτικές ώρες, σύμφωνα με ό,τι προβλέπεται από τις εκθέσεις αξιολόγησης των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.;
- Είναι στις προθέσεις σας να παρέμβετε, ώστε να υπάρχει συνεχής επιμόρφωση όλων των εμπλεκομένων μερών (εκπαιδευτικών γενικής, ΕΕΠ, ΕΒΠ, διευθυντών και διευθυντριών σχολείων, συμβούλων εκπαίδευσης, διευθυντών και διευθυντριών εκπαίδευσης) καθώς και σταθερή συνεργασία αυτών με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (π.χ. ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.);
Η ερωτώσα Βουλευτής
ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΣΟΦΙΑ – ΧΑΪΔΩ
Δείτε επίσης
Στοιχεία για διορισμούς-προσλήψεις αναπληρωτών-Παράλληλη Στήριξη και Τμήματα Ενταξης στη Βουλή
ΔΗΣΥ για Παράλληλη Στήριξη: Το «αποπαίδι» της εκπαίδευσης
Πριν φύγετε
Παρακαλούμε μην παραλείπετε να αναφέρετε το especial.gr ως πηγή, με ενεργό link προς τη διεύθυνση https://www.especial.gr/organikes-theseis-stin-parallili-stirixi-me-skopo-tin-enisxisi-tou-thesmou-erotisi-sti-vouli/ όταν αναδημοσιεύετε το περιεχόμενό μας.