Τετάρτη, 30 Οκτωβρίου 2024

Ο Κόσμος της Ειδικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας

Στη Βουλή η Παράλληλη Στήριξη: Να λειτουργήσει ουσιαστικά ο θεσμός. Να καλυφθούν όλα τα κενά στα σχολεία της Θεσσαλονίκης

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Στη Βουλή η Παράλληλη Στήριξη: Να λειτουργήσει ουσιαστικά ο θεσμός. Επιτακτική ανάγκη η κάλυψη όλων των κενών στα σχολεία της Θεσσαλονίκης – Επερώτηση ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

Στη Βουλή η Παράλληλη Στήριξη

Με πρωτοβουλία της κας Ράνιας Θρασκιά, Βουλευτή Α Θεσσαλονίκης και Αν. Τομεάρχη Παιδείας αρμόδιας για την Ειδική Αγωγή, κατατέθηκε στη Βουλή Ερώτηση, που συνυπογράφουν 17 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, σχετικά με τον θεσμό της Παράλληλης Στήριξης, καθώς, όπως αναφέρεται, οι ελλείψεις στις εκπαιδευτικές δομές όλης της χώρας, και ειδικότερα στη Θεσσαλονίκη, είναι εξαιρετικά σοβαρές.

Σύμφωνα με την Ερώτηση

Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κινούμενο και φέτος με βάση την περσινή εγκύκλιο που προκρίνει την πολιτική του μοιράσματος των εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης σε δύο ή και περισσότερους μαθητές, ακυρώνει στην πράξη τις διαγνώσεις των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., υποβαθμίζοντας τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Σήμερα δε, ενάμιση μήνα από την έναρξη της σχολικής χρονιάς και μετά την ολοκλήρωση της Β φάσης, οι προσλήψεις όχι απλά υπολείπονται των πραγματικών αναγκών αλλά είναι ελάχιστες ακόμη και με βάση τα κενά που ζήτησαν οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. Στην πόλη της Θεσσαλονίκης, όμως, η κατάσταση είναι εκρηκτική. Τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση δεν καλύφθηκε κανένα κενό και αναμένεται με τεράστια αγωνία η Γ φάση. Ενδεικτικά μόνο, επισημαίνεται ότι στα νηπιαγωγεία της Δυτικής Θεσσαλονίκης δεν απέστειλαν το προσωπικό που αναμενόταν, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σε όλα τα νηπιαγωγεία εκεί μόνο 8 παράλληλες στηρίξεις συνολικά. Αλγεινή εντύπωση δε έχουν προκαλέσει οι ελλείψεις στο Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό, καθώς υπάρχουν 60 κενά στη Θεσσαλονίκη.

Στην κατάσταση αυτή έρχεται δε να προστεθεί το γεγονός ότι τα παιδιά στοιβάζονται σε τάξεις των 25 και 27 μαθητών, που προέκυψαν ασφαλώς από την κυβερνητική «σπουδή» για συγχωνεύσεις χιλιάδων τμημάτων ή/και καταργήσεων ακόμη κι ολόκληρων σχολικών μονάδων, αλλά επισφραγίζονται κι από εγκύκλιο που εκδόθηκε εν μέσω θέρους και προβλέπει τη μη μείωση μαθητών ανά τμήμα όταν εφαρμόζεται υποστήριξη μαθητή/τριας με παράλληλη στήριξη.

Οι μορφωτικές και εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν χωρούν σε λογιστικούς υπολογισμούς. Και πρέπει επιτέλους να ληφθεί μέριμνα και για το εκπαιδευτικό προσωπικό, που οδηγείται σε εξάντληση. Κατόπιν τούτων, η βουλευτής ερωτά τον Υπουργό Παιδείας σε ποιες κατεπείγουσες ενέργειες θα προβεί προκειμένου να καλύψει πλήρως τα κενά και τις ανάγκες των μαθητών που δικαιούνται παράλληλη στήριξη στις σχολικές μονάδες της Θεσσαλονίκης κι αν θα μεριμνήσει για την ουσιαστική λειτουργία του θεσμού, εξασφαλίζοντας τη διάθεση ενός εκπαιδευτικού σε κάθε έναν μαθητή. Τον ερωτά, επίσης, αν σκοπεύει να αξιολογήσει τα δίκαια αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας και να διασφαλίσει επιτέλους την πρόσληψη του απαραίτητου προσωπικού, τη στήριξη των εκπαιδευτικών, καθώς και τη δημιουργία όλων των αναγκαίων οργανικών θέσεων στην παράλληλη στήριξη.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:

Προς τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού

 ΘΕΜΑ: «Να λειτουργήσει ουσιαστικά ο θεσμός της παράλληλης στήριξης. Επιτακτική ανάγκη η κάλυψη όλων των κενών στα σχολεία της Θεσσαλονίκης»

 Στον απόηχο της πανεκπαιδευτικής απεργιακής κινητοποίησης κι ενάμιση μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, η εκπαιδευτική κοινότητα διεκδικεί τα αυτονόητα: να μην πλήττεται, μεταξύ άλλων, η απρόσκοπτη και ισότιμη πρόσβαση των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και να υπάρξει ουσιαστική στήριξη των εκπαιδευτικών στο λειτούργημα που επιτελούν. Ωστόσο, προς την εντελώς αντίθετη κατεύθυνση, καταγράφονται ελλείψεις παντού. Πιο συγκεκριμένα, οι ελλείψεις στην παράλληλη στήριξη, στις εκπαιδευτικές δομές όλης της χώρας και ειδικότερα στη Θεσσαλονίκη, είναι εξαιρετικά σοβαρές.

Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κινούμενο και φέτος με βάση την περσινή εγκύκλιο (υπ’ αριθ. Πρωτ. 93506/Δ3/25.8.2023), σύμφωνα με την οποία «ο/η εκπαιδευτικός ΕΑΕ του θεσμού της παράλληλης στήριξης – συνεκπαίδευσης τοποθετείται σε σχολείο/α, όχι ως ‘ατομικός εκπαιδευτικός’ μαθητών/τριών, αλλά με σκοπό την ένταξή τους στο σχολικό γίγνεσθαι, σε γνωστικό, κοινωνικό και ψυχο-συναισθηματικό επίπεδο» κι ότι «σε τμήμα σχολείου στο οποίο υπάρχει απόφαση έγκρισης παράλληλης στήριξης – συνεκπαίδευσης για περισσότερους από έναν/μια μαθητή/τρια, αναλαμβάνει ένας/μία εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης – συνεκπαίδευσης συνολικά την υποστήριξή τους», επιβεβαιώνει για ακόμη μια φορά την ουσιαστική εγκατάλειψη του θεσμού της παράλληλης στήριξης.

Ακόμη και μετά την ολοκλήρωση της Β φάσης, οι προσλήψεις όχι απλά υπολείπονται των πραγματικών αναγκών αλλά είναι ελάχιστες ακόμη και με βάση τα κενά που ζήτησαν οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. Στην πόλη της Θεσσαλονίκης, όμως, η κατάσταση είναι εκρηκτική. Τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση δεν καλύφθηκε κανένα κενό και αναμένεται με τεράστια αγωνία η Γ φάση. Ενδεικτικά μόνο, επισημαίνεται ότι στα νηπιαγωγεία της Δυτικής Θεσσαλονίκης δεν απέστειλαν το προσωπικό που αναμενόταν, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σε όλα τα νηπιαγωγεία εκεί μόνο 8 παράλληλες στηρίξεις συνολικά. Αλγεινή εντύπωση δε έχουν προκαλέσει οι ελλείψεις στο Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό, καθώς υπάρχουν 60 κενά στη Θεσσαλονίκη.

Στην προγραφείσα κατάσταση δε έρχεται να προστεθεί το γεγονός ότι τα παιδιά στοιβάζονται σε τάξεις των 25 και 27 μαθητών, που προέκυψαν ασφαλώς από την κυβερνητική «σπουδή» για συγχωνεύσεις χιλιάδων τμημάτων ή/και των καταργήσεων ακόμη κι ολόκληρων σχολικών μονάδων, αλλά επισφραγίζονται από εγκύκλιο που εκδόθηκε εν μέσω θέρους (Φ.7/80483/Δ1/15.07.2024). Στην εν λόγω εγκύκλιο «σημειώνεται ότι σε τμήματα στα οποία προβλέπεται υποστήριξη μαθητή/τριας με Παράλληλη Στήριξη, δεν εφαρμόζονται οι προβλέψεις για μείωση του αριθμού των μαθητών τους». Πρόκειται για πρόβλεψη που δεν συνάδει με το νομικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία της Ειδικής Αγωγής (ν.3699/2008), καθώς δεν ορίζεται πουθενά η μη μείωση μαθητών ανά τμήμα όταν εφαρμόζεται υποστήριξη μαθητή/τριας με παράλληλη στήριξη. Αντιθέτως, προβλέπεται υπό προϋποθέσεις η μείωση μαθητών (κατά 3 από το μέγιστο προβλεπόμενο όριο) σε τμήμα όπου φοιτά συγκεκριμένος αριθμός παιδιών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Ο μεγαλύτερος, ωστόσο, κίνδυνος προκύπτει από τη μη κατανόηση των διαστάσεων που έχει αυτή η κατάσταση. Για τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ, αυτισμό, μαθησιακές δυσκολίες, συναισθηματικές διαταραχές, κινητικά προβλήματα και αναπηρίες, η στέρηση κατάλληλης και εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης δεν αφορά μόνο τις μαθησιακές τους επιδόσεις, αλλά έχει σοβαρές συνέπειες στη γενικότερη κοινωνικοποίησή τους και την ψυχική τους υγεία.

Στο πλαίσιο αυτό, είναι χαρακτηριστικές οι εισηγήσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας. Ειδικότερα, ο Σύλλογος Αναπληρωτών Καθηγητών Ειδικής Αγωγής (ΣΑΚΕΑ) θέτει ως προτεραιότητα την «i) δημιουργία οργανικών θέσεων στην παράλληλη στήριξη, ii) μεγαλύτερη έμφαση στην αναγνώριση των μαθησιακών δυσκολιών για όσα παιδιά δεν εντοπίζονται στο Δημοτικό σχολείο, iii) σταθερή συνεργασία των εκπαιδευτικών και άλλων φορέων, όπως είναι τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., iv) συνεχή επιμόρφωση όλων των εμπλεκομένων μερών (εκπαιδευτικών γενικής και ειδικής αγωγής, διευθυντών/διευθυντριών σχολείων, συμβούλων εκπαίδευσης, διευθυντών/διευθυντριών εκπαίδευσης), v) υποστήριξη των παιδιών με αναπηρία από εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης για όλες τις διδακτικές ώρες, σύμφωνα με ό,τι προβλέπεται από τις εκθέσεις αξιολόγησης των ΚΕ.ΔΑ.Σ.Υ.».

Επειδή οι μορφωτικές και εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν χωρούν σε λογιστικούς υπολογισμούς.

Επειδή εκατοντάδες μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στη Θεσσαλονίκη και σε ολόκληρη τη χώρα κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς ή με ελλιπή ειδική εκπαιδευτική υποστήριξη.

Επειδή ο περιορισμός στις τοποθετήσεις των παράλληλων στηρίξεων ανά σχολείο είναι αντιπαιδαγωγικός και αντιεπιστημονικός και η πολιτική του μοιράσματος των εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης σε δύο ή και περισσότερους μαθητές ακυρώνει στην πράξη τις διαγνώσεις των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., υποβαθμίζοντας τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών.

Επειδή η ουσιαστική λειτουργία του θεσμού της παράλληλης στήριξης εδράζεται στην ατομική υποστήριξη του μαθητή, την οποία εισηγείται αποκλειστικά το οικείο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. με γραπτή γνωμάτευσή του κι είναι αυτό που καθορίζει τις ώρες παράλληλης στήριξης κατά περίπτωση.

Επειδή τα υφιστάμενα τεράστια κενά ωθούν όσους γονείς, κηδεμόνες και φροντιστές έχουν την οικονομική δυνατότητα να προσφεύγουν στην κάλυψη των αναγκών των παιδιών τους με ιδιωτική δαπάνη, επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερο τον οικογενειακό προϋπολογισμό, που συμπεριλαμβάνει ήδη έξοδα εργοθεραπειών, λογοθεραπειών, συμβουλευτικής, κ.ά.

Επειδή η διαμορφωθείσα κατάσταση οδηγεί σε εξάντληση το διαθέσιμο προσωπικό.

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

  1. Σε ποιες κατεπείγουσες ενέργειες προτίθεται να προβεί προκειμένου να καλύψει πλήρως τα κενά και τις ανάγκες των μαθητών που δικαιούνται παράλληλη στήριξη στις σχολικές μονάδες της Θεσσαλονίκης και με ποιο χρονοδιάγραμμα; Ποιο είναι μέχρι σήμερα το ακριβές ποσοστό κάλυψης;
  2. Θα μεριμνήσει για την ουσιαστική λειτουργία του θεσμού της παράλληλης στήριξης, εξασφαλίζοντας τη διάθεση ενός εκπαιδευτικού σε κάθε έναν μαθητή που χρήζει παράλληλης στήριξης, βάζοντας τέλος σε αυτήν την κατάσταση που οδηγεί σε ολέθριες συνέπειες;
  3. Σκοπεύει να αξιολογήσει τα δίκαια αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας και να διασφαλίσει επιτέλους την πρόσληψη του απαραίτητου προσωπικού για κάθε παιδί με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, σύμφωνα με τις οδηγίες που δίνονται στις διαγνώσεις των αρμόδιων επιστημονικών φορέων, την στήριξη των εκπαιδευτικών, καθώς και τη δημιουργία όλων των αναγκαίων οργανικών θέσεων συνολικά στην παράλληλη στήριξη;

Δείτε επίσης

Λειτουργία Τμημάτων Ενταξης: Οι αλλαγές και οι μεταρρυθμίσεις που προτείνει ο ΣΑΚΕΑ 

Ποια σχολεία ιδρύονται, καταργούνται, συγχωνεύονται, υποβιβάζονται και προάγονται για το 2024/25-Μετονομασία Τμημάτων Ενταξης 

Επίσπευση της Γ’ φάσης αναπληρωτών και την πλήρη κάλυψη των κενών γενικής και ειδικής αγωγής ζητά η Πρωτοβουλία Φιλολόγων

Κοινοποιήστε.

Σχετικά με Συντάκτη

Με σπουδές στην Κοινωνιολογία, στην Κοινωνική Εργασία και στην Ειδική Αγωγή, εργάσθηκε από το 1989, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό Κέντρο Διαπολιτισμικής Ψυχιατρικής και Περίθαλψης, στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος και στο Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Φθιώτιδος, όπου και θήτευσε ως Προϊστάμενος. Διατελεί Αιρετό μέλος του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) στο Υπουργείο Παιδείας, Πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΣΤΕΛΛΑ) και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.).

Γράψτε μία απάντηση