Σάββατο, 16 Νοεμβρίου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Πειθαρχική δίωξη εκπαιδευτικού για εικαστική εργασία με θέμα την Παλαιστίνη: Τι είπε η Υφ. Παιδείας στη Βουλή

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Πειθαρχική δίωξη εκπαιδευτικού για εικαστική εργασία με θέμα την Παλαιστίνη: Τι είπε η Υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή στη Βουλή – Συζήτηση Επίκαιρης Ερώτησης.

Πειθαρχική δίωξη εκπαιδευτικού

Για το ζήτημα της πειθαρχικής δίωξης εκπαιδευτικού (απολογήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα) μετά από παρέμβαση Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, γιατί στις 21.09.2024, λόγω της Διεθνούς Ημέρας Ειρήνης, προχώρησε στην ανάρτηση στον χώρο του σχολείου εικαστικών δημιουργιών των μαθητών και μαθητριών με θέμα την ειρήνη και μεταξύ άλλων, σε αυτές τις εικαστικές δημιουργίες αναφέρθηκε και το αίτημα του παλαιστινιακού λαού να ζει ελεύθερος, μίλησε στη Βουλή στα πλαίσια κοινοβουλευτικής Ερώτησης ο Βουλευτής της Νέας Αριστεράς κος Αθανάσιος Ηλιόπουλος.

Ο Βουλευτής ρώτησε την Υφυπουργό ΠΑΙΘΑ κα Ζέττα Μακρή σχετικά με το σκεπτικό με το οποίο το Υπουργείο, κατόπιν της παρέμβασης του Διευθυντή πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, εκκίνησε την έγγραφη κλήση της εκπαιδευτικού σε απολογία, για το πώς προχώρησε αυτή την πειθαρχική δίωξη και ποιες ενέργειες θα ακολουθήσει το ΥΠΑΙΘΑ για να αρθεί η δίωξη και με δεδομένο ότι ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, ο ίδιος, έκανε λόγο για ανάμειξη της ισραηλινής πρεσβείας, πώς γίνεται ανεκτό σε ένα κυρίαρχο κράτος να γίνονται παρεμβάσεις από ξένες πρεσβείες επί του παιδαγωγικού και διδακτικού μοντέλου που ακολουθείται στα σχολεία μας.

Η κα Μακρή απαντώντας αναφέρθηκε στις προβλέψεις του νόμου επί του θέματος ως εξής:

Θα σας πω λοιπόν πώς προβλέπεται από τον νόμο. Είναι το άρθρο 3 του Προεδρικού Διατάγματος 47/2006. Την αρμοδιότητα την έχει εν προκειμένω ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Και την άσκησε, διότι τη δικαιούται. Το αν είναι ορθό ή όχι, θα το δείξει το αποτέλεσμα. Δεν είναι κάτι στο οποίο εμπλέκεται το Υπουργείο. Επαναλαμβάνω, ούτε μπορεί ούτε θέλει. Όταν ολοκληρωθεί η ΕΔΕ, τότε θα φτάσει το αποτέλεσμά της στον Υπουργό.

Όπως μας ενημέρωσε ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης επ’ αφορμή της ερώτησής σας, ξεκίνησε την πειθαρχική διαδικασία σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3528 του 2007 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, σύμφωνα με τις οποίες ο εκπαιδευτικός ως δημόσιος υπάλληλος φέρει την ευθύνη για την εκτέλεση και τη νομιμότητα των υπαλληλικών του ενεργειών. Και υπάρχει και ένα ειδικότερο νομικό πλαίσιο για τα καθήκοντα των εκπαιδευτικών.

Για το αν το Υπουργείο, κατόπιν παρέμβασης, εκκίνησε την έγγραφη διαδικασία είπε:

“Το Υπουργείο ούτε ενημερώθηκε, ούτε διέταξε, ούτε εκκίνησε, ούτε παρενέβη, γιατί απλούστατα δεν έχει αυτό το δικαίωμα. Και δεν θέλει να το έχει, αλλά δεν το έχει κιόλας.

Ξέρετε πότε μόνο μπορεί να παρέμβει ο Υπουργός; Σε περίπτωση που είναι επιτακτική ανάγκη δημοσίου συμφέροντος, όπου τότε, με απόφασή του, ως το μονοπρόσωπο ανώτατο όργανο στο οποίο ανήκει ο υπάλληλος μπορεί τότε να διατάξει αναστολή άσκησης καθηκόντων και εν συνεχεία ακολουθεί η πειθαρχική διαδικασία και μέσα σε τριάντα μέρες πρέπει να βγάλει τη σχετική απόφαση. Εδώ δεν έγινε τίποτα από όλα αυτά”.

