Σάββατο, 8 Φεβρουαρίου 2025

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Ποσοστό επιτυχίας εισαγωγικών ΑΕΙ: 81% Πρότυπα, 72% Ιδιωτικά, 66% Πειραματικά, 58% υπόλοιπα σχολεία

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Ποσοστό επιτυχίας εισαγωγικών ΑΕΙ: 81% για τα Πρότυπα, 72% για τα ιδιωτικά, 66% για τα Πειραματικά, 58% για τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία – Συνέντευξη στην Καθημερινή του Υπουργού ΠΑΙΘΑ Κ. Πιερρακάκη.

Ποσοστό επιτυχίας εισαγωγικών ΑΕΙ

“Από τα δέκα πρώτα σχολεία σε επιδόσεις στις πανελλαδικές, τα έξι είναι Πρότυπα. Το ποσοστό επιτυχίας στις εισαγωγικές εξετάσεις για τα ΑΕΙ είναι 81% για τα Πρότυπα, 72% για τα ιδιωτικά σχολεία, 66% για τα Πειραματικά και 58% για τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία. Στους δέκα πρωτεύσαντες υποψηφίους στις Πανελλαδικές, οι 3 προέρχονται από Πρότυπα Σχολεία, οι 5 από δημόσια και 2 από ιδιωτικά”.

Ετσι απάντησε ο Υπουργός ΠΑΙΘΑ κος Κυριάκος Πιερρακάκης στην ερώτηση του δημοσιογράφου Απόστολου Λακασά, στα πλαίσια συνέντευξης στην εφημερίδα «Καθημερινή», σχετικά με το αν με τα Πρότυπα Σχολεία δημιουργούνται σχολεία πολλών ταχυτήτων, τονίζοντας επιπροσθέτως ότι συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο, μιας και τα Πρότυπα Σχολεία περιορίζουν τις ανισότητες στην πράξη, καθώς κάθε παιδί μπορεί να διεκδικήσει την εισαγωγή του σε αυτά, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι “θα αλλάξουμε και το σύστημα εισαγωγής και θα το «θωρακίσουμε» ακόμη περισσότερο, με κεντρική επιτροπή εξετάσεων που θα εποπτεύει τη διαδικασία, με θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας. Το δωρεάν ψηφιακό φροντιστήριο θα προετοιμάζει τα παιδιά για τις εξετάσεις. Οι γονείς δεν χρειάζεται ούτε να αγχώνονται, ούτε να ξοδεύουν χρήματα”.

Και εν συνεχεία πρόσθεσε: “Αντιλαμβάνεστε ότι αυτό είναι έμπρακτη πολιτική ίσων ευκαιριών και πολλαπλών δυνατοτήτων. Δεν είμαστε οπαδοί του «ενός δρόμου» στην εκπαίδευση. Έχουμε σχολεία μουσικά, θα λειτουργήσουμε σχολεία αθλητικά, έχουμε 42 Πρότυπα τα οποία θα ενισχύσουμε και με το Διεθνές Απολυτήριο στην πρώτη φάση εφαρμογής, και 104 Πειραματικά. Θα τα αυξήσουμε κι άλλο. Τον Σεπτέμβριο του 2024 λειτούργησαν 2 νέα Πρότυπα Σχολεία και πριν από λίγες ημέρες υπογράψαμε απόφαση για 16 νέα Πειραματικά. Και φυσικά σε αυτή τη λίστα έρχονται να προστεθούν τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία που συνιστούν ένα νέο τύπο δημόσιου σχολείου. Κάθε παιδί θα επιλέγει τον δικό του δρόμο μέσα από αυτά τα σχολεία.”.

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του Υπουργού ΠΑΙΘΑ

H Σύμβαση για τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία κυρώθηκε από τη Βουλή με πλειοψηφία τριών κομμάτων. Ωστόσο κάποια σχολεία διατυπώνουν επιφυλάξεις. Γιατί;

Πολλές φορές υπάρχει μια επιφύλαξη για το καινούργιο, ακόμη κι αν πρόκειται για κάτι πάρα πολύ θετικό. Εδώ μιλάμε για μία δωρεά 160 εκατ. ευρώ από το Ίδρυμα Ωνάση που αφορά σε 22 σχολεία, 11 γυμνάσια και 11 λύκεια. Τα σχολεία αυτά ήδη λειτουργούν σε ευάλωτες γειτονιές, όπως είναι το Περιστέρι, ο Κολωνός, η Κυψέλη, το Μενίδι, το Πέραμα, ο Εύοσμος στη Θεσσαλονίκη. Θα ανακαινιστούν και θα μετεξελιχθούν σε Δημόσια Ωνάσεια όπου θα φοιτήσουν πρωτίστως τα παιδιά της γειτονιάς. Και λέω πρωτίστως γιατί, ακούγοντας τους δημάρχους και τους γονείς, αποφασίσαμε με το Ίδρυμα Ωνάση να θεσπίσουμε το κριτήριο της εντοπιότητας που θα φτάνει το 60%.

