ΠΕΚ για Ωνάσεια σχολεία: “Kάποια σχολεία είναι πιο ίσα από κάποια άλλα” – 10 Ερωτήσεις και Απαντήσεις σχετικά με τη λειτουργία τους.
ΠΕΚ για Ωνάσεια σχολεία
Με αφορμή την κατάθεση στη Βουλή για συζήτηση και ψήφιση το σχέδιο νόμου “Κύρωση της από 20.1.2025 Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, του Κοινωφελούς Ιδρύματος με την επωνυμία «Κοινωφελές Ίδρυμα «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Σ. ΩΝΑΣΗΣ» για τη λειτουργία των Δημοσίων Ωνασείων Σχολείων, η Προοδευτική Ενότητα Καθηγητών (ΠΕΚ) εξέδωσε ανακοίνωση, παραθέτοντας και μια προσπάθεια χαρτογράφησης βασικών σημείων του νομικού κειμένου σχετικά με τη λειτουργία τους, μέσα από τη μορφή 10 ερωτήσεων και απαντήσεων.
«Όλα τα σχολεία είναι ίσα
αλλά κάποια σχολεία είναι πιο ίσα από κάποια άλλα»
Η κυβέρνηση αποφάσισε 22 Γυμνάσια και Λύκεια να τεθούν υπό τον έλεγχο του Ιδρύματος Ωνάση στο επίπεδο της οργανωτικής και εκπαιδευτικής τους λειτουργίας. Η επιλογή έχει βαθιά ιδεολογικό πρόσημο και συνδέεται με το ζήτημα των ανισοτήτων. Σηματοδοτεί εμφατικά τον αποχαρακτηρισμό της εκπαίδευσης ως ένα δημόσιο αγαθό που θα παρέχεται με τρόπο ισότιμο και κοινωνικά δίκαιο στο σύνολο του μαθητικού πληθυσμού.
Με το εγχείρημα αυτό διαμορφώνεται ένα νέο πεδίο θεσμικής πραγματικότητας και ενός παράλληλου συστήματος σε λειτουργία. Σε αυτό το νέο θεσμικό πλαίσιο συγκροτείται μια κυρίαρχη και με αποφασιστικό χαρακτήρα δομή, αυτή της Διοικούσας Επιτροπής η οποία με το εύρος των αρμοδιοτήτων που συγκεντρώνει, λειτουργεί ως ένα σχήμα με υπερεξουσίες.
Η κανονιστική πρόβλεψη της αυτονομίας λειτουργικά και οργανωτικά επεκτείνεται σε διάφορα πεδία όπως αυτό της επιλογής στελεχών και εκπαιδευτικών, τις αμοιβές, το ωράριο, την αξιολόγηση, το ωρολόγιο πρόγραμμα, την επιλογή μαθητών, τον αριθμό μαθητών ανά τμήμα. Tο εύρος αυτής της αυτονομίας πρέπει να διερευνηθεί ιδιαίτερα και στο επίπεδο της έκτασης της σύγκλισης ή αποστασιοποίησης από την εφαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών.
Το σχήμα που υιοθετείται συναρθρώνει εκδοχές της λειτουργίας των Προτύπων με τρόπο αποσπασματικό και ουσιαστικά συγκροτεί ένα πλέγμα εκπαιδευτικής λειτουργίας που εκχωρείται στην ευθύνη του ιδιώτη. Γινόμαστε δηλαδή μάρτυρες μιας παραδοχής της αδυναμίας της Πολιτείας να ανταποκριθεί στη συνταγματική επιταγή για παροχή εκπαίδευσης με ίδιους όρους σε όλα τα παιδιά και τελικά μιας πολιτικής που επικαλείται αλλά στην πραγματικότητα δεν μειώνει τις ανισότητες.
Προκαλεί σοβαρό προβληματισμό και δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό, σε μια περιοχή να επενδύονται εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ σε ένα σχολείο και μερικά τετράγωνα δίπλα, ένα άλλο σχολείο, να πρέπει να διαχειριστεί την πραγματικότητα σε καθεστώς έντονης υποχρηματοδότησης.
Ο τρόπος εισαγωγής παρά τις διάφορες επικλήσεις, θα αφήσει ανεξίτηλο το ίχνος της ταξικής διάκρισης. Το οικονομικό και κοινωνικό υπόβαθρο θα επενεργήσει ως καταλυτικός παράγοντας στη προσπάθεια εισαγωγής και θα αποτελέσει κυρίαρχο ανάχωμα στην κινητικότητα των μαθητριών και μαθητών με πρόσημο ισότιμο και δίκαιο. Η επίκληση της δημιουργίας αυτών των σχολείων σε περιοχές με την υπόσχεση της άρσης των ανισοτήτων ανατρέπεται από το γεγονός ότι η φοίτηση ουσιαστικά θα εξαρτάται από την επιτυχή ανταπόκριση στη διαδικασία της εισαγωγής με όρους κυρίαρχα εξεταστικούς.
Η θεσμοποίηση αυτή της ανισότητας στη διαχείριση της εκπαιδευτικής πραγματικότητας θα διαμορφώσει συνθήκες γιγάντωσης του φαινομένου της εμπορευματοποίησης της προετοιμασίας της εισαγωγικής διαδικασίας μέσω της κατασκευής μιας νέας βιομηχανίας φροντιστηρίων. Η ανταπόκριση σε αυτή τη συνθήκη η οποία σχετίζεται άμεσα με την οικονομική και κοινωνική προέλευση θα επιδρά με τρόπο καταλυτικό και στο ποιος θα εισάγεται σε ένα τέτοιο σχολείο.
Τα παιδιά των περιοχών αυτών, τα παιδιά της γειτονιάς τα οποία δεν θα τα καταφέρνουν, θα πρέπει να αναζητήσουν θέση σε ένα άλλο σχολείο το οποίο θα αντιμετωπίζει ήδη συσσώρευση μαθητικού πληθυσμού και υποχρηματοδότηση. Την ίδια ώρα εκατοντάδες οργανικές θέσεις θα χαθούν και αντίστοιχα εκατοντάδες εκπαιδευτικοί θα μπουν σε ένα καθεστώς αβεβαιότητας που θα επιβαρύνει ακόμη πιο πολύ μια πραγματικότητα που γίνεται όλο και πιο γκρίζα.
Οδηγούμαστε σε μια εκπαιδευτική πραγματικότητα η οποία θα χαρακτηρίζεται – εμφατικά πια – από την κυριαρχία των ανισοτήτων. Άλλωστε η μεταρρύθμιση αυτή αφορά 6000 μαθητές και μαθήτριες στο σύνολο 550.000 περίπου μαθητριών και μαθητών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Αυτή η κατηγοριοποίηση των σχολείων θα οδηγήσει σε αύξηση της έντασης και της έκτασης συνθηκών διαχωρισμού, με τους μαθητικούς πληθυσμούς με προέλευση τα ασθενέστερα οικονομικά στρώματα να βιώνουν την περιθωριοποίηση σε σχολεία διαβαθμισμένα ως «χαμηλότερης αξιολογικής βαθμίδας».
Αφού λοιπόν υποστηρίζεται ότι αυτό το σχήμα είναι ένα σχήμα δωρεάς, προτρέπουμε να μιμηθούν ευεργέτες άλλων καιρών και να επενδύσουν τα χρήματα αυτά στην κατασκευή κτιρίων τα οποία και θα παραδώσουν στη συνέχεια στην Πολιτεία. Ας κατασκευάσουν 22 νέα κτίρια, 22 καινούρια σχολεία σε περιοχές που υπάρχει μεγάλη ανάγκη και οι μαθήτριες και μαθητές κάνουν μάθημα σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, ακόμη και σε κοντέινερ.
Η ΘΕΣΜΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΠΟΔΟΧΗΣ ΤΩΝ ΑΝΙΣΟΤΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ Ο ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΥΡΙΟ.
ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΩΡΕΑΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ !
ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ
_______________________________
Β) 10 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ AΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΩΝΑΣΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
ΜΙΑ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΗΣΗΣ ΤΟΥ ΝΟΜΙΚΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
- Τι θα συμβεί με τις οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στα σχολεία που μετατρέπονται σε ΔΗΜΟΣΙΑ ΩΝΑΣΕΙΑ (ΔΗΜ.Ω.Σ.);
Η Διοικούσα επιτροπή των ΔΗΜ.Ω.Σ. (ΔΗΜΟΣΙΑ ΩΝΑΣΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ) θα βγάλει προκήρυξη για την κάλυψη των θέσεων στα σχολεία που θα λειτουργήσουν αυτά, μέχρι 31/1 κάθε σχολικού έτους (ειδικά για φέτος μέχρι 25/2/2025)
“Με προκήρυξη της Διοικούσας Επιτροπής Δημοσίων Ωνασείων Σχολείων (Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ.), η οποία αναρτάται στις ιστοσελίδες: α) του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, β) της Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ. και γ) της οικείας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και εκδίδεται έως τις 31 Ιανουαρίου κάθε σχολικού έτους, καλύπτονται οι κενές θέσεις των εκπαιδευτικών”. Άρθρο 4 ( ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ)
Από τη στιγμή που θα επιλεγούν νέοι εκπαιδευτικοί για τα σχολεία αυτά από την Διοικούσα επιτροπή ( δηλαδή το αργότερο από 31 Αυγούστου),παύει η τοποθέτηση όσων εκπαιδευτικών είχαν οργανικές θέσεις στα σχολεία αυτά.
Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αναζητήσουν τοποθέτηση σε άλλα σχολεία. Βέβαια οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν τώρα στα σχολεία αυτά μπορούν να κάνουν αίτηση και να μπουν στις διαδικασίες επιλογής που ορίζει η Διοικούσα επιτροπή των ΔΗΜ.Ω.Σ.. Εάν επιλεγούν, θα παραμείνουν στο σχολείο. Εάν δεν κάνουν αίτηση ή δεν επιλεγούν θα πρέπει να αναζητήσουν άλλο σχολείο.
“Η τοποθέτηση των υπηρετούντων κατά τη δημοσίευση του παρόντος εκπαιδευτικών των σχολικών μονάδων, που εντάσσονται στο Δίκτυο ΔΗ.ΜΩ.Σ. αίρεται από το χρονικό σημείο κατά το οποίο οι νεοεπιλεγέντες εκπαιδευτικοί αναλαμβάνουν υπηρεσία για τετραετή θητεία, σύμφωνα με το άρθρο 4 του παρόντος. Η τοποθέτηση του πρώτου εδαφίου δεν μπορεί να λάβει χώρα πέραν της 31Αυγούστου που προηγείται του σχολικού έτους έναρξης της λειτουργίας της σχολικής μονάδας του Δικτύου ΔΗΜ.Ω.Σ.”. Άρθρο 7
- Αυτό αφορά όλους τους εκπαιδευτικούς του σχολείου;
Ναι αφορά όλους τους εκπαιδευτικούς του σχολείου. Εξαιρούνται μόνο οι διευθυντές οι οποίοι παραμένουν στη θέση τους για 2 χρόνια και στη συνέχεια αν θέλουν μπαίνουν στη διαδικασία επιλογής που ορίζεται επίσης από τη Διοικούσα επιτροπή των ΔΗΜ.Ω.Σ.
“Οι Διευθυντές των σχολείων του Παραρτήματος Β παραμένουν στη θέση τους και στα καθήκοντα τους για δύο (2) σχολικά έτη από την έναρξη ισχύος του παρόντος και στη συνέχεια τηρείται η διαδικασία της ενότητας Α’ του άρθρου 3”.
- Με ποιον τρόπο επιλέγονται οι εκπαιδευτικοί για τα ΔΗΜ.Ω.Σ.;
Η επιλογή του διδακτικού προσωπικού γίνεται στη βάση κριτηρίων που ορίζει η διοικούσα επιτροπή και τα οποία περιγράφονται στο άρθρο 4 του παραρτήματος.