Aυτή είναι η διοικητική διαδικασία. Υπάρχει η αυτονομία. Το Υπουργείο δεν μπερδεύεται και καλώς δεν μπερδεύεται, γιατί τώρα σας ενοχλεί εσάς η άσκηση πειθαρχικής δίωξης, της οποίας το αποτέλεσμα δεν ξέρουμε και προφανώς δεν θα το ρωτήσουμε, γιατί όταν σας μιλάω για σεβασμό των κανόνων δικαίου από τον ελέγχοντα και από τον ελεγχόμενο, αυτό πρέπει να υπάρχει και από τη δική μας πλευρά. Είναι αδιανόητο αυτό που εισηγείστε ή που υπαινίσσεστε ότι πρέπει το Υπουργείο να παίρνει, να ρωτάει ανά πάσα στιγμή, να σταματάει, να ξεκινάει, να εμποδίζει, να κατευθύνει μια πειθαρχική δίωξη. Προφανώς δεν θα το κάνουμε, δεν το κάναμε και δεν αντιλαμβάνομαι γιατί εσείς ειδικώς εισηγείστε αυτό το πράγμα”.

Για τα λεχθέντα περί ανάμειξης της Ισραηλινής Πρεσβείας είπε:

“Για το σημαντικό ερώτημα που θέτετε, εγώ ρώτησα τον διευθυντή και το επαναλαμβάνω επ’ αφορμή της ερώτησής σας. Μου είπε ότι δεν το είπε ποτέ. Παρ’ όλα αυτά, σας λέω ότι καμία υπηρεσία, κανένα Υπουργείο δεν δέχθηκε παρέμβαση από πρεσβεία άλλου κράτους και αν δεχόταν –που δεν δέχτηκε-, παρεμβάσεις ξένων κρατών στις εσωτερικές μας υποθέσεις δεν γίνονται δεκτές, τελεία και παύλα και κατηγορηματικά”.

Για το ρόλο των εκπαιδευτικών στο σχολείο είπε:

“Οι εκπαιδευτικοί επιτελούν έργο υψηλής κοινωνικής ευθύνης, όπως αναφέρεται verbatim, κύριε συνάδελφε. Και ενημερώνονται όλοι οι εκπαιδευτικοί από τον διευθυντή ότι είναι υποχρεωμένοι να τηρούν τους νόμους, τα διατάγματα, τις αποφάσεις, τις οδηγίες, τις εγκυκλίους, να κάνουν ανακοινώσεις για οποιεσδήποτε ενέργειες με τη σύμφωνη γνώμη του διευθυντή και του συλλόγου των διδασκόντων. Ο υποδιευθυντής ή η υποδιευθύντρια συνεργάζεται με τον διευθυντή, βοηθά στην ομαλή λειτουργία, γιατί αυτός είναι ο κυρίως υπεύθυνος για την ομαλή λειτουργία του σχολείου και τον συντονισμό της σχολικής ζωής. Εκτιμώ ότι για ένα πειθαρχικό παράπτωμα τέτοιο θα ελέγχεται η εκπαιδευτικός για την οποία μας ρωτάτε.

Θα διευκρινίσω επίσης ότι κατά το θεσμικό πλαίσιο ως χώρος του σχολείου είναι, όχι μόνο αυτός του κτηρίου, αλλά και του προαυλίου και των εισόδων αυτού.

Άρα, λοιπόν, προχώρησε στην πειθαρχική διαδικασία με ένα θεσμικό εργαλείο το οποίο έχει στα χέρια του, γιατί, κατά τη γνώμη του, υπήρχαν ενδείξεις τέλεσης κάποιου παραπτώματος, με σεβασμό στις αρχές του Δικαίου και τους κανόνες που ορίζονται. Και ο σεβασμός αυτός είναι αμφιμερής. Πρέπει να υπάρχει και από την πλευρά του και από την πλευρά του ελεγχόμενου ή της ελεγχόμενης”.