Τι διαφορετικό θα έχουν αυτά τα σχολεία;

Θα προσομοιάζουν στα Πρότυπα, θα δίνουν έμφαση στην ακαδημαϊκή γνώση, στις ανθρωπιστικές και τις θετικές επιστήμες, τις Καλές Τέχνες, την ψηφιακή παιδεία. Είναι δημόσια, δωρεάν σχολεία με την εποπτεία να ανήκει στο Υπουργείο Παιδείας.

Τα παιδιά που φοιτούν ήδη εκεί ή οι εκπαιδευτικοί θα χρειαστεί να φύγουν από αυτά τα σχολεία;

Κανένας δεν θα φύγει. Όποιος μαθητής ή μαθήτρια φοιτά σήμερα σε αυτά τα σχολεία, θα ολοκληρώσει κανονικά τη φοίτησή του. Οι εκπαιδευτικοί, για δύο χρόνια θα παραμείνουν στη θέση τους και, στο ενδιάμεσο, θα τους δώσουμε όλα τα εφόδια -επιμορφωτικά σεμινάριαπιστοποιήσεις- ώστε να συνεχίσουν, στην πορεία, στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία, αν το επιθυμούν. Είναι σημαντικό ότι τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία είναι μια κίνηση «win-win» για τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και την τοπική κοινωνία. Τα ΔΗΜ.Ω.Σ θα ανοίγουν τις πόρτες τους στα παιδιά όλων των δημοσίων σχολείων της περιοχής. Θα δημιουργηθούν Όμιλοι για τις επιστήμες, την ψηφιακή τεχνολογία, τις γλώσσες, τον πολιτισμό, τον αθλητισμό, ενώ θα γίνεται και ενισχυτική διδασκαλία για τα μαθήματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Σε αυτά λοιπόν θα μπορούν να συμμετέχουν οι μαθητές όλων των δημοσίων σχολείων της περιοχής και αυτή η όσμωση θα βοηθήσει στη συνολική αναβάθμιση της εκπαίδευσης.

Με τα Πρότυπα δεν δημιουργείτε σχολεία πολλών ταχυτήτων;

Συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Τα Πρότυπα Σχολεία περιορίζουν τις ανισότητες στην πράξη, καθώς κάθε παιδί μπορεί να διεκδικήσει την εισαγωγή του σε αυτά. Μάλιστα, θα αλλάξουμε και το σύστημα εισαγωγής και θα το «θωρακίσουμε» ακόμη περισσότερο, με κεντρική επιτροπή εξετάσεων που θα εποπτεύει τη διαδικασία, με θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας. Το δωρεάν ψηφιακό φροντιστήριο θα προετοιμάζει τα παιδιά για τις εξετάσεις. Οι γονείς δεν χρειάζεται ούτε να αγχώνονται, ούτε να ξοδεύουν χρήματα.

Αξίζει να σας αναφέρω μερικά πολύ χρήσιμα στοιχεία για τα Πρότυπα Σχολεία: Από τα δέκα πρώτα σχολεία σε επιδόσεις στις πανελλαδικές, τα έξι είναι Πρότυπα. Το ποσοστό επιτυχίας στις εισαγωγικές εξετάσεις για τα ΑΕΙ είναι 81% για τα Πρότυπα, 72% για τα ιδιωτικά σχολεία, 66% για τα Πειραματικά και 58% για τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία. Στους δέκα πρωτεύσαντες υποψηφίους στις Πανελλαδικές, οι 3 προέρχονται από Πρότυπα Σχολεία, οι 5 από δημόσια και 2 από ιδιωτικά.

Αντιλαμβάνεστε ότι αυτό είναι έμπρακτη πολιτική ίσων ευκαιριών και πολλαπλών δυνατοτήτων. Δεν είμαστε οπαδοί του «ενός δρόμου» στην εκπαίδευση. Έχουμε σχολεία μουσικά, θα λειτουργήσουμε σχολεία αθλητικά, έχουμε 42 Πρότυπα τα οποία θα ενισχύσουμε και με το Διεθνές Απολυτήριο στην πρώτη φάση εφαρμογής, και 104 Πειραματικά. Θα τα αυξήσουμε κι άλλο. Τον Σεπτέμβριο του 2024 λειτούργησαν 2 νέα Πρότυπα Σχολεία και πριν από λίγες ημέρες υπογράψαμε απόφαση για 16 νέα Πειραματικά. Και φυσικά σε αυτή τη λίστα έρχονται να προστεθούν τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία που συνιστούν ένα νέο τύπο δημόσιου σχολείου. Κάθε παιδί θα επιλέγει τον δικό του δρόμο μέσα από αυτά τα σχολεία.

Μήπως όμως έτσι η πλειοψηφία των δημοσίων σχολείων, των σχολείων της γειτονιάς, μένουν πίσω;

Επενδύουμε και δίνουμε ώθηση σε όλα τα σχολεία της δημόσιας εκπαίδευσης. Με το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», ο Σεπτέμβριος του 2025 θα βρει χιλιάδες μαθητές σε φρεσκοβαμμένα και επισκευασμένα κτίρια. Αναμορφώνουμε τα προγράμματα σπουδών, εισάγουμε το πολλαπλό βιβλίο, δίνουμε στους εκπαιδευτικούς τη δυνατότητα να επιλέγουν το εγχειρίδιο που θέλουν να διδάξουν, φέρνουμε τα λογοτεχνικά βιβλία στην τσάντα κάθε μαθητή, εντάσσουμε στην εκπαίδευση περισσότερα εργαστήρια δεξιοτήτων. Επίσης, θεσπίσαμε νέο κανονισμό λειτουργίας στα σχολεία με δικαιώματα αλλά και υποχρεώσεις για τους μαθητές, όπως την κατάργηση της εμφανούς κατοχής και χρήσης κινητών τηλεφώνων – ενώ με νομοσχέδιο που θα ψηφιστεί ενισχύουμε την αυτονομία κάθε σχολείου. Είναι πολλές αλλαγές σε πολύ λίγο χρόνο.

Γιατί η ενίσχυση της αυτονομίας του σχολείου περνάει μέσα από την ενίσχυση του διευθυντή; Αυτό είναι το πρόβλημα ;

Πολλά είναι τα προβλήματα και για όλα παλεύουμε. Η Ελλάδα ωστόσο κατατασσόταν στην τελευταία θέση με βάση τα δεδομένα του 2018 μεταξύ των χωρών μελών του ΟΟΣΑ όσον αφορά στη σχολική αυτονομία, που σημαίνει ότι όλα όσα αφορούν κάθε σχολείο στη χώρα αποφασίζονται είτε από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, είτε απευθείας από το Υπουργείο στο Μαρούσι. Είναι παράλογο. Ο διευθυντής κάθε σχολείου, ο οποίος επιλέγεται προσεκτικά και ελέγχεται και ο ίδιος, θα έχει τη δυνατότητα να επιλέγει τους υποδιευθυντές του, να έχει λόγο στο ωρολόγιο πρόγραμμα και να ζητάει κατά προτεραιότητα αξιολόγηση των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας.

Ανακοινώσατε τις Ακαδημίες Επαγγελματικής Κατάρτισης. Τι διαφορά έχουν από τις Σχολές Ανωτέρας Επαγγελματικής Κατάρτισης που ψηφίσατε πέρυσι τέτοια εποχή; 

Ο παρονομαστής είναι κοινός: Η αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Οι Ακαδημίες Επαγγελματικής Κατάρτισης είναι το επόμενο μεγάλο βήμα. Οι ιδιώτες, φορείς, επιμελητήρια και επιχειρήσεις συμπράττουν με το Δημόσιο, με στόχο την παραγωγή στελεχών υψηλής εξειδίκευσης με εστίαση στις ανάγκες κάθε περιοχής. Η Ημαθία επενδύει στο κρασί, για παράδειγμα. Εκεί θα γίνει Ακαδημία κρασιού σε συνέργεια με ιδιωτικές επιχειρήσεις του χώρου, οι οποίες θα επενδύσουν, θα συμβάλλουν στο πρόγραμμα των μαθημάτων και θα αναλάβουν την πρακτική άσκηση των καταρτιζόμενωνΤο κράτος θα βάλει τα κτίρια, τους εκπαιδευτές και θα έχει την εποπτεία του όλου εγχειρήματος. Θα ιδρύσουμε Ακαδημία για το λάδι στην Σπάρτη, Ακαδημία για Ανανεώσιμες Πηγές στην Κοζάνη. Θα απλώσουμε τις Ακαδημίες Επαγγελματικής Κατάρτισης σε όλη τη χώρα.

Η υποβολή αιτήσεων για τα μη κρατικά – μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια λήγει στο τέλος του μήνα. Υπάρχει ενδιαφέρον για να λειτουργήσουν τον Σεπτέμβριο του 2025;

Το ενδιαφέρον είναι μεγαλύτερο από αυτό που κι εμείς περιμέναμε, όμως έχουμε ακόμη κρίσιμα στάδια μπροστά μας: Την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας την οποία περιμένουμε με σεβασμό και τα πολλά φίλτρα ελέγχου που έχουμε θεσπίσει για να αδειοδοτηθεί ένα τέτοιο πανεπιστήμιο. Τον Σεπτέμβριο του 2025 θα γίνει η αρχή ώστε η χώρα μας να εξελιχθεί σε βασικό περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης – με το κέντρο βάρους πάντα να βρίσκεται στο δημόσιο πανεπιστήμιο. Η εμπειρία της Κύπρου μάς έχει δείξει ότι χρειάζονται τρία με πέντε χρόνια για να αναπτυχθεί η δυναμική.

Δείτε επίσης

Αποτελέσματα εσωτερικού erasmus για το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025 – Ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας 

AELIA-Erasmus+: Eκπαίδευση για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την πράσινη μετάβαση 

 Επιμόρφωση Β2 επιπέδου ΤΠΕ: Αιτήσεις συμμετοχής από 04.02.2025 για την 3η περίοδο 

Share.

About Author

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Leave A Reply