- Το ωράριο των εκπαιδευτικών στα σχολεία αυτά είναι ίδιο με το ωράριο των εκπαιδευτικών στα άλλα σχολεία;
Οι εκπαιδευτικοί που θα διδάξουν στα ΔΗΜ.Ω.Σ.υποχρεούνται να διαθέτουν έως είκοσι τέσσερις (24) ώρες μηνιαίως επί εννέα (9) μήνες ετησίως για τη λειτουργία ομίλων και συνόλων μετά το τέλος του κανονικού ωρολογίου προγράμματος.
Σύμφωνα με το άρθρο 4 του παραρτήματος οι υποψήφιοι για επιλογή εκπαιδευτικοί στην αίτησή τους δηλώνουν ότι αποδέχονται ανεπιφύλακτα τους Όρους Λειτουργίας των ΔΗΜ.Ω.Σ. και την υποχρεωτική συμμετοχή τους στους Ομίλους και τα Σύνολα πέραν του κανονικού ωρολόγιου προγράμματος.
- Για αυτή την απασχόλησή τους στους ομίλους αμείβονται με επιμίσθιο;
Ναι.Οι εκπαιδευτικοί για την επιπλέον αυτή η απασχόλησή τους θα λαμβάνουν από το δωρητή πρόσθετη αμοιβή 320€ ανά μήνα.
- Μπορεί να τροποποιείται το ωράριο των εκπαιδευτικών των ΔΗΜ.Ω.Σ.;
Ναι μπορεί.Σύμφωνα με το άρθρο 4, “Το διδακτικό και εργασιακό ωράριο του Διευθυντή, του Υποδιευθυντή και των λοιπών εκπαιδευτικών που υπηρετούν στα ΔΗΜ.Ω.Σ. είναι το ίδιο με το αντίστοιχο ωράριο των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στις λοιπές δημόσιες σχολικές μονάδες. Με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, που εκδίδεται μετά από εισήγηση της Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ., μπορεί να τροποποιείται το διδακτικό ωράριο του διδακτικού προσωπικού, που υπηρετεί σε σχολική μονάδα του Δικτύου”.
- Τι θα συμβαίνει με τους εκπαιδευτικούς που δεν συμπληρώνουν ωράριο σε ένα ΔΗΜ.Ω.Σ.;
Θα μπορούν να συμβούν 4 πράγματα: είτε θα διατίθενται σε άλλο σχολείο του δικτύου, είτε θα διατίθενται σε συνδεδεμένο σχολείο του δικτύου, είτε θα κάνουν πρόσθετη η ενισχυτική στο σχολείο του ή στο συνδεδεμένο ΔΗΜ.Ω.Σ., είτε θα απασχολούνται διοικητικά στο σχολείο τους.
“Με απόφαση της Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ., ύστερα από εισήγηση του οικείου ΕΠ.Ε.Σ., δύναται να διατίθεται σε άλλο σχολείο του Δικτύου της ίδιας ή όμορης Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, εκπαιδευτικός, που υπηρετεί σε σχολική μονάδα του Δικτύου, ο οποίος δεν συμπληρώνει το νόμιμοδιδακτικό του ωράριο. Εάν δεν καθίσταται εφικτή η διάθεση σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο, οεκπαιδευτικός δύναται να συμπληρώνει το ωράριό του: α) σε συνδεδεμένο ΔΗΜ.Ω.Σ., β) σεπρογράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας ή πρόσθετης διδακτικής στήριξης στη σχολική μονάδα τουΔΗΜ.Ω.Σ. που υπηρετεί ή και στο συνδεδεμένο ΔΗΜ.Ω.Σ. και γ) σε διοικητικά καθήκοντα στο σχολείο,στο οποίο υπηρετεί”. Άρθρο 4
- Μπορεί να τροποποιείται το ωρολόγιο ή και το αναλυτικό πρόγραμμα των ΔΗ.ΜΩ.Σ.;
Ναι μπορεί. “Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού μετά από γνώμη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και εισήγηση της Διοικούσας Επιτροπής Δημοσίων Ωνάσειων Σχολείων (Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ.), δύναται να τροποποιείται το αναλυτικό και ωρολόγιο πρόγραμμα των ΔΗΜ.Ω.Σ.”. Άρθρο 8
- Πώς γίνεται η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών στα ΔΗΜ.Ω.Σ.;
“Διεξάγεται στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία (ΔΗΜ.Ω.Σ.) πρόσθετη εξειδικευμένη εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση, επιπλέον της αξιολόγησης του πρώτου εδαφίου.
Η εξωτερική αξιολόγηση διενεργείται κάθε τέσσερα (4) έτη από τη Διοικούσα Επιτροπή Δημοσίων Ωνάσειων Σχολείων (Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ.), η οποία προτείνει μέτρα βελτίωσης ή εισηγείται στον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, μετά από αξιολόγηση και αποτίμηση των ευρημάτων της εξωτερικής αξιολόγησης, σχετικά με τη διατήρηση ή τον αποχαρακτηρισμό μίας σχολικής μονάδας ως μέρους του Δικτύου ΔΗΜ.Ω.Σ..
Τα μέλη του διδακτικού προσωπικού των ΔΗΜ.Ω.Σ. του Δικτύου αξιολογούνται για το εκπαιδευτικό τους έργο ανά διετία, καθώς και τρεις (3) μήνες πριν από τη λήξη της τετραετούς θητείας τους. Τα κριτήρια αξιολόγησης των εκπαιδευτικών είναι η παιδαγωγική, επιστημονική, διδακτική, καθώς και υπηρεσιακή τους επάρκεια. Όργανα αξιολόγησης του διδακτικού προσωπικού είναι το ΕΠ.Ε.Σ. τουοικείου ΔΗΜ.Ω.Σ., ο Σύμβουλος Εκπαίδευσης επιστημονικής ευθύνης και ο Διευθυντής”.Άρθρο 6
- Πώς επιλέγονται οι μαθητές;
Η εισαγωγή των μαθητών στην Α’ τάξη του Γυμνασίου στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία (ΔΗΜ.Ω.Σ.), καθώς και στην Α’ τάξη του Λυκείου ΔΗΜ.Ω.Σ., πραγματοποιείται ύστερα από εξετάσεις ή δοκιμασία (τεστ) δεξιοτήτων ή με συνδυασμό και των δύο.
Η δοκιμασία (τεστ) δεξιοτήτων και γνώσεων διενεργείται ταυτόχρονα για όλα τα ΔΗΜ.Ω.Σ., μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, με τη χρήση της οποίας προκύπτουν αυτόματα τα σχετικά αποτελέσματα.
Η ηλεκτρονική πλατφόρμα λειτουργεί υπό την ευθύνη της Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ.
Η συμμετοχή στις εισαγωγικές εξετάσεις επιτρέπεται ανεξάρτητα από τον τόπο διαμονής του μαθητή, εντός της ίδιας Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης. Η ευθύνη και τα έξοδα μετακίνησης του μαθητή για την πλήρη φοίτησή του και για τη συμμετοχή του στους Ομίλους και τα Σύνολα βαρύνουν την οικεία Περιφέρεια.
ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ
Δείτε σχετικά
Παρουσίαση των 22 Δημόσιων Ωνασείων Σχολείων: Πίνακας με τα σχολεία και video
Σε δημόσια Ωνάσεια σχολεία μετατρέπονται 11 Γυμνάσια και 11 Λύκεια σε ευάλωτες περιοχές της χώρας
Πριν φύγετε
Πρωθυπουργός για αλλαγές στα Πειθαρχικά: Διαχρονική παθογένεια η ατιμωρησία των επίορκων υπαλλήλων
Παρακαλούμε μην παραλείπετε να αναφέρετε το especial.gr ως πηγή, με ενεργό link προς τη διεύθυνση https://www.especial.gr/pek-gia-onaseia-scholeia-10-erotiseis-kai-apantiseis-schetika-me-ti-leitourgia-toys/ όταν αναδημοσιεύετε το περιεχόμενό μας.