Για την εκπαιδευτική διαδικασία και τον ρόλο του ΙΕΠ είπε:

“Αναφέρετε στην ερώτησή σας ότι έχουμε ένα αυστηρά τεχνοκρατικό πλαίσιο αποκενωμένο από παιδαγωγικές λειτουργίες. Θέλω να σας πω ότι εμείς ως Υπουργείο Παιδείας δεν ασχολούμαστε ούτε με το Ισραήλ ούτε με την Παλαιστίνη ούτε με τη Ρωσία ούτε με την Ουκρανία, αλλά αναγνωρίζουμε τον θεμελιώδη ρόλο της εκπαίδευσης στο να διαμορφώνει πολίτες με πανανθρώπινες αξίες, τον σεβασμό στη διαφορετικότητα, τον σεβασμό στην ειρήνη και στην κοινωνική ευαισθησία.

Η εκπαιδευτική διαδικασία, κύριε συνάδελφε, διαμορφώνει συνθήκες που προάγουν τις αξίες της δημοκρατίας, του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της ειρήνης και της ελευθερίας. Γι’ αυτό και το ΙΕΠ, που είναι ο επιστημονικός μας βραχίονας, εισηγείται αναλυτικά προγράμματα σπουδών, πλαίσιο προγραμμάτων σπουδών για να εφαρμοστούν στα σχολεία μας μέσω της διδασκαλίας διαφόρων μαθημάτων.

Πολύ σύντομα, κύριε Πρόεδρε, θα αναφέρω ότι διδάσκεται το μάθημα της κοινωνικής και πολιτικής αγωγής στην έκτη δημοτικού, όπου οι μαθητές μαθαίνουν να σέβονται το δημοκρατικό πολίτευμα, μαθαίνουν για τη διεθνή συνεργασία ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τους διεθνείς οργανισμούς και τα παγκόσμια προβλήματα ανάμεσα στο άτομο, στις κοινωνικές ομάδες και στα κράτη. Στα σχολικά εγχειρίδια του μαθήματος υπάρχουν σαφείς αναφορές για την προαγωγή της ειρήνης. Το ΙΕΠ έστειλε για το σχολικό έτος 2024-2025 οδηγίες προς τους εκπαιδευτικούς να διδάσκουν το μάθημα και να παροτρύνουν τους μαθητές να αναπτύσσουν δραστηριότητες για τα παγκόσμια προβλήματα, φτώχεια, πόλεμος, προσφυγιά, βία, κλιματική αλλαγή, κλιματική κρίση, καταστροφή οικοσυστημάτων, φυσικού περιβάλλοντος, ρατσισμός.

Στο μάθημα της γλώσσας της έκτης δημοτικού οι μαθητές διδάσκονται κείμενα, για παράδειγμα «Το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ» και το ποίημα «Ειρήνη» του Γιάννη Ρίτσου. Στο μάθημα «Μελέτη περιβάλλοντος» οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν στην κατηγορία «Ευκαιριακές ενότητες» γεγονότα από τη ζωή της ανθρωπότητας με τις θεματικές «Πολεμικές συγκρούσεις που επηρεάζουν τη ζωή και το περιβάλλον ολόκληρου του πλανήτη».

Θα αναφερθώ πάλι στα εργαστήρια δεξιοτήτων που είναι βραβευμένες βιωματικές θεματικές ενότητες που επίσης διδάσκουν αυτές τις αρχές και τις αξίες που σας ανέφερα και θα ενισχυθούν και από τις Δράσεις Ενεργού Πολίτη που μπαίνουν από τώρα στο πρόγραμμα.

Άρα λοιπόν όλα αυτά συμπληρώνουν, ενισχύουν και αποδεικνύουν ότι τα σχολικά εγχειρίδια ορθά πραγματεύονται ζητήματα δικαιωμάτων παγκόσμιας ειρήνης, συμπερίληψης και δικαιοσύνης. Αυτό είναι κάτι για το οποίο καμαρώνουμε και σε καμία περίπτωση δεν αναιρείται ούτε από ενέργειες εκπαιδευτικών, είτε συμφωνούμε είτε διαφωνούμε, ούτε από ενέργειες διευθυντών που γίνονται σύμφωνα με το νόμο και σε καμία περίπτωση δεν γίνονται εξωθεσμικές παρεμβάσεις Υπουργών ή άλλων μελών της πολιτικής ηγεσίας”

Δείτε επίσης

Μακρή για Πίνακες εκπαιδευτικών: Σε συζητήσεις με το ΑΣΕΠ βρίσκεται το Υπουργείο Παιδείας 

Στοιχεία για διορισμούς-προσλήψεις αναπληρωτών-Παράλληλη Στήριξη και Τμήματα Ενταξης στη Βουλή

Δράσεις Ενεργού Πολίτη: Πρόγραμμα Σπουδών Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου 

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply